سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پرونده کاندیداهای خبرگان و مجلس را بررسی می کنیم تا ببینیم که چه گفته و چه‌کارهایی انجام داده اند / اظهارنظرها درباره فتنه 88 ملاک عمل شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌‌ها است / كسانی كه صلاحیتشان محرز باشد آزمون كتبی نمی‌دهند


سخنگوی شورای نگهبان گفت: هرگونه اظهارنظر و عملی درباره فتنه ملاک عمل شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌‌ها است.

به گزارش «انتخاب»، نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان گفتار و عمل کاندیداهای انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره حوادث سال 88 را ملاک بررسی صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان دانست و گفت: رفتار و گفتار داوطلبان انتخابات مجلس و خبرگان رهبری که مصداق طرفداری از فتنه و عناوینی از این دست که به‌عنوان خط قرمز نظام و رهبری مطرح شده است، در بررسی صلاحیت افرادی که برای هر دو انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی ثبت‌‌نام کرده‌اند، مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: رفتار و گفتار داوطلبان باید طوری باشد که مصداق مشارکت و همراهی با اقدامات خلاف قانون که در سال 88 اتفاق افتاد، تلقی نشود، اما ما در هر مورد باید پرونده را مورد بررسی قرار دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان که با تسنیم گفتگو می کرد، خاطرنشان کرد: ابتدا باید پرونده داوطلبان را بررسی کرده و ببینیم که چه گفته و چه‌کارهایی انجام داده‌اند، به‌طور کلی باید کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی مرزبندی روشن و مشخصی با فتنه سال 88 و تبعات بعدی آن برای کشور، نظام و مردم داشته باشند.

ابرهیمیان تصریح کرد: هرگونه اظهارنظر و یا عملی درباره فتنه سال 88 و دیگر مسائل مربوط به آن ملاک عمل شورای نگهبان و دیگر مراجع ذی‌صلاح در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری قرار می‌گیرد.

در قانون اساسی شورای رهبری نداریم/ كسانی كه صلاحیتشان محرز باشد آزمون كتبی نمی‌دهند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: كسانی كه صلاحیتشان محرز باشد آزمون كتبی نمی‌دهند، كسانی كه درباره توانایی علمی آنها تردید باشد، در چنین حالتی اصل بر گرفتن آزمون خواهد بود كه این شیوه را فقهای شورا طی روزهای آینده اعلام خواهند كرد.

ابراهیمیان در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به پرسشی درباره بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و احتمال مستثنا شدن برخی داوطلبان از آزمون كتبی افزود:‌ چاره ای نیست در عمل برای طیف توانایی‌های علمی كه در بین داوطلبان شاهد خواهیم بود، روش‌های ارزیابی علمی درباره هركدام از آنها تعیین شود كه این تعیین بر عهده فقهای شورای نگهبان است.

وی خاطرنشان كرد: آنچه از صحبت‌های آیت‌الله مومن به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان برمی‌آید این است كه امكان دارد كسانی ثبت نام كنند كه درجه فقاهت، اجتهاد علمی آنها مسلم یا مرجع تقلید باشند، كه نیاز به آزمون كتبی نیست.

جایی برای رهبری شورایی در قانون اساسی وجود ندارد

ابراهیمیان در پاسخ به پرسشی درباره انتشار خبرهایی مبنی بر شورایی شدن رهبری و موضع شورای نگهبان در این باره گفت: مباحث نظری آن هم از جانب كسانی كه در داخل حكومت خود مجری قوانین هستند باید در زمان مناسبی صورت گیرد و اكنون نیز در مرحله برگزاری انتخابات خبرگان هستیم كه اگر دوباره برگردیم و مبانی قانون اساسی را بررسی كنیم زمان درستی نیست.

وی تصریح كرد: براساس قانون اساسی، رهبری به صورت فردی است و نه شورایی و جایی برای رهبری شورایی در قانون اساسی وجود ندارد.

ابراهیمیان در پاسخ به پرسش دیگری گفت: تلاش‌هایی در جریان است كه ایرادات شورای نگهبان حل شود و ماهم نظرهایمان را اعلام كردیم كه امیدواریم نمایندگان مجلس مصوبه را با رفع ایراد به شورا ارائه كنند و امیدواریم موفق به تصویب نهایی آن شوند.

وی در بخش دیگر از سخنانش ادامه داد: ‌ما در مقام مجری به معنای عام و هم ناظر باید قواعدی را در رفتار خودمان رعایت كنیم، به عنوان نمونه اجرای قانون خوب و لازم است اما وقتی قانون را اجرا و فكر می كنیم رفتارمان عادلانه است باید این احساس را در مردم ایجاد كنیم. 

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان كرد: ‌این حق شورای نگهبان است كه هر ناظری را انتخاب كند و وزارت كشور و دولت نیز این حق را دارند كه هر استانداری را تعدیل كنند اما استفاده از این حقوق هم هنر می خواهد چرا كه ما باید به گونه ای رفتارهای اجرایی و نظارتی را تنظیم كنیم كه در مردم این اطمینان القا شود كه در مقام داوری، بی طرفانه رفتار می كنیم.

وی افزود: ما به خودمان نیز توصیه می كنیم با توجه به احساسی كه در مردم وجود دارد قانون را اجرا كنیم یعنی مردم نیز این اطمینان و احساس را داشته باشند.

ابراهیمیان ادامه داد: به عنوان سخنگوی شورا حرفمان این است كه از رفتار ما القای اطمینان حاصل شود و مردم بدانند كه داورشان بی‌طرف است و در دعوای جناح‌های سیاسی وارد نمی شود و به چیزی جز قانون و مصالح عالی كشور فكر نمی كند و از مردم هم می خواهیم كه به همین عنوان به ما اعتماد كنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینكه نماینده منتخب، نماینده همه مردم ایران خواهد بود چراكه پس از انتخاب، اعتبارنامه اش به تصویب نمایندگان دیگر شهرها می رسد گفت: بر همین اساس باید رفته‌رفته رنگ مسائل قومی، قبیله ای و منطقه ای كم شود و انتخابات ما رنگ ملی بگیرد چرا كه نمایندگان برای ملت ایران كار می كنند.

وی افزود: ‌باید از وعده های بومی و محلی و همچنین نگاه‌های قبیله ای فاصله و یاد بگیریم برای ایران بزرگ و سربلند نماینده انتخاب كنیم بنابراین همه سطح رفتارهای انتخاباتی را بالا ببریم.

ابراهیمیان گفت: ما نیز در مقام اجرا و نظارت ممكن است ناخواسته كوتاهی و اشتباه كنیم اما قانون شیوه برخورد با این اشتباهات را تعیین كرده است. 

از ورود افراد فاقد شرایط به رقابتهای انتخابات ، بدون تسامح جلوگیری می شود

سخنگوی شورای نگهبان بر تاكید بر اجرای قانون در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات تاكید كرد : ما بدون هیچ مسامحه ای قانون را اجرا خواهیم كرد و اگر احراز كنیم كه شرایط وجود ندارد قطعا هیچ مصلحتی سبب نمی شود اجازه دهیم افرادی كه حائز شرایط نیستند ، وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند.

ابراهیمیان، نظارت قانونی شورای نگهبان را برای احراز صلاحیت مبتنی بر نظارت استصوابی دانست و گفت:‌ شورا بر همین اساس ارزیابی می كند كه روند بررسی صلاحیت ها مطابق قوانین صورت گرفته است یا نه و پس از آن اظهار نظر می كند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت اعلام نشدن علل ردصلاحیت نشدن داوطلبان و ملاحظات قانونی شورا در این باره تاكید كرد:‌ اعلام عمومی رد صلاحیت به علت محدودیت قانونی و شرعی ممكن نیست و نمی توانیم علل آن را به صورت عمومی اطلاع رسانی كنیم.

ابراهیمیان با تبیین ملاكهای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در چارچوب نظارت استصوابی با استناد به مواد28 تا 30 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ، ماده 3 قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری و ماده 11 آیین نامه های مربوطه، شرایط انتخاباب شوندگان را شامل اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی ، حسن شهرت و وثاقت برشمرد.

وی افزود : البته برای داوطلبان مجلس شورای اسلامی نیز شرط سنی در نظر گرفته شده است.

ابراهیمیان ، نظارت قانونی شورای نگهبان را برای احراز صلاحیت مبتنی بر نظارت استصوابی دانست و گفت :‌ شورا بر همین اساس ارزیابی می كند كه روند بررسی صلاحیت ها مطابق قوانین صورت گرفته است یا نه و پس از آن اظهار نظر می كند.


ویدیو مرتبط :
تشکیل جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی