یادی از مرد رنگ‌آمیزی‌های شاداب نقاشی ایران


احمد اسفندیاری یکی از پیشگامان نقاشی مدرن ایران بود؛ هنرمندی که به گفته عباس مشهدی‌زاده با نشاط‌ ترین و شاداب‌ترین رنگ‌آمیزی‌ها در بین نقاشان بعد از کمال‌الملک، به کارهای او متعلق است. 29 اسفندماه سالروز درگذشت او است.

به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، احمد اسفندیاری را یکی از نوگرایان نقاشی ایران می‌دانند. او سال 1301 در تهران متولد شد. احمد از کودکی به نقاشی علاقه‌مند بود. عمویش که با هنرمندان و ادیبان صاحب‌نام آن دوره مانند محمدحسین شهریار، ابراهیم باستانی پاریزی و علی‌اکبر صنعتی آشنا بود، برادرزاده‌اش را نزد آن‌ها می‌برد. پدر اسفندیاری با دیدن علاقه‌ی فرزندش به هنر، او را نزد یکی از شاگردان کمال‌الملک برد تا نقاشی را بیاموزد.

یک سال پس از ورود او به دانشکده در نمایشگاه «هنرهای زیبای تهران» حضور یافت و 12 سال بعد، یکی از تابلوهای طبیعت بیجانش را در نخستین دوسالانه نقاشی تهران به‌نمایش گذاشت. این هنرمند ضمن توجه به نوگرایی و مدرنیسم، توجه به هنر اصیل ایرانی و المان‌های آن را در کارهایش حفظ کرده بود. امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم از سبک‌هایی بودند که اسفندیاری در زمینه‌ی آن‌ها آثاری را خلق کرده است.

اثر احمد اسفندیاری

عباس مشهدی‌زاده - هنرمند و مدرس تاریخ هنر - در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره احمد اسفندیاری گفت: اسفندیاری جزو گروه دوم هنرجویانی بود که به دانشکده هنرهای زیبا وارد شد. این گروه حدود سال‌های 1327 و 1328 فارغ‌التحصیل شدند. از همان زمان، اسفندیاری پایمردانه نقاشی می‌کرد و برای اداره زندگی‌اش کارمند دولت هم بود. نسلی که ما را تربیت کرد معمولا این‌گونه گذران زندگی می‌کرد، این‌که در کنار فعالیت هنری، کارمند دولت هم باشند خیلی رایج بود.

او ادامه داد: اسفندیاری به‌دلیل اقامت طولانی در کرمان که جامعه فرهنگی پیشرفته‌ای داشت، آدم فرهیخته‌ای شده و فرزانه بار آمده بود.

این هنرمند همچنین بیان کرد: از جمله ویژگی‌های کارهای او، پیش‌رو بودن نقاشی‌هایش است. کاری که او می‌کرد دیگران نکرده بودند. به‌شدت نترس و شجاعانه نقاشی می‌کرد و آثارش عطر، بو و فرم فیگوراتیو داشتند، اما در کنار آن، جسارت رنگ‌آمیزی با لکه رنگ و دورگیری کردن را هم داشت.

مشهدی‌زاده گفت: اسفندیاری در سال 1328 یعنی در همان سال افتتاح اولین نگارخانه - گالری ایران در باشگاه آپادانا، نمایشگاهی از آثارش را برپا کرد. کارهای اسفندیاری به‌شدت جسورانه و نو بود و در کنار این نو بودن، اعتنایی به داستان و روایت هم داشت، اما آنچه رؤیت می‌شد پدیده‌ نویی بود و در آن دوره به‌دلیل همین نو بودن خیلی هم پذیرفته نمی‌شد.

این مدرس تاریخ هنر افرود: اسفندیاری را می‌توان از پیشگامان هنر تجسمی ایران دانست. با نشاط ترین و شاداب‌ترین رنگ‌آمیزی‌ها در بین نقاشان بعد از کمال‌الملک به کارهای او متعلق است.

اسفندیاری 29 اسفندماه 1391 پس از تحمل یک دوره‌ی طولانی بیماری درگذشت.

انتهای پیام

عباس مشهدی‌زاده


ویدیو مرتبط :
نقاشی دیوار-رنگ آمیزی خانه و نقاشی ساختمان- 09121498760