پیام آیت‌الله نوری‌همدانی به کنگره بین‌المللی سربداران


آیت‌الله حسین نوری‌همدانی طی پیامی به کنگره بین‌المللی سربداران گفت: مطالعه تاریخ، شناخت ارکان، اهداف، برکات و آسیب‌های انقلاب‌ها بسیار لازم و مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان، متن پیام این مرجع تقلید به شرح ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ سبزوار تاریخ بسیار آموزنده و مهمی است. شهر سبزوار پس از مشهد مقدس بزرگترین شهر خراسان رضوی است و مردمان این دیار مردمانی متعهد، متحرک، ولایت‌مدار و با روحیات بلند فرهنگی هستند.

در تاریخ ایران، انقلاب‌های متعددی رخ داد که آخرین آن، انقلاب اسلامی ایران است. حال اینکه چرا این انقلاب‌ها و حرکت‌ها نتوانستند مانند انقلاب اسلامی دوام بیاورند و پس از گذشت مدتی دچار افول و زوال شدند این نکته مهم را یادآوری می‌کند که مطالعه تاریخ، شناخت ارکان، اهداف، برکات و آسیب‌های انقلاب‌ها بسیار لازم و مهم است.

انقلاب سربداران سبزوار که پس از حمله مغولان به ایران و در برابر استکبار آنان صورت گرفت حرکتی مهم بود به گونه‌ای که در حکومت خواجه علی موید، شاهد این موضوع هستیم که او به شهید اول که هم عصر وی بوده و در آن زمان در شام اقامت داشته نامه‌ای می‌نویسد و از او می‌خواهد به سبزوار که از جمله محافل و مراکز مهم برای پرورش شیعیان بوده، بیاید.

در این زمان شهید اول که امکان سفر ندارد، کتاب ارزشمند لمعه را برای حاکمان سربداران می‌نویسد که این کتاب یکی از یادگاران نهضت سربداران است. این موضوع نشان می‌دهد مردم ایران همیشه در صحنه با علما و مراجع بزرگ خود همراه بودند و اوج این همراهی را می‌توان در انقلاب اسلامی و همراهی و تبعیت مردم از بنیان‌گذار انقلاب، امام خمینی (ره)، دید.

انقلابی که سرمنشاء برکاتی فراوان در دنیا شد و هم‌اکنون نیز موج بیداری اسلامی که در تمام دنیا به راه افتاده به برکت وجود انقلاب اسلامی ایران است.

از اینکه شما در سبزوار توفیق پیدا کرده‌اید نام سربداران را در این کنگره زنده کنید، خرسندم و از شما می‌خواهم کنگره سربداران را از نظر کیفیت وسیع‌تر و قوی‌تر بکنید، زیرا برای نگهداری و حراست از آرمان‌های انقلاب به این برنامه‌ها نیاز است. چون دشمن، امروزه با نقشه‌های فراوان در فکر منحرف کردن تفکر انقلاب است و احتیاج است با بیداری و شجاعت کامل در حفظ این تفکر بکوشیم.»

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
دیدار آیت الله پورمحمدی با آیت الله العظمی نوری همدانی