جزییات برنامه‌های کنگره همکاری‌های دولت‏، دانشگاه و صنعت در اهواز


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز برنامه‌های برگزاری نوزدهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت‏، دانشگاه و صنعت را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، دکتر ابراهیم حاجی‌دولو در دومین جلسه کمیته علمی نوزدهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت‏، دانشگاه و صنعت که امروز 14 دی‌ماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد‏، اظهار کرد: برگزاری این کنگره فرصتی برای استان خوزستان هم در بخش دانشگاهی، صنعتی، خدماتی و اجرایی است. امیدواریم که با برگزاری این کنفرانس در استان و همچنین حضور حداقل دو تن از وزرا بتوانیم هماهنگی‌های لازم و بیشترین استفاده را برای منافع بخش‌های مختلف استان داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که اولین جلسه کمیته علمی کنگره 25 آبان‌ماه برگزار شد‏، افزود: در آن جلسه به‌طور عمده به بحث‌های مقدماتی، آماده‌سازی و زمینه‌یابی مباحث پرداخته شد و بر اساس پیشنهاد‌ها مقرر شد جلسه دوم نیز با حضور صنعتگران، دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و شرکت‌ها برگزار شود و با تلفیق نظرات این دو بخش، وظایف کمیته علمی تبیین و جمع‌بندی شود. مهم‌ترین آن برگزاری پنل‌ها، محورها و عناوین پنل‌ها، اعضای پنل و نحوه برگزاری آن‌ها است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز بابیان این‌که مطابق برنامه‌ریزی زمان‌بندی کنگره دو روزه است، گفت: در روز اول به‌طور عمده سخنرانی‌ها و پنل‌ها برگزار می‌شوند و برنامه روز دوم بازدیدها خواهد بود. برنامه روز اول در نوبت صبح از ساعت 9 تا 12 شامل سخنرانی‌های مقامات کشوری و ملی است و در انتهای این بخش امضای تفاهم‌نامه‌ها میان دانشگاه‌ها و صنایع را خواهیم بود.

حاجی‌دولو توضیح داد: پذیرش ثبت‌نام از ساعت 8 تا 9 انجام می‌شود و سپس برنامه‌های مختلف شامل سخنرانی‌ها و ارائه گزارش‌ها از سوی استاندار، دکتر شفیعی، رئیس کنگره نوزدهم، سخنرانی وزرا، مسئولان و ... برگزار می‌شود؛ در انتهای بخش صبح 20 دقیقه زمان برای امضای تفاهم‌نامه‌ها میان سازمان‌ها،‏ صنایع و دانشگاه‌ها اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به این‌که برنامه بعدازظهر برگزاری پنل‌های تخصصی است، اظهار کرد: با توجه به سابقه این کنگره سه پنل با حضور همه مدعوین و شرکت‌کنندگان به‌صورت متوالی برنامه‌ریزی‌شده است‎؛ این پنل‌ها هرکدام به مدت یک ساعت از ساعت 14 تا 17 برگزار خواهد شد و اعضای هر پنل پنج نفر است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: برنامه روز اول با قرائت بیانیه پایانی و تقدیر از فعالان برگزاری کنگره تقریباً در ساعت 17:30 خاتمه می‌یابد.

حاجی‌دولو در خصوص عناوین پنل‌ها، گفت: سه موضوع کلی برای این پنل‌ها در نظر گرفته شده است. عنوان پنل اول وضعیت ارتباط صنعت و دانشگاه، چالش‌ها و فرصت‌های موجود و شامل سه زیر عنوان بررسی چالش‌ها و ضعف‌های همکاری دانشگاه و صنعت، بررسی فرصت‌ها و قوت‌های همکاری صنعت و دانشگاه و تأثیر متقابل دانشگاه و صنعت در افزایش تولید ملی است.

حاجی‌دولو با بیان این‌که قرار شد اعضای هر پنل پنج نفر باشند، تصریح کرد: یک نفر رئیس پنل که با پیشنهاد و هماهنگی استاندار و مسئولان مربوطه انتخاب می‌شود، دو نفر از اعضای دانشگاه‌ها و دو نفر از اعضای سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی اعضای دیگر پنل را تشکیل می‌دهند. رئیس پنل سخنرانی حدود 10 تا 15 دقیقه‌ای در رابطه با موضوع خواهد داشت و سپس افراد پنل یا حضار در همان رابطه نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند.

وی با اشاره به پنل دوم گفت: این پنل نقش نهادهای واسطه‌ای در ارتباط مؤثر میان دانشگاه و صنعت را بررسی می‌کند. باید نهادسازی و زیرساخت‌های ارتباط دانشگاه و صنعت را ایجاد کنیم؛ در این پنل مباحث شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد و فناوری، کلینیک‌های صنعت، شرکت‌های مشاوره‌ای و مراکز نوآوری و خلاقیت مطرح می‌شود و امتیازات، ویژگی‌ها و مشکلات موجود در این زمینه موردبحث قرار می‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز بابیان این‌که پنل سوم اهمیت سیاست‌گذاری در افزایش همکاری دانشگاه و صنعت و نیل به دانشگاه کارآفرین را مدنظر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: مباحثی از قبیل برنامه ششم توسعه، سیاست‌هایی که باید مطرح شوند، سیاست‌ها و قوانین منطقه‌ای، بودجه‌های تکنولوژی با اولویت خاص در استان، چگونگی هدایت پایان‌نامه‌ها به سمت موضوعات کاربردی، ایجاد فرصت مطالعاتی در صنعت، دوره‌های پسادکتری و برنامه‌هایی که برای فراهم کردن بستر آن‌ها به مصوبات قانونی نیاز است، در این پنل مدنظر هستند.

به گزارش ایسنا‎؛ اعضای کمیته علمی کنگره در ادامه به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود برای کاربردی‌کردن اهداف کنگره در راستای توسعه استان پرداختند.

تغییر در نحوه برگزاری پنل‌ها به‌صورت سه پنل موازی و یک پنل جمع‌بندی نهایی با طرح مباحث جداگانه در هر پنل، دعوت از مسئولان امر در بخش‌های بیمه، تأمین اجتماعی و قانون کار برای رفع موانع قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها با صنایع و سازمان‌ها، لحاظ کردن نقش مدیران حرفه‌ای در یک از محورهای پنل‌ها، توجه به برخی کلیدواژه‌های مهم مانند نوسازی صنعتی، دانشوری صنایع و دانشگاه کارآفرین، ارائه الگوی مناسب ارتباط میان دانشگاه و صنعت در یکی از پنل‌ها، مشکل دولتی‌بودن صنعت به‌عنوان چالش ارتباط میان دانشگاه و صنعت، نقش خصوصی‌سازی صنایع و تأثیرگذاری آن بر تقویت یا تضعیف فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با صنعت، نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارورزی در محیط کار در توسعه مهارت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، توجه به مطالبات استان در مباحث و پنل‌های کنگره و جایگاه دانشگاه‌های استان در ارتباط با صنعت در سطح کلان کشور، اتخاذ تصمیمات الزام‌آور برای صنایع استان نسبت به انعقاد قرارداد با دانشگاه‌های استان، تصویب پروژه‌های کلان با صنایع با توجه به آغاز فاز جدید ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور، بررسی و نظریه‌پردازی مدل‌های ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت، طرح مسائل و مطالبات استان در کنگره، توجه به صنعتی‌بودن و جایگاه استراتژیک خوزستان در اقتصاد کشور برای توانمندسازی بخش خصوصی، توسعه استان و جبران عقب‌ماندگی‌های 35 ساله، اجتناب از دخالت مستقیم دولت در کنگره به‌عنوان یکی از آفت‌های آن، تلاش برای تصمیم‌سازی‌های کلان در جهت رساندن سهم بودجه پژوهش کشور به حداقل 0.5 درصد به‌عنوان خروجی کنگره، توجه ویژه به نیروی انسانی به‌عنوان زیرساخت اصلی توسعه پژوهش، حرفه‌ای محوری در دانشگاه‌ها برای آموزش مدیریت پژوهشی در صنایع، نگاه به آینده‌پژوهی، اتخاذ سیاست‌های لازم جهت تصمیم سازی برای اختصاص معافیت‌های مالیاتی به سرمایه‌گذاران پژوهش در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه، توجه به جایگاه مراکز تحقیقاتی، اختصاص یکی از محورها به جهت‌گیری‌های علمی، نقشه جامع علمی کشور و چشم‌انداز صنعت در آن، استفاده از مشوق‌های بیمه، مالیات و اداره اقتصاد و دارایی برای بخش خصوصی در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه که در خوزستان از آن استفاده نمی‌شود، توجه به ارتباطات بین‌المللی، سرمایه‌گذاری خارجی و ارتباط با مناطق آزاد در راستای تسهیل ارتباط دانشگاه و صنعت، لحاظ کردن مباحث اقتصادی، جامعه‌شناسی و مدیریت در بیانیه پایانی، توجه به تکنولوژی‌های جدید در صنعت مانند چاپگرهای سه‌بعدی که آینده صنعت را متحول خواهد کرد و آینده‌پژوهی صنعت و دانشگاه‌ها در دوره پساصنعتی، تأکید بر عدم تحقق مصوبه دولت در خوزستان برای اختصاص 70 درصد منابع پژوهشی استان به دانشگاه‌های آن، اهمیت معرفی طرح‌های موردنیاز صنعت به دانشگاه‌ها و تعریف مدل ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و ایجاد یک ساختار قانونمند برای آن مهم‌ترین محورهای موردبحث در این نشست بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫امضای تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی ایران و دانشگاه بولونیا‬‎