علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



سرانه فضای کتابخانه‌ای در اهر ۸۰ درصد کمتر از حد معمول کشوری است


محمد رحمانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سه باب کتابخانه نهادی و یک باب کتابخانه مشارکتی، زیر مجموعه اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اهر هستند، گفت: زیربنای کل کتابخانه های عمومی شهرستان در مجموع ۲۰۸۶ مترمربع می باشد. این کتابخانه ها در مجموع دارای ۵۷۹۰۶ عنوان در ۷۳۱۴۸ نسخه کتاب؛ ۸۳۰ حلقه منابع دیداری و شنیداری و بیش از ۱۰۰ عنوان نشریه به عنوان منابع مطالعاتی می باشند که در دسترس و استفاده ۵۰۱۷ نفر از اعضای کتابخانه ها می باشند که ۲۶۱۰ نفر از این تعداد مرد و ۲۴۰۷ نفر زن هستند و از این تعداد ۱۲۲۳ نفر را اعضای کودک و نوجوان تشکیل می دهند.

وی افزود: میزان استفاده از منابع کتابخانه ای شهرستان در هفت ماه گذشته بیش از ۳۱ هزار مورد امانت خارج از کتابخانه ای و بیش از ۱۲ هزار مورد امانت داخل کتابخانه ای می باشد. میزان منابعی که به واسطه طرح های ایستگاه مطالعه و پیک مهر از ابتدای سال جاری در میان مردم توزیع شده ۱۴۴۲۰ نسخه کتاب می باشد که این کتاب ها در پانزده عنوان و برای تمام مقاطع سنی و تحصیلی بوده است که در دو ایستگاه مطالعه و سه گنجه پیک مهر توزیع و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. محل قرارگیری ایستگاه های مطالعه، کلینیک تخصصی باقرالعلوم (ع) و درمانگاه تامین اجتماعی و گنجه های پیک مهر نیز، کلینیک شیخ الرئیس، فرهنگیان و بیمارستان باقرالعلوم اهر می باشند.

۸۰ درصد مصوبات کمیته نهضت مطالعه اهر اجرا شده است

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان اهر ادامه داد: برخی از برنامه ها و فعالیت های اداره با تصویب و تایید کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان و انجمن کتابخانه های عمومی اهر انجام می شود که طبق آیین نامه، این جلسات باید هر دو ماه یکبار برگزار شوند که شامل شش جلسه در سال می شود. در این نشست های تخصصی و تصمیم سازی برای کتاب و کتابخوانی، در مورد برنامه ها و اقدامات کتابخانه ها و سایر نهادهای فرهنگی بحث و تصمیم گیری می شود.

رحمانی، در مورد برگزاری و مصوبات جلسات کمیته و انجمن در شهرستان اهر گفت: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون نه جلسه برگزار شده که مجموعاً ۸۰ مصوبه داشته است که بیش از ۸۰ درصد این مصوبات اجرایی شده و بقیه نیز مصوباتی هستند که زمان بر بوده و در حال پیگیری و اجرایی شدن می باشند.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اهر، مشکلات مالی و وصول سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمد شهرداری را یکی از مهم ترین مشکلات کتابخانه های اهر در طول سالیان گذشته برشمرده و گفت: با پیگیری های به عمل آمده در جلسات دو سال گذشته کمیته و انجمن و با همکاری شهرداری محترم بخشی از این مشکل حل شده و تقریبا این مشکل با واریز ماهانه مبلغی از سهم نیم درصدی کتابخانه ها توسط شهرداری در حال مرتفع شدن می باشد. از شهردار محترم و مسئول امور مالی شهرداری که علیرغم مشکلات مالی عدیده شهرداری، نسبت به تادیه سهم نیم درصدی کتابخانه ها، حسن توجه نشان می دهند، کمال تقدیر و تشکر را داریم و امیدواریم با بهبود شرایط مالی شهرداری بیش از پیش نسبت به اجرای ماده ۶ قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور اهتمام ورزند و شاهد تحقق کامل سهم کتابخانه ها از درآمد شهرداری طبق قانون باشیم.

اهر یکی از محروم ترین شهرستان های استان از لحاظ فضاهای فرهنگی است

وی، در خصوص افزایش فضای فیزیکی مطالعه در اهر گفت: متاسفانه شهرستان اهر، یکی از محروم ترین شهرستان های استان از لحاظ فضاهای فرهنگی مخصوصا فضای کتابخانه ای می باشد؛ بطوریکه با دارا بودن ۳۰/۱ مترمربع سرانه فضای کتابخانه های به ازای هر صد نفر جمعیت شهرستان، علاوه بر اینکه رتبه چهاردهم استان را از این حیث داراست و از میانگین استانی نیز بسیار پائین تر است، از اهداف تعیین شده در سند چشم انداز افق ۱۴۰۴ نهاد کتابخانه های عمومی کشور که بر اساس بند (هـ) ماده (۳) قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور و به میزان ۸ مترمربع سرانه فضای کتابخانه ای به ازای هر صد نفر جمعیت کشور ترسیم و هدف گذاری شده است، فاصله زیادی دارد. در همین راستا و در یک سال گذشته، اقداماتی برای افزایش سرانه فضای کتابخانه ای در کتابخانه های شهرستان صورت گرفت و در این اقدامات بیش از شصت متر از فضاهای بلااستفاده کتابخانه ها به سالن های مطالعه و بخش های مفید تبدیل و اختصاص یافت. ولی با توجه به جمعیت شهرستان و ناکافی بودن فضای فیزیکی موجود برای کتابخوانی، نیازمند احداث کتابخانه های جدید در شهر هستیم و این امر یکی از مسائل مهم مطرح در کمیته و انجمن می باشد که نیازمند پیگیری جدی می باشد.

مشکل واگذاری زمین برای احداث کتابخانه های جدید

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان اهر تصریح کرد: درحال حاضر مسئله احداث کتابخانه جدید و استاندارد در اهر، با مشکل واگذاری زمین مواجه می باشد که امیدواریم با پیگیری های جدی که اخیرا از طرف اداره کتابخانه های شهرستان در جلسات کمیته و انجمن در این خصوص بعمل آمده و امیدواریم با مساعدت های مسئولین ارشد شهرستان مخصوصا فرماندار محترم، این مشکل نیز بزودی حل شود و در ادامه کار نیز با عنایت کمیته برنامه ریزی شهرستان و تلاش این اداره و همکاری انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان که اواخر سال گذشته به همت اداره کتابخانه های شهرستان، نسبت به تاسیس آن اقدام شده و اعضای هیات امنا و هیات مدیره آن مشخص و اعلام شده، کتابخانه جدید و استاندارد برای استفاده همشهریان عزیز و فرهنگ دوست تاسیس شود.

رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه های عمومی اهر، در مورد برنامه ها و فعالیت هایی که در کتابخانه های شهرستان انجام می شود، گفت: تمام برنامه ها و طرح های نهاد کتابخانه های عمومی کشور اعم از: طرح ایستگاه مطالعه، پیک مهر، شبکه کتابخوانان حرفه ای، کتاب من، اهدای کتاب، نرم افزار مدیریت کتابخانه ای سامان و سایر طرح ها و برنامه های ابلاغی از سوی نهاد، در کتابخانه های اهر نیز اجرا شده و در مورد تمام این موارد به مراجعین و اعضای محترم خدمات رسانی انجام می شود.

وی بیان داشت: راه اندازی دو ایستگاه مطالعه و سه گنجه پیک مهر و توزیع کتاب در اماکن شلوغ و پرتردد، ایجاد و راه اندازی بخش ارسباران شناسی کتابخانه شیخ شهاب الدین اهری، تاسیس انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان، پیگیری جدی و سخت کوشانه برای تادیه سهم نیم درصید کتابخانه ها از درآمد شهرداری، رسیدگی و تعمیر بخش های فرسوده کتابخانه های اهر، نصب بارکد شناسایی کتاب برای تمام منابع اطلاعاتی کتابخانه های شهرستان، تعامل و همکاری مناسب با ادارت شهرستان، اجرای برنامه های فرهنگی متعدد و اجرایی نمودن اکثر مصوبات کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان و انجمن کتابخانه های عمومی اهر از جمله اقداماتی است که رحمانی به اجرایی شدن آنها در طول یک و نیم سال فعالیت خویش در شهرستان اهر به عنوان رئیس اداره کتابخانه های شهرستان اهر اشاره کرد. برپایی نمایشگاه بزرگ کتاب شهرستان، برگزاری جشنواره انتخاب کتاب سال ارسباران، راه اندازی کتابخانه سیار روستایی شهرستان، ایجاد بانک کتاب را از جمله موارد و برنامه‌ های در دست اقدام و پیگیری اداره تحت مسئولیت خویش خوانده و ابراز امیدواری کرد با همکاری ادارات و سازمان های مربوطه بزودی شاهد اجرایی شدن آنها باشیم.

دبیر کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان اهر، به برنامه های فرهنگی انجام گرفته در کتابخانه ها نیز اشاره کرده و گفت: برنامه های فرهنگی مختلفی به منظور پویایی بیشتر کتابخانه ها و جذب مخاطب برگزار می شود که از جمله آنها می توان به برپایی نمایشگاه های موضوعی و مناسبتی کتاب، عکس، نقاشی کودک و نوجوان، برگزاری جشن ها و برنامه های ویژه در اعیاد و ایام خاص، برگزاری جلسات نقد کتاب، برگزاری نشست های کتابخوان که از طرح های موفق نهاد در سال جاری می باشد، برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی به صورت های مکتوب، آنلاین و پیامکی، برگزاری منظم جلسات کانون ادبی کتابخانه ها، بازدید اقشار مختلف علی الخصوص دانش آموزان از کتابخانه ها، عضوگیری رایگان در ایام و مناسبت ها و... و. در سطح شهرستان برگزار می شود.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان اهر اظهار کرد: در طول هفته کتاب که امسال بیست و سومین دوره برگزاری آن را پیش رو داشتیم نیز برنامه های فرهنگی های مختلفی در کتابخانه ها برگزار شد که رئوس برنامه ها در جلسه ای که با همین موضوع در اداره شهرستان و با حضور همکاران کتابدار برگزار شد، مشخص شده است. دیدار اهالی و فعالین عرصه کتاب با امام جمعه محترم شهرستان، مراسم تجلیل از خادمین کتاب و کتابخوانی، برگزاری دومین نشست کتابخوان شهرستان، برگزاری جشن کتاب کودک، برپایی نمایشگاه های کتاب، برگزاری جلسه نقد کتاب، عضوگیری رایگان کتابخانه ها در طول این هفته، پذیرش کتب اهدایی مردم و سازمان ها، بازدید دانش آموزان مدارس و طلاب و دانشجویان از جمله برنامه ها و اقداماتی است که ان شا ا... در طول هفته کتاب در کتابخانه های شهرستان به اجرا در آمده است.

ضرورت ارتقای سطح کیفی و کمی کتابخانه های شهرستان اهر

رحمانی، در مورد برنامه های آتی برای ارتقا سطح کمی و کیفی کتابخانه های شهرستان گفت: با توجه به اینکه شعار سال ۹۵ نهاد کتابخانه های عمومی کشور «خواندن» انتخاب و اعلام شده است، برنامه های فرهنگی شهرستان نیز در این سمت و سو خواهد بود و برنامه ریزی های مختلفی نیز برای نیل به این منظور انجام گرفته و که ان شا ا... به اجرا در خواهند آمد.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان اهر، در پایان سخنان خود ضمن تشکر از اعضای کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان و انجمن کتابخانه های عمومی اهر و همچنین فعالان و دلسوزان عرصه فرهنگ و مسائل فرهنگی مخصوصا اهالی رسانه، گفت: از عموم مردم فرهنگ دوست شهرستان انتظار داریم با در نظر گرفتن منویات مقام معظم رهبری در خصوص مطالعه و جلوگیری از نفوذ فرهنگی جوامع غربی با انس و الفت خود با کتاب و کتابخوانی، این فریضه را در خود و خانواده هایشان تقویت نمایند و از خیرین محترم شهرستان نیز انتظار داریم به مسائل فرهنگی جامعه توجه بیشتری مبذول دارند و کتابخانه ها و سازمان های فرهنگی جامعه را با کمک های مادی و معنوی خود همراهی و مساعدت نمایند.


ویدیو مرتبط :
دردی که ۸۰ درصد مردم ان را تجربه می کنند.