شناسایی 2332 مبتلا به HIV در خوزستان


رییس مرکز بهداشت خوزستان از شناسایی 2 هزار و 332 بیمار مبتلا به HIV در استان خوزستان خبر داد.

دکتر شکرالله سلمان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: در استان خوزستان 2 هزار و 332 بیمار مبتلا به HIV شناسایی شده که از این تعداد 470 نفر وارد مرحله ایدز شده‌اند.

وی افزود: از تعداد کل مبتلایان به HIV در استان خوزستان، 88 درصد مرد و 12 درصد زن هستند و متاسفانه 16 کودک نیز در میان مبتلایان به HIV در خوزستان وجود دارد که این بیماری از مادر به آنان منتقل شده است.

سلمان‌زاده با بیان این که تعداد کل افراد آلوده به HIV در کشور 29 هزار نفر است، ادامه داد: رقم شیوع این بیماری در استان خوزستان تقریبا با رقم کشور برابری می‌کند.

وی گفت: کماکان راه انتقال HIV در کشور و همچنین خوزستان، انتقال از طریق سرنگ مشترک در میان معتادان تزریقی است ولی متاسفانه انتقال این عفونت از طریق تماس جنسی محافظت‌نشده نیز رو به افزایش است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: 34 درصد از مبتلایان به HIV در استان از طریق تماس جنسی پرخطر به این بیماری دچار شده‌اند.

وی افزود: مبتلایان به این بیماری عمدتا گروه جوان و میانسال هستند که از طریق اعتیاد به HIV مبتلا شده‌اند ولی در میان این بیماران متاسفانه کودک شیرخوار نیز داریم.

سلمان زاده عنوان کرد: در خوزستان زنان بیشتر از همسران آلوده خود به این بیماری مبتلا شده‌اند ولی مواردی از زنان تن‌فروش و معتاد نیز در میان آنان به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در خصوص بیماری ایدز در سطح جامعه گفت: 12 تا 18 آذرماه به عنوان هفته اطلاع‌رسانی بیماری ایدز نام‌گذاری شده است. این هفته، فرصت مناسبی است تا راه‌های انتقال و پیشگیری از این بیماری به مردم یادآوری شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به استقرار اتوبوس سلامت و انجام آزمایش رایگان ایدز در خیابان نادری شهر اهواز اظهار کرد: هدف این است که افرادی که رفتارهای پرخطر اعم از اعتیاد تزریقی تا تماس جنسی محافظت نشده داشته‌اند، حتما مراجعه کرده و آزمایش دهند تا از وضعیت خود و احتمال وجود این ویروس اطلاع یابند.

وی ادامه داد: کار اتوبوس سلامت از امروز رسما آغاز شده و تا 18 آذرماه در این محل دایر خواهد بود. این اتوبوس به عنوان محل آزمایش رایگان ایدز با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز در خیابان نادری روبه‌روی مرکز خرید کارون مستقر شده و صبح‌ها از ساعت 9 تا 12 ظهر و بعد از ظهرها از ساعت 16 تا 20 آماده پذیرش شهروندان و نمونه‌گیری رایگان است.

سلمان‌زاده افزود: همچنین امیدواریم با کمک شهرداری اهواز، ‌کیوسک‌های سلامت در پارک‌ها و مناطق پر تردد مستقر شده و در زمینه بیماری‌ها به شهروندان اطلاع‌رسانی مستقیم ارائه شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
انتظارات یک مبتلا به HIV