سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ارائه اطلاعات نرم‌افزاری انتخابات الکترونیک از وزارت کشور به شورای نگهبان


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نجات‌الله ابراهیمان سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگوی تلویزیونی در شبکه خبر در تشریح برنامه‌ها و تمهیدات این نهاد براری برگزاری انتخابات 7 اسفند امسال گفت: شورای نگهبان درباره صندوق‌های شفاف الکترونیک با وزارت کشور به توافق رسیده است. این باید در شرایطی باشد که الزامات آن رعایت شود و الزامات آن این است که بشود کنترل کرد که چیزی در داخل صندوق است یا خیر. 

وی در همین زمینه افزود: یک الزام قانونی دیگر باید در زمینه صندوق‌های شفاف رعایت شود و آن این است که رای باید مخفی باشد و نوشته‌ها نباید خوانده شود. ما نباید این انمکان را فراهم کنیم که کسی از نوشته رای اطلاع پیدا کند که ما در این مورد با وزارت کشور به توافق رسیده‌ایم و بر روی نمونه‌ای اجماع کرده‌ایم و قرار است در صندوقی براساس آن نمونه ساخته شود. 

ابراهیمیان در بخش دیگری از سخنانش درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک گفت: ما قالب و شکل فیزیکی صندوق‌های الکترونیک را که از وزارت کشور به ما ارائه شده بود را بررسی و این قالب و شکل را تایید کرده‌ایم. البته مراحل بعدی آن شامل نرم‌افزار و نحوه نظارت بر این صندوق‌هاست که در آینده اظهار نظر می‌کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا در روند برگزاری انتخابات الکترونیک احتمال خطای آن برطرف شده و یا به تایید شورای نگهبان رسیده است یا خیر، گفت: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، در شرایطی که در این دوره پیشنهاد شده، براساس یک جدول زمانبندی از سوی وزارت کشور به ما ارائه شده که شامل چندین مرحله است. 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه افزود: در حال حاضر ما در مراحل اولیه از حیث اقدامات دستگاه نظارتی هستیم، زیرا قالب صندوق اخذ رای الکترونیکی به شورای نگهبان ارائه شده و ما فقط شکل ظاهری آن را تایید کرده‌ایم اما درباره سایر مسائل مربوط به نرم‌افزار و امنیت سیستم تا امروز اطلاعاتی به ما منتقل نشده است.

ابراهیمیان  افزود: براساس اطلاعاتی که همکاران به من داده‌اند امروز یک مرسوله‌ای از وزارت کشور به شورای نگهبان واصل شده که در آن اطلاعات مربوط به نرم‌افزار به شورای نگهبان اعلام شده است و ما انشاءالله باید در فرصت مناسب آن را در اختیار کارشناسان شورای نگهبان قرار دهیم تا آن را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه باید به این نکته توجه کنیم که همکاران ما در وزارت کشور از جدول زمانبندی که به ما ارائه کرده‌اند عقب هستند، اظهار داشت: این نگرانی وجود دارد که ما در این کمبود وقت با مشکلاتی مواجه شویم البته ما هم آرزو و دعا و کمک می‌کنیم که انشاءالله موضوع پیش برود اما سوالات مهمی هنوز در این زمینه باقی مانده است.

وی اضافه کرد: یکی از این سوالها این است که برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک اقتضاء می‌کند که فضای قانونی کشور برای برگزاری انتخابات به شکل مدرن تطبیق داده شود. تغییرات و اصلاحات تقنینی در اصلاحیه اصلاح قانون انتخابات پیشنهاد شده و بخشی از آن که مربوط به انتخابات به صورت الکترونیک بوده، در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و ما ایراداتی گرفتیم و آن را به مجلس اعاده داده‌ایم. 

ابراهیمیان تاکید کرد: ضرورت دارد که تطبیق فضای قانونی برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک صورت گیرد و ظاهرا خیلی هم دست ما به عنوان ناظر و وزارت کشور نیست و بخشی از آن به دستگاه قانونگذاری مربوط است که باید ببینیم به چه میزان و چه موقع این تغییرات را اعمال می‌کند. 

وی همچنین تصریح کرد: نکته‌ای که باید مدنظر قرار گیرد این است که برگزاری انتخابات به شکل الکترونیک و اخذ رای الکترونیکی مقداری تغییرات مربوط به فضای فیزیکی مکانهای مربوط به اخذ رای و همین طور سازماندهی نیروهای نظارتی را اقتضاء‌ می‌کند، ما وقت خیلی زیادی نداریم و منتظریم که طرح و برنامه توجیهی که این امکان در شهرهای بزرگ براساس پیشنهاداتشان، آیا فراهم شده و چگونه فراهم خواهد شد را به ما اعلام کنند تا ما نظر قطعی شورای نگهبان را در این مورد اعلام نکنیم.

وی ادامه داد: شورای نگهبان به عنوان 12 عضو آن هنوز به دلیل اینکه این موضوع به نحو تفصیلی و توجیه ارائه نشده نظر رسمی در این باره اعلام نکرده و ما منتظریم در اسرع وقت همکاران ما این طرح و پلان توجیهی را به ما ارائه کنند و ما هم رسما در مورد  اینکه شدنی است یا خیر، اظهار نظر می‌کنیم. 

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه باید با جدیت و احتیاط درباره روند برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک برخورد کنیم گفت: این احتیاط اقتضامی‌کند که از کلیات اجتناب کنیم و ببینیم که عملا در یک شهری مثل تهران چطور باید این صندوق‌ها مستقر شود. طبق مانوری که دوستان ما انجام دادند با این دستگاه‌های جدید که شبیه دستگاه‌های خودپرداز است، ما شاید در هر ساعت بتوانیم بین 6 تا 10 نفر از رای دهندگان را آرای‌شان را کسب کنیم بنابر این اگر یک محاسبه کنیم شاید تعداد صندوق‌های مورد نیاز در یک شعبه خیلی بیشتر از صندوق‌های دستی باشد که در حال حاضر به کار می‌بریم، بنابراین دیگر فضا نمی‌تواند یک مسجد و یا یک فضای کوچک معمولی باشد و باید تغییر کند، بنابر این این تغییرات اقتضاء‌می‌کند مردم را هم آموزش دهیم و فرصت خیلی زیادی در این مورد نداریم. 

ابراهیمیان در بخش دیگری از سخنانش درباره تبلیغات زودهنگام انتخابات که احیانا از سوی کاندیداها صورت می‌گیرد گفت: ما اینگونه رفتارها را رصد می‌کنیم، بنابراین انتخابات اقتضاء‌می‌کند که مشارکت در فرآیند آن که داوطلبان از هم اکنون التزام به قانون و مبانی جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارند و صرفا با رعایت قانون نسبت به فعالیت‌های تبلیغی اقدام کنند، ما این فعالیت‌های خارج از چارچوب را رصد می‌کنیم و به موقع ترتیب اثر قانونی خواهیم داد. توقع این است که همه کاندیداها با رعایت قانون اقدام به فعالیت‌های تبلیغی بکنند. توصیه بنده به داوطلبان فقط رعایت قانون است.

وی افزود: پس از اینکه ایرادات احتمالی لایحه شفاف‌سازی منابع درآمدی تبلیغات انتخاباتی برطرف شود و به صورت قانون درآمد، با تضمین‌های بیشتری در این مورد مواجه خواهیم شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که لایحه شفاف‌سازی تبلیغات انتخاباتی به انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی در این دوره می‌رسد، گفت: حقیقتا یکی از نیازهای ما درباب انتخابات و اصلاح نظام انتخاباتی توجه به مسئله شفاف‌سازی هزینه‌های انتخابایت است. ما نظامی هستیم که تاکید د اریم پول و قدرت نباید در انتخابات نقش داشته باشند و برای اینکه این تاکید و شعار ما محقق شود باید ابزار قانونی مناسب را هم داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌این اراده خوب است و موثر خواهد بود و ما هم می‌توانیم به اهدافمان برسیم. بنابراین ما هم امیدواریم هر چه سریعتر مراحل مربوط به تصویب این لایحه در مجلس طی شود، بنده از قبل نمی‌توانم در این باره پیشگویی کنم زیرا تصمیمات شورای نگهبان باید پس از تصویب یک مصوبه در مجلس با نظر تمامی اعضا اتخاذ شود و این ا حتمال وجود دارد که در فرآیند قانونگذاری مواد و احکامی تصویب شود که این احکام مغایرتی را شرع و قانون اساسی داشته باشد اما فقط می‌توانم بگویم که فرصت زیادی نیست اما فقط ابراز امیدواری می‌کنم که در این فرصت بتوانیم این ابزار جدید سالم‌سازی فضای انتخاباتی را در اختیار داشته باشیم. 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره تمهیداتی شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات خبرگان رهبری گفت: شبکه نظارتی ما در این مورد شکل گرفته و علاوه بر اینکه احراز شرایط داوطلبان با 6 عضو فقیه شورای نگهبان است و یکی از شرایطی که احراز آن نیازمند زمان و دقت ویژه است. شرط اجتهاد و علمی داوطلبان است، در این مورد برای اینکه کسانی که می‌خواهند این مرحله را قبل از ثبت‌نام سپری کنند و مجوزی برای ورود به عنوان مجتهد در فرآیند انتخابات داشته باشند، فقهای شورای نگهبان امتحان کتبی را اعلام کردند که حدود 200 نفر ثبت‌نام کردند و 180 تن در آن شرکت کردند که ظاهرا براساس آخرین اطلاعات اوراق تصحیح شده و پس از اعلام نتایج مرحله کتبی نوبت به مصاحبه شفاهی علمی است که این مصاحبه‌ای در حال برگزاری است که از نتایج آن اطلاع دقیقی نداریم.  

انتهای پیام/ 


ویدیو مرتبط :
دکتر جلیلی:باید ظرفیت‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری کشور آزاد شود.