نگاهی به مهمترین مطالب امروز رسانه‌های عربی


به گزارش مشرق، واکنش و تحلیل بیانیه اتحادیه عرب، ‌روابط تهران و ریاض و نیز آخرین تحولات منطقه از مهمترین محورهای رسانه‌های عربی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود که به آن پرداخته شد.

الدیار :‌ اتحادیه عرب در کنار آمریکا و همپیمان این کشور است

روزنامه الدیار در گزارشی به بیانیه اتحادیه عرب و شرایط تاسف بار کشورهای عربی پرداخت که چشم و گوش بسته از عربستان پیروی می‌کنند. ثریا عاصی نویسنده لبنانی به پیشینه اتحادیه عرب در اخراج عراق و لیبی از این اتحادیه و نیز تعلیق عضویت سوریه پرداخته و بر این باور است که این اتحادیه در تمامی این رویدادها در کنار آمریکایی‌ها و همپیمانان آنان است.

ثریا عاصی یکی از نویسندگان لبنانی با اشاره به بیانیه اتحادیه عرب نوشت:‌ وزرای خارجه عضو اتحادیه عرب به درخواست خاندان سعودی نشست فوق العاده‌ای برای بررسی موضوع حمله به مرکز دیپلماتیک سعودی در تهران برگزار کردند. آنان پیشتر نیز  عراق را از اتحادیه عرب اخراج کردند و در کنار آمریکا در ائتلاف بین المللی ایستادند و بهانه آنان در آن زمان این بود که عراقی‌ها برای حمله به سعودی آماده می‌شوند.! این اتحادیه همچنین لیبی را از اتحادیه عرب اخراج و با ناتو  برای دفاع از ساکنان بنغازی همراهی کرد.

ثریا عاصی ادامه داد: ‌این اتحادیه همچنین عضویت سوریه را تعلیق درآورد و دبیرکل آن به همراه امیر قطر به سازمان ملل رفت تا حمایت شورای امنیت را برای حمله به سوریه به دست آورد. امیر ثروتمند قطری و رهبر معنوی اتحادیه‌ای است که اعضای آن دولت‌های عقب مانده‌ای هستند که سبب حرص و طمع کشورهای صادر کننده تولیدات صنعتی می شوند.

الدیار در ادامه با اشاره به بیانیه وزرای اتحادیه عرب می نویسد، از متن این بیانیه چنین برمی‌آید که این اتحادیه به دادگاه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تبدیل شده است که درباره عدالت شاهزادگان و پادشاهان سخن می‌گوید که از نفت و برکت آمریکایی‌ها سیراب شده‌اند. جالب اینجاست که در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به وضعیت سیاسی عربستان نشده است که در آن تمامی مخالفان به دست شمشیر سپرده می‌شوند. شگفت انگیز تر اینکه اتحادیه عرب مدعی مدیریت طرح دموکراسی و آزادی در سوریه است و آنچه که شگفتی و پیچیدگی را فزون تر می‌کند این است که برخی از دولت‌های دموکراتیک اروپا مانند فرانسه با شیخ‌های خلیج (‌فارس ) برای محقق شدن این دستاورد همداستان شده اند. خلاصه اینکه وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست فوق العاده مشورتی خود به بررسی موضوع دخالت ایران در امور کشورهای عربی پرداختند که این بار به دلیل تظاهرات ایرانی ها در برابر سفارت آل سعود در تهران شدید اللحن شده بود. پرسش اینجاست که آیا تا کنون هیچ طرف یا کشور خارجی در امور کشورهای عربی دخالت نکرده است ؟

همه می‌دانیم که ایران در سوریه با موافقت و به درخواست دولت این کشور مداخله می‌کند و با رضایت لبنانی ها به آنان کمک می‌دهد. در حالی که لبنان و سوریه در میان شعله‌های آتش اسرائیل گرفتار شده اند ، برخی از طرف ها در دولت لبنان به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. من نمی خواهم بگویم که ایرانی ها و محور مقاومت اسلامی که در ساخت و سازندگی لبنان مشارکت دارند از هر اشتباه و عیبی بری هستند اما من بخوبی آنان را می شناسم که با دشمنان ما جنگیدند و آنان را از سرزمین ما بیرون کردند.

اما درباره اتحادیه عرب باید بگویم، ما در شرایط تاسف باری هستیم که در نتیجه دنباله‌روی بی چون و چرای اعراب از خاندان سعودی ایجاد شده است. کشوری که از سیاست های امریکا پیروی می‌کند. آنان در این بیانیه بطور تلویحی اشغال سفارت امریکا در سال 1979 را محکوم کردند. این نویسنده لبنانی در ادامه با اشاره به مواضع عراق و لبنان در برابر این بیانیه و اعتراض اتحادیه عرب نوشت :‌در پایان من هیچ تفاوتی بین دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب نمی بینم.

روزنامه سعودی العرب : سیاست خویشتنداری لبنان به خاطر منافع حزب الله

روزنامه فرامنطقه ای العرب در دیدگاهی با عنوان «سیاست خویشتنداری لبنان به خاطر منافع حزب الله» با نگرانی از موضع وزیر خارجه لبنان که مخالفت خود را با این بیانیه و تروریستی دانستن حزب الله اعلام کرده بود، نوشت : وزیرخارجه لبنان ترجیح داد از واژه خویشتنداری در برابر بیانیه اتحادیه عرب استفاده کند .

این رسانه عربی که در لندن منتشر می‌شود و به سیاست‌های تفرقه‌افکنانه و مخالق محور مقاومت شناخته شده است تلاش کرد تا دیدگاه چند شخصیت لبنانی از جریان سعد الحریری را عنوان کند و نشان دهد که این موضع لبنانی ها نیست.  العرب در حالی این موضع وزیرخارجه را دیدگاه تمام لبنانی ها نمی‌داند اما به این موضوع اشاره نکرد که چگونه موضع سایر وزرای خارجه در مخالفت با تهران ، دیدگاه تمامی شهروندان این کشور است ؟

العرب تلاش کرد تا از موضع رسمی لبنان اعتبارزدایی و چنین وانمود کند که این موضع در برابر بیانیه اتحادیه عرب ، نظر تمام لبنانی ها نیست . این روزنامه که کینه شدیدی از دستاوردهای مقاومت دارد و با بودجه سعودی ها  اداره می شود نوشت: اظهارات «جبران باسیل» وزیرخارجه لبنان درباره خویشتنداری تنها زمانی کاربرد دارد که طرف مقابل آن حزب الله ایران و لبنان باشد.

 العرب در ادامه می‌نویسد، اظهارات باسیل موجی از اعتراض را در میان جریان‌های سیاسی لبنان به راه انداخته است . باسیل به این بهانه که بیانیه اتحادیه عرب با منطق خویشتنداری که دولت لبنان از زمان 2014 در پیش گرفته است ، دور است به این بیانیه رأی نداد .

این روزنامه سعودی در پایان می نویسد، این موضع وزیرخارجه لبنان ، تاسف سعد الحریری را به دنبال داشت . حریری با ابراز تاسف از این تصمیم گفته است که این موضع لبنانی‌هایی نیست که از دخالت ایران در کشورشان رنج می برند!

المنار: اعدام در عربستان سرنوشت کسانی است که از آل سعود انتقاد کنند

سایت تلویزیون المنار در گفتگو با «ذوالفقار ضاهر» یک نویسنده عرب نوشت: در یک مملکت پادشاهی که انتقاد ممنوع است، نمی شود اعتراض کرد و کسی که اعتراض کند یا زبان به سخن بگشاید اعدام می‌شود،  چنین کشوری با این ویژگی‌ها می خواهد از آزادی در منطقه حمایت کند!

 المنار در ادامه گزارش خود می‌نویسد: مقام‌های سعودی که مدعی حمایت از دموکراسی و آزادی ملت‌ها هستند، تحمل هیچ مخالفت یا انتقادی را ندارند. آیا در سایه دولت آل سعود ، کسی می تواند زبان به اعتراض باز کند؟

آیا می توان با دیدگاه خاندان حاکم که در حاشیه امنیتی و سیاسی قرار دارند ، مخالفت کرد؟ سرنوشت کسی که حق را بگوید چه خواهد شد ؟پاسخ روشن است: اعدام و سرکوب. این دو مسئله، پاسخ تمامی کسانی است که بخواهند درباره حقوق بدیهی بشری سخن بگویند.

ضاهر در ادامه می گوید : آیا شیخ نمر خواهان جدایی از کشوری بود که آن را سعودی نامیده‌اند؟ آیا خواستار تجزیه کشور بود که این همه کینه و نفرت مقامهای سعودی را برانگیخت و وی را با تروریست ها و قاتلان در یک ردیف قرار دادند؟ درست است که شیخ نمر یک شهروند عربستانی است و باید تابع قوانین این کشور باشد ، اما کدام قدرت و حکومت شهروند خود را تنها به دلیل درخواست و مطالبه حقوق سیاسی آن هم با روش مسالمت آمیز اعدام می کند ؟

« الوطن » عمان: سرویس‌ جاسوسی آمریکا پرورش دهنده روحانیونی است که با اسلام ارتباطی ندارند

روزنامه عمانی الوطن در یادداشتی  به قلم زهیر ماجد با اشاره تلویحی به گسترش افراطی تفسیرهای اشتباه از دین اسلام و نقش امریکایی‌ها در این باره نوشت : اگر بپذیریم که برخی رهبران عرب برای از بین بردن فرقه‌گرایی تلاش می کنند بنابراین چرا تا این اندازه شبکه‌های ماهواره ای تحت کنترل آنان ، ایجاد فتنه مذهبی را ترویج می‌کنند.

ماجد در ادامه با اشاره به چالش‌هایی که امروز جهان اسلام و منطقه را در بر گرفته است می نویسد :‌ کسانی که فتنه‌ها را مدیریت می کنند بهتر می دانند که این موضوع تا چه اندازه تاثیرگذار و نوع نوشتارها و سخنرانی ها تا چه اندازه مهم است .

وی ادامه می دهد : این واژه‌های فتنه انگیز برای ایجاد فشار برای ضربه زدن به پیکره اسلام ساخته شده است تا منفجر شود. بنابراین هیچ چیز برای امریکایی ها، صهیونیست ها و اروپایی ها شیرین تر از آن نیست که منطقه وارد درگیری‌های و خونین طائفه ای و مذهبی شود.

این نویسنده با اشاره به تحریک برخی علما در شبکه‌های ماهواره ای برای ایجاد یک جنگ مذهبی نوشت : برخی از کسانی که لباس دین را پوشیده اند و دین از آنان مبری است ، آتش فتنه را شعله‌ورتر می کنند. سازمان های جاسوسی جهانی و مقامات آمریکایی از دوسال پیش تا کنون بیش از چند عالم دینی را بر اساس تفسیر آمریکایی و با نگرش تخریب دین پرورش داده و وارد پیکره جهان اسلام کرده اند. این افراد در رسانه ها نیز جایگاه مهی دارند.

هیچ کدام از اینها به مفهوم الفتنه اشد من القتل پایبند نیست و بلکه فتنه در قاموس این افراد مطلوب است. در این قاموس تنها واژه های کشتن و فساد و اختلاف بین مسلمانان ترویج داده می‌شود.


ویدیو مرتبط :
تحلیل پوشش رسانه ای فاجعه منا - رسانه های عربی