سه چهره تأثیر گذار غرب آسیا/تفاوت‌ها و تاثیرها + تصاویر


در منطقه غرب آسیا سه چهره تأثیر گذار حضور دارند.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتی است که منطقه غرب آسیا تحولات مهمی را تجربه می‌کند که این رخدادها بیشتر حول محور سوریه و عراق است. از سال   2011 میلادی اتفاقات سوریه وارد مرحله جدیدی شده تا جایی که در سال 2015 این کشور بیش از 600 میلیارد دلار خسارت مالی دید و با ویرانی‌های انبوهی مواجه شد.

البته در تحولات منطقه غرب آسیا برخی کشورها در راستای تقابل با محور مقاومت تلاش می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به ترکیه، عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، بحرین و... اشاره کرد.

سه شخصیت مهم در منطقه غرب آسیا هستند که در تحولات سوریه و عراق از گذشته تاکنون ایفای نقش می‌کنند که این سه نفر عبارتند از سردار سرلشکر پاسدار "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس، "هاکان فیدان" رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی ترکیه و "شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود" رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان.

**سرلشکر  "قاسم سلیمانی"

سردار سرلشکر پاسدار  "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران بوده و با سال‌ها تجربه از جنگ ایران و عراق، اشرار مسلح در جنوب شرق ایران (پس از جنگ تحمیلی و مابین دوران سازندگی تا سال 1379 سردار "قاسم سلیمانی" فرمانده لشگر 41 ثارالله بوده و مبارزه با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر را به خوبی انجام داده و مردم منطقه جنوب شرق ایران همواره قدردان زحمات این فرمانده شجاع  بوده و هستند) و از سال 1379 (1999 میلادی) این فرمانده راهبردی از طرف  "حضرت آیت اله خامنه ای" رهبر فرزانه انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا به عنوان فرمانده سپاه قدس انتخاب شد.

سه چهره تأثیر گذار منطقه غرب آسیا + تصاویرسردار سرلشکر پاسدار "قاسم سلیمانی" متولد شهرستان  "رابر"  از توابع استان کرمان است و  "واشنگتن پست" او را از مهمترین سیاست گذاران سیاستهای خارجی ایران می‌داند؛ وی در ۴ بهمن ۱۳۸۹ درجه  سرلشکری را دریافت کرد.

 سردار سرلشکر پاسدار "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران به اذعان رسانه‎های خارجی یک دیپلمات – نظامی پرنفوذ در منطقه غرب آسیاست که نقش عمده‌ای در مقابله با تروریست‌های تکفیری داعش دارد. فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران به اذعان مسولین داخلی و خارجی با کمک مستشاری خود کمک بزرگی به عراق برای جلوگیری از سقوط شهرهای بیشتر بوده است.

**"الحیات": سردار سلیمانی خود را وقف جمهوری اسلامی ایران کرده است

روزنامه "الحیات" چاپ عربستان سعودی در مطلبی با عنوان "سردار سلیمانی" قدرتمندترین مسئول امنیتی غرب آسیا" نوشت: "سردار قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس فردی است که خود را وقف خدمت به جمهوری اسلامی ایران کرده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران در سال 2005 از "سردار سلیمانی" به عنوان "شهید زنده" نام برده است، سردار سلیمانی سوریه را همانند فردی که در آنجا متولد شده باشد، می‌شناسد و همچنین به خوبی با عراق آشنایی دارد.

***حمایت فرمانده سپاه قدس از مقاومت اسلامی

**"الدیار": ایران که مواضع خود را از طریق "حاج قاسم سلیمانی" ابراز می‌دارد

یک منبع آگاه در جریان 8 مارس در مصاحبه با روزنامه الدیار لبنان تاکید کرد: مواضعی که "سردار قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس در قبال تحولات غزه اتخاذ کرده بسیار واضح است و ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه مانند سابق اجازه سقوط مقاومت در  "غزه" و سقوط خود  "غزه " را نخواهند داد.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه بیانیه "سردار سلیمانی" از حالت واقعی و منطقی وی به عنوان یک فرمانده مطلع از جزئیات میدانی و نظامی پرده برمی‌دارد، گفت: دشمن اسرائیلی سخنان فرمانده سپاه قدس را به شکل واضح و آشکار می‌فهمد و عموما رهبران رژیم اسرائیل و خصوصا نظامیان این رژیم درک می‌کنند که "قاسم سلیمانی" کیست و این مرد هنگامی‌که سخن می‌گوید به شیوه خطابه‌های عربی که به عرب و تاریخ آنها بازمی‌گردد، سخن نمی‌گوید.

سه چهره تأثیر گذار منطقه غرب آسیا + تصاویر

**"الجزیره": با مشاوره سردار سلیمانی  داعش از "جرف الصخر" عقب نشینی کرد

پایگاه اینترنتی "الجزیره" انگلیسی در مطلبی به قلم "سؤداد الصلحی" نوشت: به گفته مقامات امنیتی عراق، فرماندهان نظامی ایران در پیروزی های اخیر به دست آمده در مبارزه علیه داعش در سرتاسر عراق، نقش کلیدی ایفا کردند. ایران اولین کشوری بود که به درخواست دولت عراق برای کمک بین المللی در مبارزه علیه داعش، واکنش نشان داد، آن هم زمانی که این گروه تروریستی مساحت وسیعی از شمال این کشور را به اشغال خود درآورده بود.

ده ها فرمانده نظامی ایرانی از جمله سردار "قاسم سلیمانی"، به نیروهای امنیتی عراق در مناطق شمالی و جنوب بغداد پیوستند. نیروهای عراقی، با حمایت نیروهای کردی و مشاوران ایران توانستند شهر "جلولا" و "سعدیه" در استان "دیاله" را بازپس گیرند.

** المنار: سردار "سلیمانی" نماز خود را اول وقت در جبهه می‌خواند/هواپیمایی که حامل فرمانده سپاه قدس بود

پایگاه خبری شبکه "المنار" در گزارشی نوشت:  نقش ایران در عراق و ارائه مشاوره نظامی بنا به اعتراف دوست و دشمن، عامل اصلی پیروزی‌ها و مقابله با پیش‌روی تکفیری‌های داعش بوده است؛ ساعاتی پس از خبر سقوط موصل، هواپیمایی در فرودگاه بغداد نشست که حامل فردی بود به نام "قاسم سلیمانی" و به همراه وی چندین فرمانده نظامی ایرانی و لبنانی نیز حضور داشتند.

المنار ادامه داد: در همین حال فرماندهان گردان‌های مقاومت عراقی  در بغداد منتظر این گروه تازه از راه رسیده بودند، گردان‌هایی چون "عصائب الحق"، "سپاه بدر"، "حزب‌الله عراق"، "سیدالشهداء (ع)" و "امام علی (ع)" شخصی را می‌خواستند که بتواند تاکتیک‌های جنگی و اداره میدانی را بر عهده بگیرد. پس از  رفتن سلیمانی به "بغداد"، به سرعت مراکزی برای استقبال از داوطلبان مبارزه با تکفیری‌ها شکل گرفت و پایگاه‌هایی برای آموزش آن‌ها برپا شد.

‌مبارزین عراقی به خبرنگار المنار گفتند: در جریان آزادسازی مسیر "سامرا – بغداد"، سردار سلیمانی در کنار ما بود  و هرچه اندازه فرماندهان گردان‌ها از وی خواهش ‌کردند تا مراقب خود بوده و به عقب بازگردد، وی اعتنایی نکرد. المنار در ادامه نوشت :حضور قاسم سلیمانی در کنار افراد عادی دیگر در خط مقدم، اثر فوق العاده‌ای بر روی مبارزین عراقی دارد، فرمانده سپاه قدس ایران با آرامش خاطری نیز که دارد قوت قلب بالایی به مبارزین عراقی می‌دهد، وی نماز خود را در اول وقت در میدان جنگ می‌خواند.

**دیلی استاز: داعش مرد مبارزه با داعش در سال 2014 و 2015

دیلی استار (Daily Star) با اشاره به ویژگی‌های سردار  "قاسم سلیمانی" به عنوان فرمانده سپاه قدس عنوان داشت: ایدئولوژی فرمانده سپاه قدس تلفیقی از روش نرم و استراتژی سخت بوده و او حد فاصل سال‌های 2014 تا 2015 به نیروهای مردمی برای مقابله با دولت اسلامی (بخوانید تروریست‌های داعش) ایفای نقش کرده است.

**آبزرور: "قاسم سلیمانی" تنها کسی است که می‌تواند داعش را شکست دهد

روزنامه انگلیسی "آبزرور" تأکید کرد که سردار "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس احتمالاً تنها کسی است که می‌تواند داعش را شکست دهد. "آبزرور" عنوان داشت: هنگامی‌که در ژوئیه گذشته ارتش عراق از مقابل داعش گریخت، این ژنرال ایرانی در صحنه حضور یافت و چند ساعت پس از سیطره داعش بر  "موصل"، سلیمانی در  "بغداد" بود و از آن زمان عملیات دفاع از بغداد را هماهنگ و نیروها را بسیج کرد.

"آبزرور" در پایان خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی همچنین وقتی داعش، "اربیل" را تهدید کرد به کردستان عراق در شمال این کشور رفت. فرمانده سپاه قدس در اقصی نقاط عراق مورد ستایش و قدردانی قرار گرفت به ویژه از سوی شیعیان؛ چرا که او احتمالاً تنها کسی است که می‌تواند پیشروی داعش را متوقف کند.سه چهره تأثیر گذار منطقه غرب آسیا + تصاویر

**ادعای گاردین: ارسال پیامک از سوی سردار" سلیمانی"  برای ژنرال "پترائوس"

روزنامه گاردین (The Guardian) درباره فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران نوشت : او فردی است که به طور مخفیانه در حال نفوذ در عراق است و به نظر می‌رسد سردار سلیمانی کنترل  "بغداد" و  "کل عراق" را در دست دارد. 

این روزنامه با اشاره به پیامک فرمانده سپاه قدس به ژنرال "دیوید پترائوس مدعی شد: سردار "قاسم سلیمانی"  در این پیامک به فرمانده آمریکایی گفته "ژنرال پترائوس، شما باید بدانید که من کیستم؛ من  "قاسم سلیمانی"، سیاستگذار  ایران در  عراق، لبنان، غزه، و افغانستان هستم. ضمنا سفیر ایران در "بغداد" یک عضو نیروی قدس بوده و جایگزین آن هم یکی از اعضای نیروی قدس خواهد بود.

روزنامه گاردین  (The Guardian) با اشاره به اظهارات مقامات عراقی درباره نقش سردار سلیمانی در عراق نوشت: او بدون هیچ سوالی قویترین مرد عراق است. او مردی با موهای جو گندمی کم حرف است که هنگامی که بدون محافظ در منطقه تحت نفوذ آمریکایی ‌ها وارد شد آن‌ها عصبانی شدند و گفتند چرا ما از دشمنمان یاد نمی‌گیریم. 

**هاکان فیدان 

"هاکان فیدان" رییس سابق دستگاه اطلاعات ترکیه متولد 1968 آنکارا یک سرباز، استاد دانشگاه و دیپلمات است که از ماه می 2010 به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه (Mit Istihbarat Teshkilati) بوده است. سایت Global Research  می‌نویسد: فیدان پس از اخذ درجه کارشناسی در دانشگاه مریلند، کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشگاه بیلکنت دریافت کرد. نقش مخرب  "هاکان فیدان" رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی ترکیه (MIT) در غرب آسیا ضد محور مقاومت و در راستای خدمت به آمریکا از سوی رسانه‌های مختلف مخابره شده است.

"سیمور هرش"  در یک یادداشت با اشاره  به نقش مضر  "هاکان فیدان" و زمینه‌چینی وی برای حمله به سوریه اظهار داشت: "در فایل صوتی منتسب به هاکان فیدان ، او در جلسه امنیت ملی ترکیه وی گفت اگر نیاز به بهانه برای حمله به سوریه وجود دارد مشکلی نیست؛ من می‌توانم چند نفر به سوریه بفرستم و از آنجا به ما موشک بزنند و این‌گونه می‌توان اقدام کرد ؛ انتشار این فایل رسوایی بزرگی برای دولت عدالت و توسعه در محافل رسانه‌ای به وجود آورد.

سه چهره تأثیر گذار منطقه غرب آسیا + تصاویر

سه چهره تأثیر گذار منطقه غرب آسیا + تصاویر

نقش  "هاکان فیدان" و ترکیه در حمایت از داعش در عراق را می‌توان در سه محور کمرنگ کردن نقش محور مقاومت و شیعیان منطقه و ایجاد التهاب و تزلزل در عراق، طمع ایجاد خط لوله نفتی از طریق خاک عراق و اقدامات هموار کننده برای تعاملات هر چه سازنده با آمریکا دانست.

**"شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود"

بندربن سلطان  با رؤیای شکست محور مقاومت و سقوط نظام  "بشار اسد"  وارد عمل شد که با شکست‌های جدی مواجه گردید. "شاهزاده بندر بن سلطان‌ بن عبدالعزیز آل‌سعود"  متولد 2 مارچ 1949 در شهر "طیف" و سفیر عربستان سعودی در آمریکا از سال 1983 تا 2005 بوده و در سال 2005 به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد. او به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی از سال 2012 تا 2014 بود. ویلیام درباره تاریخ تولد او نوشت: تاریخ تولد او برای ورود به نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی، دارای شبهه‌ بود.

 The New Yorker نوشت: مادر او "خیزیران" از اشراف‌زاده‌های قدیمی و پدرش "سلطان‌بن عبدالعزیز" بود و "بندر" مدتی با مادرش و عمه خود زندگی کرد و پس از این که شاه عبدالعزیز مُرد، این تصمیم گرفته شد که او باید با مادربزرگ پدری‌اش در یک جا زندگی کند.

 این روزنامه ادامه داد: او دوران حرفه دیپلماتیک خود را از سال 1978 زمانی که به عنوان فرستاده ویژه عربستان منصوب شد، انجام داد. بندر بن سلطان موافقت لابی کنگره ایالات متحده با تصویب فروش F-155 به عربستان سعودی را به‌دست آورد  و "فهد" به او منصیب سفیری عربستان را اهدا کرد.

 The Economic درباره دوران سفیری بندربن سلطان‌بن عبدالعزیز آل‌سعود نوشت: او در زمان تصدی پست سفیر با 5 رئیس جمهور آمریکا، ده وزیر خارجه و یازده مشاور امنیت ملی و چندین کنگره سر و کار داشت.

سه چهره تأثیر گذار منطقه غرب آسیا + تصاویر  

Middle East Confidental ؛ درباره علت تصدی پست رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی توسط پادشاهی نوشت: شاید دلیل این انتصاب وجود برخی اختلافات در استان‌های شرقی عربستان سعودی است. سایت Upi درباره سیاست و مشی دیپلماتیک  "بندر بن سلطان‌بن عبدالعزیز آل‌سعود"  درباره کشورهای منطقه اظهار داشت: او با تغییر روش، یک رویکرد جدید با اعمال سیاست‌های تهاجمی‌تر و چالشی‌تر در قبال "ایران" و "سوریه" در پیش گرفته است. 

The WallStreet Journal  گزارش داد: وظیفه "بندر" مدیریت جنگ داخلی سوریه بود.  سایت Dawn به نقل از "نوری مالکی" (نخست وزیر سابق عراق) نوشت: "قطر" و "عربستان سعودی" از گروه‌های تروریستی در عراق حمایت می‌کند و عربستان سعودی حامی جهانی تروریسم است و تروریست‌ها را از طریق مسیر سوریه حمایت می‌کند. سایت Meforum ؛ درباره شاهزاده بندر بن سلطان (یزیدبن معاویه قرن بیست و یکم) نوشت: مقامات سعودی فکر می‌کردند که می‌توانند با اقداماتی"بشار اسد" را برکنار کنند (که موفق نشدند). این سایت مدعی شد رسانه‌های دولتی ایران (شهر تهران) با توجه به ناراحتی عمیق منطقه‌ای بندر (از محور مقاومت) به او "شاهزاده تروریست‌ها" لقب داده‌اند.

**بندر بن سلطان: عربستان خواستار نابودی نظام سوریه به هر قیمتی است

 روزنامه الاخبار چاپ لبنان  نوشت: "میخائیل بوگدانف"، معاون وزیر خارجه روسیه اظهارات در نشستی با مضمون "تخریب ارتش سوریه" به نفع چه طرفی است، اظهارات "بندر بن سلطان  رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان را در مسکو روایت کرده است. "بندر بن سلطان  طی اظهاراتی در مسکو تاکید کرده است که ما در صدد نابودی نظام سوریه حتی به قیمت نابودی این کشور هستیم.

معاون وزیر خارجه روسیه هنگامی‎که از رئیس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان در مورد ارتباط عربستان با "حافظ اسد"، پرسید، او این رابطه را ممتاز توصیف کرد. "بوگدانف"، در پاسخ به "بندر بن سلطان، تصریح کرده که مشکل عربستان نظام سوریه نیست بلکه شخص "بشار اسد"، است.

**حمایت شاهزاده بندر از داعش

 پایگاه اینترنتی خبری "سوریه الان"، نوشت:  اطلاعات یک سند نشان داد، "امیر بندر بن سلطان" رئیس سابق  اطلاعات عربستان، فعالیت های خود را در حمایت افراد مسلح تروریست از سرگرفته و ادامه می دهد.

این سند محرمانه نشان می دهد یک محموله سلاح در فرودگاه Etimesgut air base در ترکیه تحویل داده شده است.یک فروند هواپیمای  antonov 124-100-150 حامل این سلاح بوده و از Ramstein  در آلمان به پرواز در آمده و از فرودگاه Georgia Tbilisiعبور کرده بود.این محموله به سه قسمت تقسیم شده است. قسمت اول به فرودگاهی در منطقه "وان" ترکیه و از آنجا برای داعش فرستاده شده است.

قسمت دوم این محموله به فرودگاه "دیاربکر" رسیده و به "داعش" و "جبهه اسلامی" تحویل داده شده است. قسمت سوم آن نیز به فرودگاه ایلات در فلسطین اشغالی رسیده و به سینا انتقال داده شده است. این سند نشان می دهد امیر بندر مسئولیت تأمین مالی این محموله را بر عهده گرفته است و بودجه ویژه ای برای آموزش جبهه تروریست‌های  سوریه در اختیار دارد. "خالد بن عبد العزیز بن عبد المحسن تویجری" رئیس دربار پادشاهی عربستان در این کار به بندر بن سلطان کمک می‌کند؛ این سند نشان می دهد "بندر بن سلطان " به امور مالی سازمان اطلاعات در شعبه های آمریکایی اختیار داده و دارایی ها در بانک‌ها سپرده گذاری شده است.

**پدرخوانده و بنیانگذار داعش  بنیاد فرهنگ استراتژیک در گزارشی نوشت: بدون حمایت همه جانبه عربستان سعودی از رادیکال‌ترین مخالفان دولت "بشار اسد"، بی‌شك گروه داعش یك گروه افراطی جزئی بیش نبود .  چندی پیش  "بندر بن سلطان" پدرخوانده و بنیانگذار داعش(ISIL )- سفیر سابق و پر نفوذ عربستان در آمریكا و دوست شخصی جورج بوش -  به طرز باورنکردنی از سیاست‌های عربستان كنار گذاشته شد. پس از كنار گذاشته شدن از ریاست اطلاعات عربستان در ماه آوریل ، بندر  این بار در منسب مشاور  "ملک عبدالله" (پادشاه سابق سعودی) نقش‌آفرینی کرد. آنچه مسلم است ، اینکه بندر هرگز از دایره داخلی عربستان سعودی كنار گذاشته نشده است . پس از عزل از سمت رئیس اطلاعات عربستان در ماه آوریل ، او به عنوان دبیر کل شورای امنیت ملی عربستان منسوب شد ، یک پست سیاسی مشابه با سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید و رئیس شورای امنیت ملی!

سه چهره تأثیر گذار منطقه غرب آسیا + تصاویر

 بندر بن سلطان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین حامیان تروریسم در جهان به دنبال حذف نقش محوری ایران و سوریه و جدا سازی اجزا ضد امپریالیسم در غرب آسیا است که تاکنون ناکام مانده است. عربستان سعودی و شخص  "بندر بن سلطان"  تاکنون با صرف هزینه‌های سنگین نتوانسته پیروز میدان باشد، بلکه با تمام توان شکست را در میدان نبرد برای خود خریداری کردند.

 با توجه به نکاتی که اشاره شد از جمله عملیات تروریستی که حامی مالی آن  آن شاهزاده‌های سعودی و خصوصا شاهزاده بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود است را می‌توان ترور شهید "عماد مغنیه" (فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان)، عزل و نصب فرماندهان ارشد القاعده، حمایت از جبهه النصره، ارتش آزاد سوریه و داعش (دولت اسلامی عراق و شام) به عنوان گروه‌های مسلح تروریستی فعال در سوریه، حمایت گروه‌های تروریستی در عراق، حمایت مالی از گروهک تروریستی "مجاهدین خلق" ،  حمایت از تروریسم جنوب شرق ایران، حمایت از گروه‌های سلفی-وهابی لبنان، حمله به سفارت ایران (که مشخص شد عامل بمب گذاری سعودی بوده)، رایزنی‌های بین المللی جهت حمله نظامی به سوریه، خرید تسلیحات نظامی و ارسال آن از طریق کشور ثالث به سوریه و ده‌ها اقدام دیگر اشاره کرد.

البته هیچ وقت از یادها فراموش نمی‌شود جلسه ای که شاهزاده "بندر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود" رئیس سابق دستگاه اطلاعات عربستان با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور فدراسیون روسیه داشت و پوتین را تهدید کرد. دو سال پیش در یک جلسه رئیس دستگاه اطلاعات عربستان به پوتین گفت اگر شما از حمایت سوریه دست بردارید ما میلیاردها دلار سلاح از شما می‌خریم و اگر به حمایت از نظام سوریه ادامه دهید  "عنان چچنی های روسی را آزاد خواهیم کرد" و به شما آسیب می‌زنیم" ؛ که البته پوتین پس از این جلسه بسیار عصبانی و برافروخته شد؛ البته امروز می‌بینید که مبارزه توپولوف های روسی با داعش نشان از شکست سیاست‌های "شاهزاده بندر بن سلطان"  دارد.

سه چهره تأثیر گذار منطقه غرب آسیا + تصاویرتحولات سوریه و اتفاقات میدانی که در این کشور رخ می‌دهد نشان داد که تاکنون هم  "هاکان فیدان" و هم "شاهزاده بندر" در موضوع سوریه شکست خورده و در یکی دو سال اخیر از کار خود برکنار شدند؛ اما تنها شخصی که تاکنون به مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا پرداخته و به توفیقات گسترده ای  نیز در این زمینه نائل شده، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران است که به نظر می‌رسد تحولات سه سال اخیر در منطقه غرب آسیا نشان می‌دهد سردار سرلشکر "قاسم سلیمانی" با غلبه بر "رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه" و رئیس دستگاه اطلاعات عربستان" (و ایضا برکناری "هاکان فیدان" و "شاهزاده بندر" به دلیل شکست از فرمانده سپاه قدس) قدرتمندترین شخص منطقه باشد و البته این موضوعی است که رسانه‌های غربی و عربی به آن اذعان دارند.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

برای دریافت پیامک‌ها و اخبار باشگاه خبرنگاران جوان به کانال تلگرامی ما بپیوندید


ویدیو مرتبط :
سه داستان تأثیر گذار از زندگی استیو جابز