سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



امریکا به دنبال «امریکایی کردن» آزادی الرمادی


امریکا به دنبال «امریکایی کردن» آزادی الرمادی

روزنامه جوان/ متن پیش رو در روزنامه جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

ارتش عراق با عبور از رود فرات روز گذشته توانست تقریبا تمام نواحی استراتژیک شهر الرمادی در95 کیلومتری غرب بغداد را آزاد کند ولی باقی ماندن حدود 250تا 750داعشی عمدتاً تک‌تیرانداز در این شهر، آزادی این شهر را هم مانند آزادسازی تکریت سخت کرده است. امریکایی‌ها با اصرار‌های مکرر، نیروهای بسیج مردمی عراق را از عملیات آزادسازی الرمادی خارج کرده‌اند تا آزادسازی به طرحی امریکایی تبدیل شود. سرهنگ استیو وارن سخنگوی ائتلاف تحت رهبری امریکا گفته که به دلیل حضور 350 عنصر داعشی در داخل شهر، نبردی سخت در پیش است.
به گزارش «جوان»، عملیات آزادسازی شهر الرمادی به‌رغم تمایل اعلام نشده امریکایی ها، در نهایت روز سه شنبه شروع شد. بعد از سقوط مشکوک الرمادی در اردیبهشت ماه 1394، دولت و نیروهای مردمی عراق چند مرتبه برای آزادسازی این شهر برنامه‌ریزی کرده بودند ولی امریکا دولت عراق را برای خارج کردن نیروهای مردمی از حوالی این شهر تحت فشار می‌گذاشت. سرانجام افزایش درخواست‌ها برای آزادسازی این شهر 200 هزار نفری، موجب شد که عملیات ارتش عراق برای آزاد‌سازی آن از روز سه‌شنبه همین هفته، البته بدون حضور نیروهای حشد الشعبی کلید بخورد. این عملیات از سه محور آغاز شده و طی کمتر از 36 ساعت، موجب آزادسازی مناطق استراتژیک و کنترل نظامی و امنیتی بر این شهر شد. استاندار الانبار دیروز اعلام کرد که کنترل نظامی و امنیتی «الرمادی» به دست نیروهای مسلح و مشترک عراقی افتاده و آنها پس از استقرار خودروهای زرهی در خیابان‌های الرمادی، پرچم این کشور را به اهتزاز درآورند. با این حال، حضور حدود 750 -300 نفر از تک‌تیرانداز‌های داعش باعث شده‌اند که از دیروز، روند تکمیل آزادسازی شهر، کند‌تر شود. این همان سناریویی است که آزادسازی شهر تکریت را هم حدود 20 روز به تأخیر انداخت و در نهایت، نظامیان امریکایی با ورود به عملیات در دقیقه 90، بخشی از آن را به نام خود ثبت کردند. نیروهای امنیتی روز گذشته همزمان با ورود به الرمادی گفتند که مهم‌ترین مشکل در شهر الرمادی اکنون وجود تک‌تیراندازهای داعش و بمب‌های کار گذاشته شده در مناطق مختلف شهر است. صباح نعمان، سخنگوی نیروهای عراقی گفته که نیروهای مردمی عراق در عملیات بازپس‌گیری حضور ندارند و حضور 400 شبه‌نظامی داعشی در این شهر، ممکن است تا چند روز موجب تأخیر در تکمیل عملیات آزاد‌سازی شود. غسان العثاوی، سخنگوی شورای عشایر الانبار هم گفته که داعش مانع خروج ساکنان الرمادی شده و منازل شهر را بمب‌گذاری کرده و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. او می‌گوید که تعداد داعشی‌هایی که بر شهر کنترل دارند از 750 تن تجاوز نمی‌کند که به بمب‌گذاری منازل می‌پردازند. استیو وارن، سخنگوی ارتش امریکا نیز با تأیید اطلاعاتی که عراقی‌ها ارائه می‌کنند، گفت: «بنابر برآوردهای ارتش امریکا بین 250 تا 350 شبه‌نظامی داعش هنوز در داخل الرمادی باقی مانده‌اند و چند صد تن از آنها نیز در حومه شمالی و غربی شهر موضع گرفته‌اند.» این مقام امریکایی می‌گوید که به اعتقاد او، بازپس‌گیری الرمادی حتمی است اما برای خاتمه دادن به کار نبرد سختی در پیش داریم که ممکن است به طول بینجامد. سخنگوی ارتش امریکا گفته که نیروهای امریکایی به بروشورهای تبلیغاتی دست یافته‌اند که حاکی از آن است که داعش به نیروهای خود دستور داده با پوشیدن لباس نظامیان عراقی و انجام عملیات فریب سعی در وارد آوردن تلفات به نیروهای دولتی کنند.
حدس و گمان‌ها، احتمال تکرارسناریوی آزاد سازی تکریت در الرمادی را منتفی نمی‌دانند و می‌گویند که امریکا با حذف نیروهای مردمی از عملیات و وورود دقیقه نودی، قصد دارد آزاد سازی الرمادی را به نام خود ثبت کند. کریم النودی سخنگوی حشدالشعبی روز چهارشنبه در گفت و گو با بغداد تایمز گفته که ورود امریکا به جنگ علیه داعش، برای مصادره پیروزی‌های حشد الشعبی است.

نقش مشکوک امریکا در سقوط الرمادی
نقش امریکا در جریان سقوط الرمادی در اردیبهشت ماه 1394 نیز مشکوک بود. اواخر اردیبهشت ماه 1394 نیروهای ویژه ارتش عراق از خط مقدم بدون هیچ دلیلی عقب‌نشینی کردند و این شهر در حالی که امریکایی‌ها نظاره‌گر بودند، در عرض چند دقیقه به دست شبه نظامیان گروه داعش افتاد و در همان روز بالغ بر 500 نفر از نیروهای امنیتی و غیرنظامی کشته شدند. تحقیقات درباره اینکه چرا نیروهای ارتش عراق مواضع خود را در الرمادی ترک کرده‌اند، هیچ‌گاه به درستی مشخص نشد. بعضی رسانه‌ها گزارش دادند از مقامات بالا به نیروهای ارتش دستور عقب‌نشینی داده شده بود اما بعضی منابع گفتند جنگنده‌های امریکایی در آن روز کاروان داعش را هدف قرار ندادند. امریکایی‌ها مدعی شدند که در آن روز هوا توفانی بود و جنگنده‌های این کشور نمی‌توانستند حملاتی در حمایت از نیروهای عراقی انجام بدهند. مشکوک بودن سقوط الرمادی باعث شد حتی سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در معدود مواضع عمومی خود امریکا را به «شریک بودن در توطئه» متهم کند. وی خطاب به رئیس‌جمهور امریکا گفت: «آقای اوباما! فاصله پایگاه‌های شما ‌با الرمادی چند کیلومتر است و چطور می‌شود کشتار در یک کشور صورت گیرد، شما به بهانه حمایت از آن ملت در آن کشور استقرار پیدا کنید، اما هیچ غلطی نکنید، این اسمش چیست؟» نقشی که امریکا در سقوط الرمادی داشت آنچنان آشکار بود که بی بی سی طی گزارشی نوشت: «امریکایی‌ها مواضعی ضد و نقیض در مواجهه با داعش در پیش گرفته‌اند. از یکسو طی هزاران سورتی پرواز مواضع آنها را بمباران می‌کنند، از سوی دیگر در جریان حمله آنان به الرمادی، با آنکه ظاهراً از پیش هم از قضیه مطلع بوده اند، هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.» باوجود این انگیزه‌های امریکا درباره اینکه چرا اجازه داده بود داعش به دست الرمادی بیفتد چندان مشخص نبود. طی ماه‌های بعد از سقوط الرمادی، دولت عراق چندین مرتبه تا مرز آزادسازی الرمادی پیش رفت ولی فشار‌های امریکا مانع تکمیل عملیات شد. یک منبع وابسته به وزارت دفاع عراق نیز در تیرماه 94 درگفت وگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری الوقت گفت: سفیر و فرمانده نیروهای نظامی امریکا در عراق، به ارتش و دولت حیدرالعبادی برای عدم ورود نیروهای حشدالشعبی به فلوجه و الرمادی دو شهر اصلی استان الانبار فشار وارد می‌نمایند. 9 شهریور ماه 1394 نیز سرهنگ «عبدالستار الحلبوسی» افسر فرماندهی پلیس الانبار گفت: نیروهای امریکایی مستقر در پایگاه هوایی الحبانیه در 25 کیلومتری شرق الرمادی به نیروهای بسیج مردمی عراق هشدار داده‌اند که منطقه المضیق در شرق الرمادی را در عرض 24 ساعت تخلیه کنند. الحلبوسی گفت: مشاوران و فرماندهان نظامی امریکایی ادعا کرده‌اند حضور نیروهای بسیج مردمی در الرمادی به دلیل اینکه نیروهایی غیرمنضبط هستند و امکان دارد موجب حوادث ناگواری در این شهر شوند، مناسب نیست.

داعش 14 درصد کوچک شده است
مؤسسه‌ IHS جینز در تازه‌ترین گزارش خود گفته که داعش در یک سال اخیر ۱۴ درصد از کل منطقه تحت کنترل خود در عراق و سوریه را از دست داده است که مساحتی معادل تقریباً ۱۳ هزار کیلومتر مربع است. بر اساس بررسی انستیتوی یاد شده، با کاهش حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع از وسعت مناطق تحت کنترل داعش تا میانه ماه دسامبر، در حال حاضر ۷۸ هزار کیلومتر مربع در اشغال این گروه تروریستی است. آنگونه که انستیتو IHS در گزارش خود آورده است: کردهای سوری توانستند وسعت قلمرو تحت کنترل خود را سه برابر کنند. آنها در این میان ۱۸۶ درصد بیش از آغاز سال میلادی ۲۰۱۵ را در کنترل خود دارند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
موافقت با آزادی 2 امریکایی