سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نوعی شبکه عصبی که مشاهداتش از خیابان های آمستردام را توصیف می کند


نوعی شبکه عصبی که مشاهداتش از خیابان های آمستردام را توصیف می کند

در سال های اخیر کامپیوترها به پیشرفت های قابل توجهی در حوزه تشخیص تصویر دست یافته اند و این پیشرفت ها خصوصا در شبکه های عصبی (سیستم هایی که می توان با گذشت زمان تعلیم شان داد) مشهود است که حالا می توانند صحنه های پپچیده را توصیف نمایند.

دیجیاتو/ در سال های اخیر کامپیوترها به پیشرفت های قابل توجهی در حوزه تشخیص تصویر دست یافته اند و این پیشرفت ها خصوصا در شبکه های عصبی (سیستم هایی که می توان با گذشت زمان تعلیم شان داد) مشهود است که حالا می توانند صحنه های پپچیده را توصیف نمایند.

اخیرا ویدئویی از سوی کایل مک دونالد، هنرمند و کدنویس آمریکایی منتشر شده که یکی از این شبکه های عصبی را با دقتی بسیار بالا به تصویر می کشد.

این کدنویس در اصل نوعی شبکه عصبی را بهینه سازی کرده است که توسط محققین استفورد و گوگل ساخته شده و هدفش از این کار هم تحلیل فید زنده ای بود که از وبکم لپتاپش دریافت می کرد.

مک دونالد پس از انجام بهینه سازی های یاد شده، تصمیم گرفت قدمی در آمستردام بزند و به کامپیوتر خود اجازه دهد که آنچه در اطراف می بیند را شرح دهد.

البته آنچه در ادامه خواهید دید ترکیبی از تصاویر ضبط شده است اما دیدن اشتباهات آنی یک شبکه عصبی مصنوعی که گاهی اوقات نیز تشخیص نادرستش را تصحیح می کند بسیار جالب است.

برنامه اپن سورس مورد استفاده برای این منظور Neural Talk نام دارد و نخستین بار سال گذشته بود که رونمایی شد و از آن زمان تاکنون پژوهشگران به روزرسانی هایی را به صورت مستمر برای آن ارائه داده اند.

گفتنی است که هم اکنون شرکت ها و موسسات دیگری نیز روی تکنولوژی مشابه به این کار می کنند. برای نمونه ماه گذشته فیسبوک نمونه اولیه از یک شبکه عصبی را معرفی کرد که با هدف کمک به افراد نابینا طراحی شده بود.

البته گاهی اوقات به سیستم هایی مانند این، هوش مصنوعی هم گفه می شود که البته کمی اغراق آمیز است. قطعا توصیف عکس و ویدئو می تواند شکلی از هوش به نظر برسد، اما برنامه های به کار رفته برای این منظور هیچ درکی از آنچه در تصویر دیده می شود، ندارند. آنها صرفا این توانایی را پیدا می کنند تا روابط میان اشیاء را تشخیص دهند و همچنان مرتکب اشتباهاتی می شوند که در نظر ما خطاهای فاحش و کورکورانه هستند.

علیرغم وجود این مسائل، نرخ پیشرفت در این حوزه شگفت آور است و وعده ایجاد دنیایی از اطلاعات را برای انجام اعمال تحلیلی توسط کامپیوترها می دهد.

فی فی لی محقق ارشد NeuralTalk در این باره به نیویورک تایمز گفت: تصورم این است که داده های پیسکلی در عکس ها و ویدئوها همان ماده سیاه در اینترنت هستند و حالا این بخش ناشناخته به تدریج در حال روشن شدن در مقابل دیدگان ماست.


ویدیو مرتبط :
نوعی شبکه عصبی که مشاهدات پیرامونی اش را توصیف می کند