سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خسارت 830 میلیارد ریالی سرما به باغ‌داران زنجان


مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: سرما و بارندگی در طول چند روز گذشته، 830 میلیارد ریال به باغ‌داران خسارت زد.

بهنام اوجاقلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: متاسفانه برودت هوا باغ‌داران را بی‌نصیب نگذاشت و منجر شد شش‌هزار هکتار از باغات زردآلو، بادام و گردو (به طور عمده در طارم) در سطح استان خسارت ببیند. البته میزان شکوفه‌دهی درختان هلو و متعاقب آن، خسارت وارد شده در مواجهه با سرما چندان قابل توجه نبود.

وی ادامه داد: از ابتدای بهار تا امروز، 24 هزار تن میوه به خاطر سرمازدگی از بین رفته، از این‌رو، کشاورزان باید به توصیه‌های هواشناسی مبنی بر امکان برودت هوا از روز چهارشنبه توجه کنند و با هوشیاری کامل برای جلوگیری از سرمازدگی باغات خود چاره‌ای بیندیشند تا بیش از این شاهد خسارت نباشیم.

وی افزود: باغ‌داران باید بیش از پیش، به پیش‌بینی‌های اعلام ‌شده توسط اداره‌کل هواشناسی و نوسانات دمایی توجه و اقدامات خود را نیز در راستای آن برنامه‌ریزی کنند. به عبارتی، وقتی خطر یخ‌بندان توسط اداره‌کل هواشناسی اعلام می‌شود، باغ‌داران باید به ایجاد حرارت یکنواخت به وسیله بخاری باغی، همچنین هیترهای ثابت و سیار روی بیاورند. علاوه بر این، سوزاندن بقایای گیاهی موجود در باغ در مواجهه با برودت هوا یکی از راهکارهای مفید مقابله با سرمازدگی به شمار می‌رود.

اوجاقلو خاطرنشان کرد: ایجاد حرارت یکنواخت در باغ، منوط بر این‌که تعداد منابع حرارتی، متناسب با تعداد درختان و وسعت منطقه باشد، تاثیر به‌سزایی در کاهش خطر یخ‌بندان و میزان خسارت دارد. در واقع هر باغ‌دار باید بتواند نوسان شرایط را مدیریت کند و برای این منظور، هیچ‌کس به اندازه کارشناسان کشاورزی نمی‌تواند راهکارهای مفید و مناسب ارائه دهد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
خسارت 40 میلیارد ریالی سرما به باغ های انگور در برخوار