روایت نیویورک تایمز از بازگشت دوباره اصلاح طلبان به قدرت


نیویورک تایمز نوشته است اصلاح طلبان به مشارکت بالای مردم در انتخابات هفتم اسفند امید بسته اند. به نوشته این روزنامه استراتژی اصلاح طلبان با توجه به رد صلاحیت ها جلوگیری از ورود تندرو های مخالف دولت روحانی به مجلس است.

اصلاح طلبان در ایران با کسب تجربه از گذشته و با وجودی که هزاران نفر از نامزدهای آنها با رد صلاحیت از گردونه انتخابات کنار رفته اند، مردم را به مشارکت گسترده در انتخابات مجلس و خبرگان در هفتم اسفند دعوت کرده اند.روایت نیویورک تایمز از بازگشت دوباره اصلاح طلبان به قدرت

به گزارش عصر ایران نیویورک تایمز با انتشار گزارشی از حال و هوای انتخاباتی ایران در آستانه انتخابات هفتم اسفند نوشت: اصلاح طلبان به مشارکت بالای مردم در انتخابات آتی امید بسته اند.

بر اساس این گزارش: اصلاح طلبان بازگشت دوباره به ساختار حکومت را در دستور کار خود دارند و این بار دستور کار آنها اصلاحات گسترده در ساختار جمهوری اسلامی نیست بلکه آنها تنها خواستار مشارکت بالای مردم در انتخابات آتی هستند.

در جریان یک میتینگ انتخاباتی در تهران محمد رضا عارف سرلیست نامزدهای اصلاح طلب در تهران با رد ادعاهای جناح های تندرو مبنی بر مخالفت اصلاح طلبان با نظام و انقلاب اسلامی ، گفت: ما داخل نظام عمل می کنیم. هیچ کس انقلاب را بیش از اصلاح طلبان دوست ندارد. ما مانند مادر نگران انقلاب هستیم و می خواهیم از آن محافظت کنیم."

هزاران نفر از نامزدهای سرشناس اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند و اجازه حضور در انتخابات آتی را نیافته اند در نتیجه این اقدام اصلاح طلبان کنار ننشستند و با ائتلاف با احزاب و نامزدهای حامی دولت و حتی برخی چهره های اصولگرای معتدل لیست مشترک انتخاباتی داده اند.

اصلاح طلبان در انتخابات دیگر یعنی در انتخابات مجلس خبرگان پنجم نیز لیست داده و از چهره های "آلترناتیو" جریان حاکم حمایت کرده اند. صلاحیت مهم ترین و شاخص ترین چهره آنها یعنی سید حسن خمینی از سوی شورای نگهبان احراز نشده است.

با وجود همه این موانع اصلاح طلبان از مردم ایران خواسته اند تا در انتخابات آتی مشارکت کرده و رای بدهند. حمید رضا جلایی پور یکی از فعالان جنبش اصلاح طلبی در تهران معتقد است: هدف اصلاح طلبان در این مرحله حداقل جلوگیری از راه یابی تندروها به دو مجلس است. هدف ما چیزی بیشتر از این نیست . ما تنها واقع بین هستیم."

جلایی پور گفت: ما از اشتباهات خود در گذشته درس آموخته ایم. ما قبلا بر این باور بودیم که یک شبه می توان به دموکراسی رسید. این آرزویی محال بود . ما نباید انتظارات حداکثری می داشتیم و این گونه باعث سرخوردگی نیروهای اصلاح طلب می شدیم."

ابراهیم اصغرزاده دیگر فعال اصلاح طلب نیز که صلاحیت او از سوی شورای نگهبان برای نامزدی در انتخابات مجلس دهم رد شده است، با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در انتخابات هفتم اسفند معتقد است: ما باید در صحنه سیاست ایران باقی بمانیم.

او می گوید : اصلاح طلبان اینک مثل گذشته با صدای بلند شعارهای حقوق بشری ، آزادی زندانیان و آزادی بیان نمی دهند، بلکه به گفته او هدف اصلاح طلبان در مرحله کنونی راه یابی به حاکمیت جهت ایجاد فرصت تغییر و اصلاح در آینده است.

 او با وجودی که از حسن روحانی رییس جمهوری به دلیل عدم پافشاری بر تجدید نظر در رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلب گله مند است، معتقد است یگانه راه درست پیش پای اصلاح طلبان با وجود همه موانع مشارکت گسترده در انتخابات آتی است.


ویدیو مرتبط :
تولد دوباره اصلاح طلبان از طریق اعتدال