اکران نامناسب سینماها یا کوره فیلم ‏سوزی!


بانی فیلم/ اکران فیلم های سینمایی در 6 ماهه دوم سال همیشه متفاوت با نیمه اول سال است و بعضا فیلم‌هایی که در نیمه دوم سال اکران می‌شوند با سانس‌های کم و پراکنده مواجه‌اند.
از اخبار منتشر شده می توان به این نتیجه رسید که تولید سالانه 100 فیلم از افتخارات مدیران سینمایی است، اما بدیهی است سرنوشت فیلم‌های سینمای ایران همیشه در مرحله ساخت و تولید رقم نمی‌خورد و قطعا اگر فیلمی به شکل مطلوبی اکران نشود به موفقیت قابل قبولی نمی‌رسد.
درباره این معضل که در سالیان متمادی گریبان سینمای کشورمان را رها نکرده یکی از تهیه کنندگان سینمای ایران در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها هشدار داده که برخی دفاتر پخش فیلم، جشنواره فیلم سوزی راه انداختند! با این توضیح که اخیرا به دلیل اکران‌های خارج از گروه و شرایط ویژه‌ای که بوجود آمده است سینماها به دلیل تعدد فیلم‌ها، آنها را فقط دو یا سه سانس یا حتی کمتر نمایش می‌دهند که در نتیجه فیلم‌ها نمی‌توانند با مخاطبانشان ارتباط خوبی برقرار کنند. او مسوول اصلی این ماجرا را پخش کننده‌ها می‌داند که مواظب سرمایه تهیه کنندگان نیستند و فقط دلخوش هستند که یک فیلم را اکران کردند. به این بهانه با برخی از مدیران دفاتر پخش به گفت و گو پرداخته‌ایم.

تولیدات سینما با چرخه اکران هماهنگی ندارد
غلامرضا فرجی ـ سخنگوی شورای صنفی اکران ـ قاعده اکران آزاد فیلم‌ها را تعریف شده دانست و به بانی فیلم گفت: در وهله اول اینکه در حال حاضر آثار تولیدی ما با اکران‌مان برابری ندارد و تهیه کننده و توزیع کننده هر اثر هم به هر حال درخواست‌ اکران فیلم‌شان را می‌دهند. دیگر آنکه همیشه در شورای صنفی اکران در شش ماه دوم سال تراکم اکران فیلم‌ها جزو این مبحث بوده که اجازه اکران آزاد فیلم‌ها را صادر کند. البته قاعده اکران آزاد تعریف شده است. اکران آزاد نیاز به رضایت نامه کتبی از تهیه کننده و کارگردان دارد، به انضمام نامه برای اکران هر اثر.
وی افزود: فیلم‌هایی که در حال حاضر برای گروه آزاد اکران شدند دخل و تصرفی در اکران سرگروهها ندارند. هر فیلمی در هر سینمایی بر اساس قراردادی که با صاحب سینما توافق کرده اکران می‌شود و تخطی از آن را دوستان پخش می‌توانند رسما به شورا گزارش دهند. مهمترین اصل در این زمینه این است که متاسفانه تولید سینمای ما از چرخه اکران بیشتر است.

دفاتر پخش هیچوقت فیلم سوزی راه نمی‌اندازند
مهدی صباغ زاده ـ مدیر پخش نیمروز فیلم ـ در گفت و گو با بانی فیلم بیان داشت: پخش کننده‌ها تمام تلاش‌شان را می‌کنند که یک فیلم در زمان و شرایط مناسب اکران شود. آنها به خاطر منافع‌شان هم که شده تمام تلاش‌شان را می‌کنند که فیلم بفروشد تا جوابگوی مخارج دفتر خودشان باشند. دفاتر پخش هیچوقت فیلم سوزی راه نمی‌اندازند. به نظرم مشکل اساسی به پروانه ساخت‌های بیش از حد، کمبود سالن‌ها و... بر می‌گردد. متاسفانه پروانه‌هایی که صادر می‌شود برای فیلم‌های ضعیف و بی‌جانی است که هر سال تولید می‌شود. مسلما مردم برای دیدن چنین فیلم‌هایی هزینه نمی‌کنند. پخش کننده چکار می‌تواند انجام بدهد؟ اتفاقا پخش کننده‌ها در حال حاضر مدرن شدند، از شرایط خوبی هم برخوردارند و تسهیلات خوبی برای فیلم‌ها قائل می‌شوند. به نظرم فیلم‌های سینمایی قدرت فروش ندارند و عدم استقبال مخاطب از آنها هیچ ارتباطی به پخش ندارد. از نظر من اکران آزاد فیلم‌ها هیچ تفاوتی با اکران آنها در گروه ندارند. چون برای نمایش آزاد هم سالن کم نمی‌آید و فیلم‌ها در هر سینمایی می‌تواند اکران شود. گروه زمانی معتبر است که بگویند اگر سرگروه بگیرید مثلا 12 سینما با شما حتما کار می‌کنند. الان اینطور نیست و باید از سینماها خواست که فیلمی را اکران کنند. بنابراین سینمادار است که فیلمی را می‌خواهد یا نمی‌خواهد و تازه اگر اکران بکند فیلم به دلیل پراکنده بودن سانس‌ها و... نمی‌فروشد. امروزه اکران در گروه آزاد با اکران در سر گروه هیچ تفاوتی با هم ندارند. به نظرم سیاست گذاری کل سینما اشکال اساسی دارد. یعنی اگر سیاست گذاری‌ها بر مبنای اصول درستی انجام بگیرد و پروانه طوری صادر شود که سینمای حرفه‌ای را از سینمای تجربی جدا کند مشکلات حل می‌شود. الان همین سینمای تجربی که ایجاد کردند کمک زیادی به سینمای ایران شده و در واقع توانسته فیلم‌های ضعیف را از دفاتر پخش دور کند. در کل باید در نظر داشت که تولید بیش از اندازه مناسب سینمای ما نیست. ما سالانه 50 تولید خوب بیشتر نیاز نداریم.

عرضه و تقاضا بیش از حد است
سعید خانی ـ مدیر پخش نسیم صبا ـ به بانی فیلم گفت: اکران فیلم‌ها از مهمترین دغدغه‌های سینمای ایران است، اما مشکل از دفاتر پخش نیست و شورای پروانه ساخت است که مشکل آفرین شده. 90 فیلم تولیدی در سال چطور باید در این تعداد پایین سالن‌های سینما اکران شوند؟ ما حداکثر می‌توانیم در سال 50 فیلم اکران کنیم، نه بیشتر. متاسفانه همیشه در شش ماه دوم فیلم سوزی اتفاق می‌افتد. در گذشته پخش کننده برای خودش به قول معروف آقایی می‌کرد، اما الان دوره سینما سالاری است. چون عرضه و تقاضا بیش از حد است و سینما برای خودش حق انتخاب دارد.
وی با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا باید کنترل شود توضیح داد: اگر سینمای ما سالانه 50 فیلم تولید کند قطعا تمام آنها از سرویس خوبی بهره‌مند می‌شوند، اما در شرایط فعلی فیلم‌های متوسط یا متوسط رو به پایین سوخته می‌شوند. من در این زمینه شورای پروانه ساخت و سیاست گذاری کلان ارشاد را مقصر می‌دانم. چون باید عرضه و تقاضا را کنترل کنند.


ویدیو مرتبط :
نبض تند سینماها در اکران نوروزی