فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



در انتظار اولین رویداد مهم سینمایی سال 95


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سرانجام بعد از مدت‌ها بحث و نظر، اردیبهشت سال گذشته بخش ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر برای اولین بار تفکیک شد، اتفاقی که واکنش‌های زیادی را هم به‌همراه داشت که از نفس این جدایی تا چگونگی برگزار شدن بخش بین‌الملل را در بر می‌گرفت، واکنش‌هایی که سرانجام آن به انتقادات علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه این جشنواره رسید. گمان می‌رفت وجود بعضی انتقادها و سختی برگزاری جداگانه کار باعث بشود برگزاری جشنواره امسال به روال قبلی برگردد، اما انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر در شهریور سال گذشته نشان داد که جشنواره سی و چهارم هم به‌سیاق جشنواره قبلی‌اش، بخش ملی و بین الملل جداگانه‌ای دارد، البته با یک تفاوت: یک نام برجسته در صدر این جشنواره قرار گرفته بود.

در این میان حذف نام «فجر» از بخش بین الملل سینمای ایران در این فراخوان واکنش‌های بسیاری را به‌همراه داشت و برخی این کار را غیرمتعارف خواندند، تا اینکه با ورود یک‌باره وزیر فرهنگ و ارشاد نام فجر به جشنواره بین الملل سینمای ایران بازگشت تا در نهایت با عنوان رسمی «جشنواره جهانی فیلم فجر» کارش را شروع کند.

سی و چهارمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر، به‌دبیری رضا میرکریمی از اول تا ششم اردیبهشت ماه 1395 در شهر تهران برگزار می‌شود. در روزهای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر سه طبقه 5 و 6 و 7 پردیس چارسو، به‌عنوان کاخ جشنواره خواهد بود.

مسئولان برگزاری این دوره از جشنواره پیش‌بینی کردند که در مجموع 170 تا 200 مهمان در این جشنواره حضور داشته باشند، ضمن اینکه از رسانه‌های مهم دنیا خبرنگارانی هم دعوت شده‌اند. میهمان‌های دعوت شده خارجی جشنواره امسال، در هتل فردوسی و مرکز شهر تهران مستقر می‌شوند. رضا کیانیان مدیر کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر در مورد دلایل این اقدام گفته بود: در جشنواره‌های قبلی بهترین هتل‌ها در مرتفع‌ترین مناطق برای میهمانان در نظر گرفته می‌شد و این مسئله باعث می‌شد میهمان‌ها متفرق باشند و کسانی که می‌خواهند با آنها گفت‌وگویی داشته باشند، دستشان به آنها نرسد. برای این بخش فکری شد که تمام میهمان‌ها در هتل فردوسی مستقر ‌شوند و به جاهای دیگر شهر نروند. در واقع میهمانان در قلب تهران و مرکز شهر هستند. در مسیر هتل تا پردیس چارسو 18‌ــ‌17 موزه مهم سر راهشان وجود دارد و به این صورت بهتر تهران را می‌شناسند.

در این دوره از جشنواره فیلم فجر 12 فیلم خارجی و 3 فیلم ایرانی در بخش مسابقه بین الملل با عنوان سینما سعادت رقابت می‌کنند. بین هر سئانس یک فیلم کوتاه ایرانی شامل انیمیشن، مستند و کوتاه نمایش داده می‌شود.

پانورامای فیلم‌های کشورهای آسیایی و اسلامی (جلوه‌گاه شرق) یکی از بخشهای جنبی جشنواره بین الملل است و رقابتی نیست. جشنواره جشنواره‌ها (جام جهان‌نما)، نمایش‌های ویژه (مستندها و یادبودها)، مرورها و بزرگداشت‌ها، دارالفنون (باشگاه استعدادیابی جشنواره فیلم فجر با حضور برخی فیلمسازان جوان منطقه)، برنامه‌های دانشجویی، کلاس درس اساتید، کارگاه آموزشی و هم‌اندیشی از دیگر بخشهای جنبی این دوره از جشنواره است.

سال گذشته بنای بازار فیلم بر عرضه آثار سینمای ایران بود و به‌گفته برگزارکننده دوره قبلی جشنواره، بیش از 200 اثر از صاحبان فیلم‌ها و تهیه‌کنندگان سینمای ایران در بخش‌های بلند، کوتاه، مستند و انیمیشن در غرفه هجدهمین بازار فیلم جشنواره فیلم فجر عرضه شد. امسال نوزدهمین دوره بازار فیلم به‌شکلی کیفی‌تر و در حدود 50 غرفه برپا می‌شود و مثل سال گذشته تمرکز بر عرضه آثار ایرانی در بازار فیلم است.

یکی از مهمترین نقدهایی که نسبت به دوره‌های پیشین بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فجر و به‌ویژه بازار فیلم فجر وارد بود، فروش بسیار اندک در این بازار بود. میهمانان تکراری هر دوره جشنواره فیلم فجر، در سفر به پایتخت ایران حتی به‌اندازه هزینه بلیت‌شان نیز اقدام به خرید کپی‌رایت یک فیلم نمی‌کردند.

سال گذشته که گزارشی کامل و مدون از میزان فروش و دستاورد سینمای ایران در بازار فیلم برای رسانه‌ها ارائه نشد، شاید با مدیریت جدید این دوره از جشنواره با اعلام لیست و رقم دقیق فروش فیلم‌های ایرانی در انتهای نوزدهمین بازار فیلم، کیفیت و کمیت دستاوردهای این دوره از بازار مشخص شود.

انتهای پیام/*


ویدیو مرتبط :
رویداد های مهم 2012 در 2 دقیقه..!