سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قانون جدید آمریکا نقض بند ۲۹ برجام است/ کاش وزارت خارجه ایران به اندازه اتحادیه اروپایی اعتراض می‌کرد


فواد ایزدی عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به قانون جدید آمریکا مبنی بر محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران، اظهار داشت: این قانون تحریم جدید علیه ایران است و قطعاً نقض برجام است.

وی افزود: وقتی به متن برجام رجوع می‌کنید، در بند 29 برجام آمده است «اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و ایالت متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیر گذاری منفی و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت‌آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.»

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تصریح کرد: طبق متن برجام حتی سیاستی که بر تجارت و روابط اقتصادی بر ایران تأثیر منفی بگذارد، نباید اعمال شود. حال این سؤال مطرح است که آیا قانون جدید آمریکا تأثیرگذاری منفی بر تجارت و روابط اقتصادی ما دارد یا خیر؟

ایزدی در همین خصوص گفت: قطعا این قانون تأثیر منفی بر تجارت و روابط اقتصادی ما دارد. الان که برجام در حال اجرا است، آمریکا به این نتیجه رسیده است که ممکن است رفت و آمدها به ایران بیشتر شود، به همین خاطر می‌خواهد جلوی این رفت و آمدها را بگیرد. بر همین اساس قانون جدید آمریکا نقض صریح برجام است.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکا در قانون جدید خود کشورها را اینگونه محدود کرده که بین سفر به ایران و رابطه تجاری با آن و سفر به آمریکا یکی را انتخاب کنند، گفت: با این قانون دیگر معلوم نیست که آمریکا فعالان اقتصادی در حوزه بین‌الملل که با ایران رابطه دارند را به کشورش راه بدهد یا خیر!

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در ادامه افزود: این قانون جدید آمریکا به شدت در روند عادی‌سازی روند تجاری و اقتصادی ایران تأثیر می‌گذارد. قانون اخیر آمریکا مانند یکی دیگر از قانون‌های آمریکا است که بانک‌ها را بین انتخاب دلار و ریال قرار داده بود. در این وضعیت بانک‌های خارجی چاره‌ای جز انتخاب دلار ندارد. همین کار را در رابطه با سفر به ایران نیز انجام داده است.

ایزدی با انتقاد از نحوه برخورد مسئولان وزارت خارجه با قانون جدید آمریکا، اظهار داشت: کاش وزارت خارجه ما به اندازه اتحادیه اروپا به قانون اخیر آمریکا اعتراض می‌کرد. نماینده اتحادیه اروپا در واشنگتن اعتراض جدی‌تری به قانون آمریکا نسبت به وزارت خارجه ما داشت.

وی تصریح کرد: آقای ظریف در مصاحبه اخیرشان نگفتند که برجام نقض شده بلکه عمل آمریکا را یک عمل پوچ و بی‌معنا عنوان کردند. این در حالی است که عمل آمریکا کاملا معنادار است. هدف آن هم جلوگیری از رفت‌ و آمدهای اقتصادی به ایران است.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطرنشان کرد: الان که ما قلب اراک را بتن نریختیم  طرف مقابل با پررویی برجام را نقض می‌کند و مسئولان وزارت خارجه هم در این حد که اعتراضی به طرف مقابل نسبت به نقض برجام داشته باشند، صورت نیم‌دهند، آن زمان که قلب رآکتور اراک را بتن ریختیم دیگر طرف مقابل حرف ما را نمی‌خواند و روند نقض برجام را ادامه می‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نامه رهبری به رئیس جمهور درخصوص مشروط کردن برجام، گفت: طبق بند 2 نامه رهبری چون قانون جدید آمریکا نقض برجام است، دولت اگر می‌خواهد به نامه رهبری عمل کند، باید فعالیت برجام را متوقف کند تا تکلیف مشخص شود.

ایزدی با بیان اینکه هدف اصلی قانون اخیر آمریکا تنها ایران است، گفت: اگر فردی بخواهد در سوریه و عراق عملیات تروریستی انجام دهد، بصورت قانونی از مرز این کشورها عبور نمی‌کند تا در پاسپورتش مهر ورود و خروج بخورد. تمامی این تروریست ها از مرز ترکیه می‌روند.

وی افزود: اگر قرار بود قانون اخیر آمریکا اقدامی علیه تروریست باشد، باید ترکیه و عربستان هم در این لیست می‌بودند که نیستند. هدف اصلی قانون اخیر آمریکا ضربه زدن به ایران بوده است نه مقابله با تروریست. خوب است کسانی که در داخل کشور بدنبال بزک کردن چهره آمریکا هستند به این موضوع توجه کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا با تأکید بر اینکه قانون جدید آمریکا متن برجام را نقض کرده نه روح آن را، گفت: چگونه است که دوستان وزارت خارجه عنوان می‌کنند قانون جدید روح برجام را نقض کرده است! مگر اینکه برجام را دقیق نخوانده باشند یا سیاسی عمل می‌کنند. حقیقت این است که قانون اخیر آمریکا ضد ایرانی با تابلوی مبارزه با تروریسم است.

ایزدی در پایان اظهار داشت: وزارت خارجه صراحتا اعلام کند که این قانون نقض برجام است و اعتراض کند که چرا برجام نقض شده است و در ادامه هم طبق نامه رهبری  درخصوص اقدامات پیرامون نقض برجام عمل کند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/9NIAQH


ویدیو مرتبط :
نقض برجام با منع فروش هواپیما به ایران از سوی آمریکا