سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بارندگی های اخیر حجم مخزن سد مهاباد را 10 میلیون مترمکعب افزایش داد


محمد عبداللهی روز پنجشنبه در هفتمین نشست شورای حفاظت از منابع آب مهاباد افزود: سال گذشته از ابتدای شروع سال آبی مخزن این سد 54 میلیون مترمکعب آب در خود ذخیره کرده بود که امسال این مقدار بیش از 64 میلیون مترمکعب رسیده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون حجم ورودی آب به سد مهاباد 9 مترمکعب در ثانیه است که این مقدار در مدت مشابه سال قبل 10 متر مکعب در ثانیه بود.
عبداللهی گفت: در پاییز امسال میزان بارش برف در این شهرستان بیش از 44 سانتیمتر بوده و این مقدار برف می تواند ذخیره بسیار خوبی در مناطق بالا دست سد مهاباد باشد.
مدیر امور آب مهاباد افزود: سال گذشته در این مدت تراز سطح آب دریاچه سد مهاباد 1339 متر بود که امسال با دو متر افزایش به 1341 متر رسیده است.
وی اظهار امیدواری کرد که تداوم بارندگی های زمستانی سال جاری باعث ذخیره شدن آب در دریاچه پشت سد شده و در بهار سال آینده شاهد سرریز شدن آب دریاچه سد شویم.
عبداللهی در خصوص چاه های غیرمجاز در این شهرستان نیز گفت: تاکنون دو هزار و 800 حلقه چاه و یکصد دستگاه موتور آب غیرمجاز در این شهرستان شناسایی شده است.
فرماندار مهاباد نیز در این نشست از مسئولان جهادکشاورزی خواست که با آموزش و ترویج روش های نوین آبیاری مزارع و کاشت ارقام با نیاز آبیاری کمتر از حجم آب مصرفی این بخش بکاهند.
جعفر کتانی گفت: با برنامه ریزی درست و علمی در بخش کشاورزی و استفاده از روش های نوین آبیاری می توان با مصرف آب کمتر بهره وری و تولید بیشتری داشت.
وی اضافه کرد: لازم است مسئولان امور آب و جهادکشاورزی یک راه حل اصولی برای برخورد با کشاورزانی که دارای چاه های غیرمجاز هستند پیدا کنند به طوری که ضربه ای به وضعیت معیشت کشاورزان وارد نشود.
وی با اشاره به اینکه دریاچه سد مهاباد تنها منبع تامین کننده آب شرب این شهر است، از دستگاه های مرتبط خواست تا با فعالیت هرگونه واحد صنعتی و تولیدی که فاضلاب آن وارد حوزه این سد می شود، مقابله کرده و نسبت به حل مشکل فاضلاب روستاهای بالادست سد نیز اقدامات جدی انجام دهند.
سد مهاباد دارای 197 میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر مهاباد بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سالانه بیش از 100 میلیون مترمکعب از آب ذخیره شده در پشت سد مهاباد به مصارف بخش کشاورزی و 19 میلیون مترمکعب نیز به مصرف شرب می رسد.
مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
3020/6185/2093

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
بالا آمدن گل و لای مخزن سد دز تا پایه‌های نیروگاه - خطرات و راهکارهای آن