بان کی مون حمله به بیمارستان پزشکان بدون مرز در صعده را محکوم کرد


دبیرکل سازمان ملل حمله جنگنده‌های عربستانی به بیمارستانی در صعده وابسته به سازمان پزشکان بدون مرز را محکوم و تاکید کرد: این مراکز از مناطق تحت حمایت هستند و حمله به آنها نقض آشکار قوانین بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای حمله جنگنده‌های عربستانی به بیمارستان "حیدان" وابسته به سازمان پزشکان بدون مرز در شهر صعده یمن را که منجر به کشته شدن دست کم چهار تن و زخمی شدن تعدادی دیگر شد و نیز حمله به یک کیلینیک درمانی موقت در تعز در روزهای پایانی سال 2015 را محکوم کرد و گفت: این اقدام عربستان نقض خطرناک حقوق بشر است.

بان کی مون در این بیانیه اظهار داشت: تسلیت صمیمانه خود و همدردی عمیقم را با خانواده‌های قربانیان و مردم یمن اعلام می‌کنم، این حمله جدیدترین حمله جنگنده‌های عربستان به مراکز بهداشتی درمانی یمن بود.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: بیمارستان‌ها و کارکنان آنها براساس قوانین حقوق بشر از جمله مناطق حمایت شده هستند و هرگونه هدف قرار دادن عامدانه علیه شهروندان و تاسیسات حیاتی شهری نقض قوانین بین‌المللی است.

وی در ادامه آغاز تحقیقات فوری درباره این حوادث به شیوه‌هایی سریع، کاربردی، مستقل و بی‌طرف که پاسخ‌دهی طرف خارجی را تضمین کند، توقف فوری تمامی اقدامات خصمانه و حل اختلافات از راه مذاکرات مسالمت آمیز با نظارت فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن را خواستار شد.

سازمان پزشکان بدون مرز هدف قرار گرفتن بیمارستانی در صعده را که تحت حمایت این سازمان بود، تایید کرد.

همچنین در حملات جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی در استان‌های مختلف یمن 12 یمنی کشته شدند. علاوه بر این در جریان حمله به بیمارستان سازمان پزشکان بدون مرز در صعده، سه تن کشته و 10 تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش پایگاه خبری المسله عراق، یک منبع محلی در یمن نیز از کشته شدن پنج شهروند در جریان حمله روز دوشنبه جنگنده‌های عربستانی به یک خودرو در منطقه "نقیل" در استان صنعا خبر داد.

طبق گزارش این منبع، در این حمله که علیه خودروی حامل آوارگان مأرب در شمال شرق صنعا صورت گرفت پنج یمنی کشته و یک زن زخمی شد.

همچنین منطقه آل الحماقی در صعده و الغیل در استان الجوف دوباره هدف حمله جنگنده‌های دشمن قرار گرفتند و تعدادی از خانه‌ها و مزارع این مناطق آسیب دیدند.

در مقابل در منطقه جیزان واقع در جنوب عربستان سه سرباز این کشور در پایگاه الحشیره هدف تک تیراندازها قرار گرفتند. همچنین سکوهای پرتاب موشک مرکز العین الحاره و پایگاه المعزاب و "گذرگاه الطوال" با موشک هدف گرفته شدند.

علاوه بر این‌ها در دو پایگاه مثعن و الکرس، یک تانک آبرامز و یک خودروی زرهی برادلی منهدم شدند و نیروهای یمنی مراکز تجمع دشمن در منطقه ذباب در استان تعز را با موشک زدند که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از آنان شد.

از سوی دیگر نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از کنترل بر مهمترین ورودی‌ها و پایگاه‌های مشرف به الحزم، مرکز استان الجوف پیشروی‌های میدانی خود به سمت این شهر را آغاز کردند.

این در حالی است که گروه‌هایی از نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز عربی ورودی‌های شهر را بسته و مانع از خروج خانواده‌هایی می‌شوند که قصد مهاجرت دارند و این نیروها مردم را مجبور کرده‌اند در شهر باقی بمانند.

طبق اعلام چند منبع مختلف، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی روز دوشنبه (11 ژانویه) پس از درگیری‌هایی در منطقه السلمات که 10 کشته و تعدادی زخمی بر جای گذاشت موفق به پیشروی شدند.

منابع مذکور اعلام کردند که یگان‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در چهار پایگاه منطقه السلمات واقع در حد فاصل الغیل و الحزم پیشروی کردند و در جریان درگیری‌ها هفت تن از نیروهای همپیمان با ائتلاف عربی کشته و تعدادی از آنها زخمی شدند. در مقابل سه نیروی ارتش وکمیته‌های مردمی نیز در این درگیری‌ها کشته شدند.

همزمان با این پیشروی نیروهای یمن، جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی در راستای کمک به گروه‌های هم‌پیمان عربستان، السلمات، کوه شیحاط و العقبه را بمباران کردند.

طبق اعلام این منابع، منزل شیخ الشریف بن سرور در شهر الغیل دو بار هدف حمله قرار گرفت که منجر به تخریب کامل آن و دو خانه مجاوز آن شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
ویران شدن 13 بیمارستان در صعده یمن!!!