آیا چشم و گوش برزخی حقیقت دارند؟/ عالمی که به «قیامت کوچک» مشهور است


خداوند در قرآن فرمودند که «من ورائهم برزخ» یعنی پشت سر مرگ، عالمی وجود دارد که به آن برزخ می‌گویند و به قیامت کوچک مشهور است.

حجت‌ الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خداوند در قرآن اشاره فرمودند که «من ورائهم برزخ» یعنی پشت سر مرگ، عالمی وجود دارد که به آن برزخ می‌گویند و به قیامت کوچک هم مشهور است.

وی افزود: قیامت هر فرد با رسیدن زمان مرگش آغاز می‌شود اما تکلیف کلی انسان‌ها پس از برزخ و در روز قیامت روشن می‌شود، حساب و میزان متعلق به قیامت‌اند.

بهاری بیان کرد: در برزخ امکانات محدودی از دنیا و آخرت قرار دارد و زمان آن برای مومنان بسیار سریع‌ سپری می‌شود آن چنان که وقتی برای قیامت بیدارشان می‌کنند، می‌گویند چه زود سپری شد چند لحظه بیشتر نبود که آنجا بودیم.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: از ظهر پنج‌شنبه ظهر تا ظهر جمعه به ارواح گفته می‌شود به سراغ وراث خود بروید و ببینید با آنچه از خود برجای گذاشته‌اید چه می‌کنند، از این رو مدام به ما سفارش شده است تا با خیرات کردن اموات را یاد کنیم تا در برزخ گرفتار نمانند.

بهاری یادآور شد: همچنین افرادی که در دنیا آثار خیر مثل فرزند صالح یا کتابی مفید از خود بر جای گذاشته‌اند، در برزخ از ثمرات آنها بهره‌ خواهند برد و چنین اعمالی مسیر دوزخ را برای فرد هموار‌تر می‌کند و به طور متقابل آثار شر می‌توانند دوران برزخ را برای فرد سخت‌تر و طولانی‌تر کنند و او را به آتش دوزخ برسانند.

وی اظهار داشت: ارتباط میت با دنیا در برزخ برقرار است به طوری که آثار اعمال فرد مدام به وی می‌رسد ولی در مورد قیامت چنین نیست، هیچ فعل و عملی در دنیا صورت نمی‌گیرد و نتیجه خیر و شری را برای میت در بر ندارد بنابراین رحمتی در قیامت شامل حال او نمی‌شود مگر شفاعت پروردگار یا کسانی که خدا اذن شفاعت را به آنها داده است.

بهاری ادامه داد: در قیامت شفاعت بزرگان و ائمه اطهار(ع) به داد ما خواهد رسید اما در عالم برزخ هیچ دادرسی برای هیچ یک از افراد وجود ندارد و فقط حفظ اعمال هر فرد، وضعیت وی را مشخص می‌کند.

این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: برخی از انسان‌های این دنیا هم می‌توانند با عالم برزخ ارتباط برقرار کنند و مفاهیم چشم برزخی و گوش برزخی وجود دارد که چشم برزخی به معنای دیدن باطن آدم‌ها است.

 بهاری افزود: مرحوم علامه طباطبایی هنگامی که از خیابان‌های قم گذر می‌کردند عبای خود را به روی سرمی‌کشاندند و دلیل این کار را این گونه عنوان می‌کردند که «آدم کمتر می‌بینم» یا فرمود «من تا زمانی که از سفره شهریان غذا نخورده بودم صدای مرده را می‌شنیدم.»

وی گفت: برخی مثل شیخ عباس قمی گوش برزخی داشته‌اند، وقتی ایشان وارد وادی السلام نجف شد متوجه صدایی ناله مرده‌ای شد که می‌خواستند او را به خاک بسپارند.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه زمان در برزخ و قیامت معنای متفاوتی از این دنیا خواهد داشت، تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است که قیامت یک روز دارد ولی در دنیای شما چنین روزی 50 هزار سال می‌گذرد و در محکمه قیامت هم مثل دادگاه‌های این دنیا احکامی متفاوتی صادر می‌شود.

بهاری خاطرنشان کرد: ممکن است فردی پنج، ده یا پانزده سال به آتش جهنم محکوم شود و سپس به بهشت برود، اما طبق فرموده خدا سه دسته هستند که جهنم برای آنها جاویدان خواهد بود مشرکان، ظالمان و مایوسان از رحمت خدا ولی شفاعت شامل سایر افراد می‌شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
راه باز شدن چشم و گوش برزخی و كشف و شهود چیست ؟؟؟