سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



کشف راز طول عمر گياه معروف آلاسکا توسط محقق ايراني


کشف راز طول عمر گياه معروف آلاسکا توسط محقق ايراني

مهر/ با تلاش محقق ايراني دانشگاه کاليفرنيا راز گياهي فاش مي شود که نه تنها در اکتشافات فضايي بلکه گفته مي شود در بهبود عملکرد ذهني و فيزيکي افراد تأثير بسزايي دارد.
از مدتها پيش کشاورزان منطقه سردسير آلاسکا معتقد بودند که گونه اي گياه موسوم به Rhodiola rosea اثرات درماني حيرت انگيزي دارد. اين گياه نامهاي مختلفي از جمله «ريشه طلايي» يا «ريشه سرخ» دارد و به دليل آنکه مقاومت خوبي نسبت به سرماي آلاسکا دارد همواره مورد توجه کشاورزان و البته محققان بوده است.
درحالي که تصور مي شود کمتر گونه گياهي شاخصي قابليت رشد و تکثير در آلاسکاي سردسير داشته باشد اما در اين نقطه از جهان هم کشاورزي در جريان است، آن هم به عنوان يک صنعت. اين موهبت به واسطه گرماي دلپذير تابستان آلاسکا به دست آمده اما فصل رويش محصولات اينچنيني کوتاه است و به همين دليل کار کشاورزان با محدوديتهاي زيادي همراه است.
از مدتها پيش ساکنان اوليه اين نقطه از جهان متوجه شده اند که بايد به سراغ گونه هاي مقاوم براي توسعه کشاورزي بروند که يکي از آنها Rhodiola rosea بوده است. عقيده بر اين است که اين گياه خواص درماني حيرت انگيزي براي کاستن از اضطراب، افسردگي و استرس دارد. حتي در مناطق گسترده اي از آلاسکا از اين گياه براي تهيه چاي انرژي زا هم استفاده مي شود.

نخستين بار در دهه ۴۰ ميلادي بود که اين گياه زير ذره بين دانشمندان قرار گرفت. تا پيش از آن کمتر محققي به اين گياه توجهي خاص مي کرد. به تدريج دولت روسيه متوجه خواص ويژه اين گياه شده و آن را به آزمايشگاههاي تحقيقاتي خود برد.

خيلي زود گياهي که کمتر کسي فکرش را مي کرد تا اين حد مورد توجه قرار گيرد به يکي از رازهاي ارتش شوروي سابق تبديل شد. تحقيقات زيادي بر روي خواص حيرت انگيز اين گياه انجام شد و نتايج آنها نيز هيچگاه فاش نشد.​

دانشمندان آن زمان ارتش شوروي سابق از اين گياه براي بهبود عملکرد ذهني و فيزيکي سربازان و ورزشکاران اين کشور استفاده مي کردند.
اما مهمتر از آن استفاده از اين گياه در برنامه فضايي روسيه بود به طوريکه گفته مي شد از اثرات خاص اين گياه جهت ارتقاي عملکرد فضانوردان در فضا استفاده مي شد. خيلي زود دانشمندان آمريکايي متوجه اين تحقيقات شده و آنها نيز به نوبه خود پروژه تحقيقاتي گسترده اي درخصوص اين گياه راه انداختند.
اکنون ثابت شده که اين گياه خواصي که چندين دهه دانشمندان شوروي سابق و آمريکا و حتي پيشتر از آن يعني ساکنين محلي آلاسکا را به خود مشغول کرده بود، در خود دارد و دکتر مهتاب جعفري مدير آزمايشگاه «گروه آزمايشي جعفري» در دانشگاه کاليفرنيا يکي از محققان اصلي اين پروژه به شمار مي آيد.

دکتر جعفري و همکارانش ثابت کرده اند که گياه Rhodiola rosea تأثير قابل توجهي بر افزايش عمر مگس ها، کرمها و مخمر دارد.
نتايج تحقيقات اين محقق ايراني و همکارانش در ژورنال تخصصي Plos منتشر شده است.
تاکنون تلاش مشخصي براي آزمايش اين گياه بر روي انسان صورت نگرفته اما به عقيده افرادي نظير دکتر جعفري، نتيجه احتمالي آن حيرت انگيز خواهد بود. او مي گويد: تاکنون چيزي شبيه اين نديده ام.


ویدیو مرتبط :
‫10 راز طول عمر‬‎