توافقنامه آب و هوایی پاریس؛ انقلابی مسالمت آمیز!


رئیس جمهور فرانسه توافقنامه آب و هوایی پاریس را به انقلابی مسالمت آمیز تشبیه کرد.

توافقنامه آب و هوایی پاریس؛ انقلابی مسالمت آمیز!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس 24، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه گفت در پاریس از قرن ها پیش تاکنون، انقلاب های زیادی روی داده است، اما امروز با تصویب توافقنامه نشست آب و هوایی و مبارزه با گرمایش زمین پاریس، یکی از زیباترین و مسالمت آمیز ترین انقلاب ها که همانا انقلاب مبارزه با تغییرات آب و هوایی گرمایش زمین است، در این شهر رقم خورد.

فرانسوا اولاند در پی تصویب توافقنامه نشست آب و هوایی پاریس موسوم به کُپ 21 (COP 21)گفت از اینکه فرانسه میزبان تصویب این توافقنامه بوده است به خود می بالد. وی در همین راستا از تلاش های دانشمندان، رهبران کشورهای جهان و به ویژه ال گور به عنوان فردی که پیشگام به راه انداختن کارزار مبارزه با گرمایش زمین بود قدردانی کرد.

آلبرت آرنولد گور جونیور‏ مشهور به اَل گور، فعال محیط‌زیست و سیاست‌مدار آمریکایی است. او به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا بین سال‌های 1993 تا 2001 در دوره ریاست جمهور بیل کلینتون خدمت کرده است. ال گور در انتخابات ریاست جمهور سال 2000 از سوی حزب دموکرات آمریکا نامزد بود ولی انتخابات را به جورج بوش باخت.

رئیس جمهور فرانسه گفت بعد از آنکه نشست آب و هوایی کپنهاگ به شکست انجامید برخی درباره برگزاری نشست پاریس به من هشدار می دادند و می گفتند آیا مطمئن هستید که این بار به نتیجه خواهید رسید. روشن است هر کاری ممکن است به شکست بینجامد. اما من با نگاه به تجربیات تاریخ می دانستم که بدون شجاعت برای اقدام، پیشرفتی صورت نخواهد گرفت. می دانستم هیچ پیشرفتی بدون خطرپذیری ممکن نیست. می دانستم هیچ گونه موفقیتی بدون تلاش ممکن نیست. باید بدانیم که تاریخ همیشه از سوی کسانی که متحد به انجام کاری می شوند نوشته می شود نه کسانی که محاسبه گری و گمانه زنی می کنند. امروز نیز شما موفق شدید چون تعهد دادید. موفق شدید به محاسبه گری روی نیاوردید.

رئیس جمهور فرانسه در بخش دیگر از سخنان خود خاطر نشان کرد مطمئن بود که این بار توافقنامه آب و هوایی به نتیجه خواهد رسید زیرا هیچ گاه سابقه نداشته بود نمایندگان این همه کشور برای هدفی مشترک گرد هم آیند. هرگز سابقه نداشته بود که دولت های کشورهای برای رسیدن به هدفی مشترک این همه از خود مشارکت نشان دهند.

حالا که توافقنامه نشست آب و هوایی و مبارزه با گرمایش زمین پاریس به تصویب رسیده است ما می توانیم میزان گرمایش زمین را به زیر دو درجه سانتیگراد و حتی یک و نیم درجه سانتیگراد برسانیم. زیرا امکانات انجام این کار فراهم شده است که از جمله آنها اختصاص هر سال 100 میلیارد دلار برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای سازگار کردن اقتصاد خود با شرایط جدید آب وهوایی است. تدابیری اندیشیده شده است تا به کشورهای آسیب پذیر در مقابل تغییرات آب و هوایی کمک شود. این چنین است که جهان اکنون به همراه شما، صفحه دیگر از تاریخ خود را نوشت.

با تصویب توافقنامه نشست آب و هوایی و مبارزه با گرمایش زمین پاریس ما وارد جهان با گازکربنیک پایین خواهیم شد. جنبشی که ما وارد آن شده ایم قدرتمند و برگشت ناپذیر است. جنبشی که در این راستا آغاز شده است هدفی فراتر از کشورها و دولت ها دارد.

چراکه هزاران منطقه، استان و شهر متعهد شده اند تا سال 2025 میزان انتشار گاز کربنیک خود را کاهش دهند. شرکت ها و بخش های مالی تصمیم گرفته اند سرمایه گذاری های خود را به سوی بخش های با انتشار گاز کربنیک پایین متمرکز کنند.

امسال نیز ما در نشست آب و هوایی پاریس ابتکارات مختلفی برای کاهش گاز کربنیک به خرج دادیم. ابتکاراتی که بیشتر در آفریقا و کشورهای فقیر اجرا خواهد شد که از جمله آنها می توان به طرح برق رسانی برای همه اشاره کرد. پیمانی بین کشورها برای گسترش انرژی خورشیدی، نوآوری و شریک کردن فناوری ها بسته شده است.

اولاند در بخش دیگر از سخنان خود خاطر نشان کرد تصویب توافقنامه پاریس پایان کار نیست بلکه تازه آغاز کار است. فرانسه نه فقط برای اجرای این توافقنامه، بلکه برای تسریع در روند اجرای آن همه تلاش خود را به کار خواهد بست. اجرای توافقنامه وظیفه و مسئولیتی است که همه کشورها درباره آن تعهد داده اند. همه تلاش ما باید در راستای تسریع در روند اجرای این توافقنامه باشد.

در همین راستا، من به نمایندگی از فرانسه که ابتکار تصویب این توافقنامه را به دست گرفته است متعهد می شوم که حداکثر تا سال 2020 در تعهدات مان برای کاهش گازهای گلخانه ای بازنگری صورت گیرد. فرانسه متعهد می شود در میزان مشارکت مالی کشورهای برای مبارزه با گرمایش زمین و به ویژه در میزان کمک مالی که به کشورهای آسیب پذیر در مقابل تغییرات آب وهوایی صورت می گیرد بازنگری شود.

فرانسوا اولاند مبارزه با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی را مبارزه ای برای حقوق اساسی انسان ها، مبارزه برای برابری دانست و گفت همان طور که حقوق انسان و شهروندی در پاریس اعلان جهانی شد، امروز نیز با تصویب توافقنامه نشست آب و هوایی و مبارزه با گرمایش زمین، حقوق انسانیت در پاریس اعلان جهانی شد.

از همین رو، روز 12 دسامبر 2015 (21 آذر) به عنوان روزی مهم در تاریخ جهان ثبت خواهد شد.

رئیس جمهور فرانسه در بخش پایانی سخنان خود گفت در پاریس از قرن ها پیش تاکنون، انقلاب های زیادی روی داده است، اما امروز یکی از زیباترین و مسالمت آمیز ترین انقلاب ها که همانا انقلاب مبارزه با تغییرات و گرمایش زمین است در این شهر رقم خورد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


ویدیو مرتبط :
همزیستی مسالمت آمیز