علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



گری لوئیس: سازمان ملل خود را متعهد به احیای تالاب هامون می داند


به گزارش ایرنا، گری لوئیس روز شنبه در آیین ثبت ذخیره گاه زیستکره هامون در زابل واقع در شمال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ثبت ذخیره گاه تالاب بین المللی هامون برای دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران دستاورد خوبی است و به تبع آن وظایف ایران را برای دست یابی به چگونگی چرخه پایدار آن را بیشتر می کند.
وی گفت: سالهاست که آب در هامون سیستان وجود ندارد و تمام جوامع بین المللی از این موضوع نگران هستند.
وی ادامه داد: سال گذشته در بازدیدی که از هامون انجام شد کاملا این تالاب خشک شده بود و تبعات بسیار زیادی بر سلامت مردم به ویژه از لحاظ وزش توفان شن و گردوخاک داشت که سبب بسیاری از بیماریهای عفونی و سل در این منطقه شده است.
وی گفت: آب برای جلوگیری از پدیده ریزگردها و چرخه تولید غذا و معیشت پایدار نقش بسیار مهم و حیاتی دارد و اهمیت این موضوع برای جوامع بین المللی پوشیده نیست.
نماینده مقیم سازمان ملل در ایران افزود: امروز همه ما اینجا جمع شدیم تا بگوییم هامون تنها نیست و برنامه هایی برای احیای این تالاب در جوامع بین المللی مطرح است.
لوئیس بیان کرد: از سال 1900 میلادی از هر 10 تالاب 6 مورد آنها کاملا از بین رفته و جوامع بین المللی و دولتمردان ایران اجازه ندهند که تالاب بین المللی هامون نیز از بین برود.
وی تصریح کرد: همه ما باید تالاب بین المللی هامون را که هر 2 کشور ایران و افغانستان و حتی کل جوامع بشری از آن بهره مند می شوند، نجات دهیم البته کاری سختی است اما غیر ممکن نیست.
نماینده سازمان ملل در ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران تلاش های زیادی برای احیای تالاب هامون انجام می دهد شاید تمام این تلاشها دیده نشود اما من به این موضوع اعتقاد دارم و ما هم در سازمان ملل تلاش می کنیم تا این اتفاق بیفتد.
لوئیس گفت: اهمیت این تالاب به اندازه ای است که کمک های بین المللی را به این منطقه جذب می کند.
وی تصریح کرد: هفته قبل در سوئیس در یک سخنرانی بین المللی 10 دقیقه به من وقت داده بودند که پنج دقیقه صحبت ها مختص به تالاب هامون و اتفاقات در آن بود که برای حاضران تشریح کردم.
وی اظهار داشت: برای اینکه بر مشکلات این تالاب غلبه کنیم بیشتر از صحبت کردن باید عمل کنیم و همه کارگزاران سازمان ملل در محل مشغول به کار هستند تا تالاب را احیا کنند.
نماینده سازمان ملل در ایران بیان کرد: برای جایگزین کردن معیشت مردم در سیستان چهار موضوع مهم «چشم انداز، برنامه ریزی صحیح، موجود بودن منابع کافی برای کار و اقدام کردن ما در سطوح مختلف» باید انجام شود که همه ما این کارها را انجام می دهیم.
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست امروز به همراه رییس برنامه انسان و کره مسکون یونسکو در پاریس و مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران به منظور شرکت در آیین اهدای لوح ثبت زیستکره هامون به زابل سفر کرده است.
استان سیستان و بلوچستان به علت بروز خشکسالی 18 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه سیستان که در چند سال اخیر به 180 روز افزایش یافته و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار بالایی روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.
3213 /8005 /6081

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
خبر وارونه صدا و سیما " احیای تالاب هامون"