رئیس جمهور چک: ایجاد گارد مرزی اروپا با 1500 نیرو خنده‌دار است


رئیس جمهوری چک با حمایت از ایجاد گارد مرزی در اروپا برای مقابله با سرازیر شدن پناهجویان به این قاره شمار پرسنل درنظر گرفته برای این تشکیلات را اندک خواند و گفت: ایجاد گارد مرزی تنها با 1500 نیرو آن هم با حضور زنان خنده‌آور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا در نظر دارد که یک گارد ساحلی و مرزی در اروپا با 1500 پرسنل به عنوان یکی از تدابیر امنیتی برای مقابله با بحران پناهجویان تشکیل دهد که انتظار می‌رود جزئیات آن در نشستی در ماه ژوئن مورد بررسی قرار گیرد.

میلوش زمان، رئیس جمهور چک دراین باره گفت: من کاملا از ایده ایجاد گارد ساحلی اروپا دفاع می‌کنم اما اگر تعداد پرسنل گارد مرزی اروپا 1500 نفر باشد بسیار خنده دار است. باید هر یک از کشورها 500 نفر را برای این مساله مامور کنند در این صورت ما صاحب یک گارد مرزی با 14 هزار سرباز خواهیم بود.

زمان افزود: قاچاقچیان 20 برابر بیشتر از این تعداد سرباز هستند. هم چنین تنظیم و ایجاد این گارد شش ماه طول می‌کشد که تا آن زمان 500 هزار نفر پناهجو به اتحادیه اروپا می‌رسند.

در همین راستا پیش‌تر نخست وزیر چک اعلام کرده بود که از هرگونه اقدامی برای تسریع روند ایجاد چنین گاردی حمایت می‌کند.

از سوی دیگر رئیس جمهور چک در گفت‌وگو با روزنامه "پراوا" چاپ این کشور گفت: گارد مرزی اروپا با داشتن چنین نیروی کمی نمی‌تواند باعث حل بحران شود.

وی در اظهاراتش با تاکید دوباره بر ایجاد ارتش بزرگ اروپا نه "یک نیروی کوچک گشت مرزی" گفت: چنین ارتشی می‌تواند به امنیت اروپا کمک کرده و با تهدیدات امنیتی مقابله کند.

رئیس جمهور چک با اشاره به کمک مالی اتحادیه اروپا به ترکیه نیز گفت: دولت چک با قبول کمک مالی به میزان 32 میلیون دلار به ترکیه اشتباه کرده است زیرا ترکیه ظرفیت و فضای لازم برای استقرار 5 / 2 میلیون نفر را ندارد. این کمک مالی به معنای هدر رفتن پول است.

وی ادامه داد: انجام چنین کمکی بسیار دیر است. دراین باره می‌توان به یک ضرب‌المثل در کشورمان اشاره کرد که می‌گوید "ما حصار را در حالی می‌بندیم که گاو فرار کرده است."

در نظر سنجی‌های اخیر در جمهوری چک، تنها دو درصد خواهان استقرار پناهجویان در چک هستند و 60 درصد از مردم این کشور مخالفت خود را با جذب دائم پناهجویان توسط این کشور اعلام کرده‌اند. هم چنین تنها یک سوم از شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که با پذیرش موقت پناهجویان تا زمان بازگشت آنها به کشورشان موافقند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سخنان خنده دار رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی