سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رای الیوم: عربستان و ترکیه مصمم به شعله ور کردن آتش جنگ زمینی در سوریه هستند


رای الیوم: عربستان و ترکیه مصمم به شعله ور کردن آتش جنگ زمینی در سوریه هستندایرنا/ عبد الباری عطوان در مطلبی در رای الیوم نوشت: نشست بروکسل برای مقابله با داعش نیست بلکه برای مقابله با روسیه وشکست دادن هم پیمانانش و سرنگون کردن حکومت سوریه است و داعش تنها به عنوان یک مترسک مورد استفاده همه قرار دارد وگرنه چرا عربستان به سمت نیروهای داعش در نزدیکی مرزهایش در عدن ومکلا وابین در یمن حضور دارند حتی یک گلوله هم شلیک نکرده است واکنون می خواهد برای مبارزه با آنها به حلب و رقه لشکرکشی کند!

نشست بروکسل دو گزینه پیش رو دارد یا تحمیل راه حل سیاسی با قدرت نظامی ویا تسلیم کامل وبالا بردن پرچم سفید در برابر پیشرفت های ارتش سوریه در جبهه های نبرد علیه مخالفان سوری.
می توان اوضاع سوریه در روزها وهفته های آینده در سه سناریوی احتمالی خلاصه کرد:
اول: کنار گذاشتن زور وانعطاف پذیری برای یافتن راه حل سیاسی ومذاکره در ژنو بعد از دو هفته دیگر.
دوم :موفقیت مانورهای روسیه در کسب وقت واحتمال باز پس گیری حلب توسط نیروهای دولتی و بستن مرزهای ترکیه بر روی مخالفین سوری.
سوم: آمریکا فرماندهی ائتلاف زمینی حمله عربستان وترکیه به سوریه را بر عهده می گیرد ویک منطقه ممنوعه تشکیل می دهد که معادلات نظامی را تغییر خواهد داد که در این صورت احتمال وقوع جنگ گسترده منطقه ای حتمی است.
رسیدن به توافق برای آتش بس می تواند این جنگ گسترده منطقه ای را به عقب بیندازد و برعکس شکست دور بعدی مذاکرات ژنو می تواند احتمال این جنگ افزایش دهد.
رجب طیب اردوغان این روزها مثل گاو خشمگینی است که همه نقشه هایش برای سیطره بر سوریه وسرنگونی بشار اسد نقش بر آب شده و نیروهای ارتش سوریه به نزدیکی مرزهایش رسیده اند و بیش از 70 هزار پناهنده سوری به سمت مرزهایش هجوم آورده اند.
اردوغان کشورهای اروپایی را تهدید نمود که اگر به خواسته های مالی وسیاسی ترکیه پاسخ ندهند این پناهندگان را به سمت مرزهای اروپا روانه خواهد کرد اما یکی از تحلیگران اروپایی این اظهارات را به سخره گرفت وگفت : چرا آنها را به سوی ما می فرستی آنها را به سوی عربستان وکشورهای حاشیه خلیج فارس که هم پیمانانت هستند روانه کن!
سعودی ها نیز این روزها از اردوغان خشمگین تر ونگران تر هستند و چون از راه سیاسی نتوانستند موجب سرنگونی اسد شوند می خواهند به راه حل نظامی متوسل شده و مخالفان سوری را نجات دهند.
از آن سو آمریکا نمی خواهد تسلیم فشارهای عربستان وترکیه برای به راه انداختن جنگ زمینی در سوریه شود. به همین دلیل جان کری وزیر خارجه این کشور خطاب به یکی از مخالفان سوری گفت که فکر میکنید ما به خاطر شما خود را درگیر جنگ با روسیه خواهیم کرد؟!
دو نظریه در مورد اصرار عربستان برای جنگ زمینی در سوریه وجود دارد اول اینکه عربستان جدی نیست واز این تهدید به عنوان برگ برنده به عنوان عامل فشار برای رسیدن به راه حل سیاسی مورد نظرش وسرنگونی اسد استفاده می کند.
دوم اینکه عربستان کاملا جدی است زیرا پس از پنج سال دخالت در بحران سوریه وکمک مالی میلیاردی وتسلیحاتی ورسانه ای به مخالفان حاضر نیست عقب نشینی کند و شکست را بپذیرد.
عربستان موفق نشد ایران را در جنگ مستقیم با یمن درگیر کند اما ایران در حال تحقق موفقیت دیگری است وآن هم درگیر کردن عربستان در جنگ فرسایشی دوم در سوریه که می تواند از جنگ اول در یمن پر هزینه تر باشد زیرا عربستان وسوریه هم مرز نیستند و ایران وهم پیمانانش در سوریه قدرت بیشتری دارند.
رای الیوم در پایان نوشت: ما در آستانه یک جنگ طایفه ای در منطقه با اسامی گمراه کننده هستیم ومی دانیم که بازنده این جنگ اعراب ومسلمانان وبرنده آن آمریکا، اسرائیل وغربی ها هستند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
شعله ور ترین آتش بس تاریخ