سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



یک میلیون متر مربع از دریاچه ارومیه قابل احیا نیست


به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، قربانعلی سعادت در نشستی که با موضوع گفت‌وگوی جوانان و مسئولان با موضوع اقوام و ادیان، همدلی و همزبانی در سالن جلسات استانداری برگزار شد با اشاره به مسئله دریاچه ارومیه اظهار داشت: با توجه به شیب منفی قسمتی از دریاچه، می‌توان از آن قسمت از دریاچه به عنوان حیاط وحش و یا امثال آن استفاده کرد.

وی بیان کرد: دکتر روحانی در همان ابتدا، شش ماه برای مطالعه طرح‌های قابل اجرا برای احیای دریاچه ارومیه فرصت داد که در عرض چهار ماه با محوریت دانشگاه صنعتی شریف و کمک دانشگاه‌های تبریز و ارومیه و چند دانشگاه خارجی به پایان رسید.

استاندار آذربایجان‌غربی افزود: تمامی این طرح‌ها در 25 محور تقدیم رئیس جمهور و کارگروه احیای دریاچه ارومیه که زیر نظر معاون اول ریاست جمهوری است شد که به جز یک مورد که اشکال اجرایی داشت همگی به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: براساس برنامه سازمان‌های جهاد کشاورزی، حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و شرکت آب و فاضلاب از جمله دستگاه‌های اجرایی احیای دریاچه ارومیه معین شدند.

سعادت اظهار داشت: بعضی از طرح‌ها نیاز به مطالعه بیشتری دارند همانند انتقال آب خزر که از نظر شیمیایی ساختار آن با آب دریاچه یکسان است و بعضی از طرح‌ها هم اجرا شدند که از آن جمله می‌توان به الحاق آب زرینه رود به سیمینه رود و یا رهاسازی آب سد بوکان اشاره کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: با توجه به این که هر سال 40 سانتی‌متر از سطح آب دریاچه ارومیه کمتر می‌شد پس در ستاد احیاء بر این امر تصمیم گرفته شد که در سه سال نخست این روند کاهشی متوقف و سپس برنامه بازگرداندن آن به وضع پیشین انجام شود.

وی با اشاره به برنامه‌های جهاد کشاورزی به منظور احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: مطابق برنامه جهاد کشاورزی باید 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغات به آبیاری قطره‌ای مجهز شود که سه هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده، هفت هزار هکتار در دست اجرا و بقیه در حال مطالعه است.

سعادت اظهار داشت: با استفاده از سیستم‌های نوین در کشاورزی می‌توان علاوه بر افزایش کیفیت، هزینه تمام شده محصول را نیز کاهش داد برای مثال می‌توان سیب‌های زیردرختی باغات را به سیب‌های درجه یک و دو تبدیل کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی با ابراز تاسف از اینکه دولت ریالی برای کارخانه‌ها ندارد تصریح کرد: هر چه دولت کوچکتر باشد اشتغال نیز افزایش می‌یابد و در این رابطه دولت نباید با بخش تولید رقابت بکند بلکه باید از زیرساخت‌های تولید مانند اهمیت دادن به پارک‌های علم و فناوری و یا شرکت‌های رشد حمایت کند.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان‌غربی یک استان کمتر توسعه یافته است افزود: برای خروج از این امر نامطلوب باید سرمایه‌گذاری کرد که این امر نیاز به مقدمات عریض و طویل دارد که باید با جهش آن خود را به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
فیلم هوایی از دریاچه ارومیه ایران و دریاچه وان ترکیه !