سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حذف زبان فارسی از تابلوی وزارت دفاع ملی افغانستان


به گزارش سایت افغانستان خبرگزاری فارس، زبان فارسی در تابلوی قصر جدید وزارت دفاع ملی افغانستان که به تازگی افتتاح شده وجود ندارد و فقط به زبان پشتو و انگلیسی مزین می‌باشد.

این اقدام با واکنش‌های تندی در فضای مجازی و همچنین در بین مردم این کشور مواجه شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی دیروز تحلیل‌های متفاوتی را در این مورد به نشر رسانده‌اند و حذف زبان فارسی را از تابلوی راهنمای قصر جدید وزارت دفاع ملی افغانستان،(پنتاگون کوچک) را ناشی از سیاست‌های تک قومی ارگ عنوان کردند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین آگاهان فرهنگی افغانستان می‌گویند که حذف زبان فارسی از لوح راهنمای وزارت دفاع این کشور، مغایر با قانون اساسی است. در قانون اساسی افغانستان زبان‌های فارسی دری و پشتو زبان‌های رسمی این کشور خوانده شده‌اند.

معترضان می‌گویند که دولت وحدت ملی در یک سیاست متعادل فرهنگی باید نشان دهد که به راستی دولت وحدت ملی استف در غیر اینصورت سیاست حذف یک زبان افغانستان را به استبداد قومی و تک فرهنگی می‌کشاند و به سود آن نیست.

ماندگار با انتشار این خبر نوشت: چهارده سال گذشته، سیاست مجادله با زبان فارسی از طرف ارگ رهبری می‌شده است و در زمان غنی تسویه حساب‌ها و اختلافات قومی و زبانی بیشتر شدت گرفته است.

در حال حاضر قریب به اتفاق تمامی مسوولان دولتی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و ارتباطاتی در کنترل یک قوم هستند و دیگران به حاشیه کشیده شده و در بسیاری از نهادها قریب به هشتاد درصد آن از یک قوم انتخاب شده‌اند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/OXM74F


ویدیو مرتبط :
پرده برداری از تلویزیون فارسی زبان وزارت دفاع آمریکا