زنگ خطر آلودگی هوا در ارومیه به صدا درآمد


معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان غربی گفت: لازم است نسبت به شروع طرح کاهش آلودگی هوای در ارومیه اقدام شود.

به گزارش ایسنا، علیرضا رادفر در نشست ستاد احیای ارومیه که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: زنگ خطر آلودگی هوا در ارومیه به صدا درآمده، بنابراینبهتر است طرح کاهش آلودگی در این شهر هر چه زودتر کلید بخورد و دوستان زیست محیطی هم نسبت به عملیاتی کردن این طرح کمک و حمایت لازم را خواهند داشت.

وی تصریح کرد: بسیاری از کارهارا دولت نمی‌تواند به تنهایی انجام دهد، بنابراین سپردن کارها به تشکل‌های مردم نهاد و سمن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. آیین نامه‌های سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد را باید به سمتی پیش ببریم که قانون شوند.

معاون استاندار اذربایجان غربی گفت: باید از سمن‌ها حمایت شود و نسبت به برون سپاری بخشی از کارهای دولتی به سمن‌ها اقدامات لازم را انجام داد.

پرویز آراسته، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست آذربایجان‌غربی نیز در این نشست اظهار کرد: تعامل محیط زیست و دانشگاه باید بیشتر شود چرا که با تعامل هر چه بیشتر دانشگاه و محیط زیست مشکلات سریع تر حل می‌شود. دانشگاه راه‌ حل مشکلات را به ما نشان دهد تا ما بتوانیم پیشنهادهای آنان را اجرا کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: میزان آب دریاچه ارومیه از 18 سال پیش، هر سال 35 تا 40 سانت کاهش پیدا می‌کند که خشکسالی‌ها نیز به کاهش آب این دریاچه دامن زده است.

وی افزود: از زمانی که دولت روی کار آمده احیای دریاچه را یکی از اولویت‌های خود در دولت یازدهم قرار داده و مطالعات را در این زمینه آغاز کرده است. بعد از سالهای اعمال سیاست‌های غلط اکنون متوجه شده‌ایم که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه هیچ‌گونه مدیریت یکپارچه و کارآمدی انجام نداده‌ایم و حفر بسیاری از چاه‌های مجاز و غیر مجاز سبب کاهش آب‌های زیرزمینی شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه از آب‌های استراتژیک بیش از اندازه استفاده کرده‌ایم، گفت: با توسعه کشاورزی و افزایش چند برابری اراضی کشاورزی، امروز با معضل زیست محیطی مواجهیم، بنابراین باید نسبت به آگاهی بخشی، جمع اوری اطلاعات و برنامه ریزی منسجم برای جبران و حل مشکلات زیست محیطی اقدامات جدی را انجام دهیم.


ویدیو مرتبط :
زنگ خطر اقتصاد انگلیس به صدا درآمد