دیده‌بان حقوق بشر: استفاده نظامی طالبان از کودکان افزایش یافته است


سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی تازه از افزایش استفاده نظامی طالبان از کودکان خبر داده است. کودکان تحت تعلیم طالبان یاد می‌گیرند چگونه از سلاح استفاده کنند بمب بسازند و آن را کار بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به نقل از شبکه خبری دویچه وله، بر اساس گزارش تازه سازمان دیده‌بان حقوق بشر تنها در ولسوالی چهاردره در ولایت قندوز افغانستان در سال ۲۰۱۵ دست کم ۱۰۰ کودک به صفوف جنگی طالبان پیوسته و مورد سوء‌استفاده نظامی قرار گرفته‌اند.

تا دو سال پیش نیروهای آلمان در قندوز مستقر بودند. در سپتامبر ۲۰۱۵ گروه طالبان تقریبا تمامی این منطقه را تصرف کرد. آنها هنوز هم بر مناطق وسیعی از قندوز تسلط دارند.

این سازمان حقوق بشری از جمله در قندوز تحقیقات زیادی در زمینه سربازگیری شورشیان در میان کودکان انجام داده است. طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر، شورشیان از مدارس مذهبی این منطقه برای آموزش نظامی کودکان استفاده می‌کنند.

کودکان در این آموزش‌ها کاربرد انواع سلاح، ساخت و کارگذاری بمب را یاد می‌گیرند. از آنجا که مدارس مذهبی هزینه‌ خوراک و لباس کودکان را بر عهده می‌گیرند، بیش از همه خانواده‌های فقیر کودکان خود را راهی این مدارس می‌کنند.

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر همچنین آمده است که شستشوی مغزی این کودکان از سن شش سالگی شروع شده و در سنین ۱۳ تا ۱۷ سالگی از آن‌ها استفاده نظامی می‌شود.

لیلا زروقی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور کودکان می‌گوید، گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد گروه طالبان در قندوز حتی از کودکان 10 ساله هم برای شرکت در این درگیری‌ها استفاده کرده است. طبق قوانین بین‌المللی سربازگیری از میان کودکان ممنوع است.

بنا بر گزارش تازه سازمان ملل تعداد کودکانی که جان خود را در جنگ داخلی افغانستان در سال ۲۰۱۵ از دست داده‌اند، ۱۴درصد افزایش داشته و از هر چهار قربانی یا زخمی یکی کودک بوده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
فلسفه حقوق بشر و بررسی اعلامیه حقوق بشر (قسمت چهارم) قابل توجه اصلاح طلبان