سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پاکستان 2015؛ از حملات خونین علیه شیعیان تا امضای توافقنامه‌های 46 میلیارد دلاری با چین


به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سال 2015 میلادی در پاکستان با حملات تروریستی پی در پی علیه شیعیان این کشور آغاز شد که بر اثر آن، ده‌ها شیعه شهید و زخمی شدند.

♦ حملات پی در پی علیه شیعیان

1. حمله انتحاری در مقابل حسینیه «عون محمدرضوی» در شهر «راولپندی» پاکستان زمانی در 10 ژانویه سال 2015 میلادی (20 دی) بوقوع پیوست که شیعیان این شهر در حال برگزاری مراسم جشن ولادت پیامبراکرم(ص) و امام جعفرصادق(ع) بودند.

عامل انتحاری شب ولادت که سعی داشت به داخل حسینیه شیعیان شهر راولپندی پاکستان وارد شود پس از مقاومت مردمی خود را در مقابل این حسینیه منفجر کرد.

براساس گزارش‌ها، حمله انتحاری به حسینیه عون محمد رضوی در شهر راولپندی پاکستان 8 کشته و 16 زخمی برجا گذاشت.

2. گروه تروریستی جندالله در30  ژانویه (10 بهمن سال 1393) با حمله به حسینیه «کربلای معلی» در منطقه «لکی در» واقع در شهرستان «شکارپور» ایالت «سند» پاکستان نمازگزاران را هدف قرار داد و 61 نفر را به شهادت رساند.

قابل ذکر است که شهر شکارپور در فاصله 5 کیلومتری کراچی، مرکز ایالات سند واقع است.

3. همچنین شیعیان پاکستان در 13 فوریه (24 بهمن) در حسینیه «امامیه» در منطقه «حیات‌آباد» در شهر پیشاور در حال ادای فریضه نماز جمعه بودند که سه انفجار بزرگ و پی در پی در این حسینیه رخ داد.

براساس گزارش‌های رسانه‌های پاکستانی حدود 800 نفر در این حسینیه حضور داشتند و بیش از 21 نمازگزار در این انفجارها شهید و 60 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

تعدادی از شاهدان عینی حادثه اعلام کردند که مهاجمین با لباس نظامی این انفجارها را انجام دادند.

♦ راهپیمایی و تظاهرات مردمی ضد دولتی علیه کشتار شیعیان

مردم پاکستان به همت حزب «وحدت مسلمین» برای محکومیت حملات تروریستی حسینیه‌های «کربلای معلی» در منطقه «شکار پور» و حسینیه «امامیه» در شهر «پیشاور» و همچنین برای اظهار همبستگی با خانواده‌های شهدای حملات تروریستی، راهپیمایی گسترده‌ای را از منطقه شکار پور آغاز کردند و پس از سه روز و طی مسافت 582 کیلو‌متر وارد کراچی بزرگترین شهر این کشور شدند.

♦ اتحاد لشکر جهنگوی و تحریک طالبان برای گسترش فرقه‌گرایی

«اکسپرس نیوز» در 26 فوریه (7 اسفند) نوشت: «چوهدری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان در نامه‌ای به نهادهای دولتی این کشور اظهار داشت که گروه تروریستی لشکر جهنگوی برای رسیدن به مقاصد خود و ایجاد درگیری فرقه‌ای با تحریک طالبان پاکستان متحد شده است.

وزارت کشور پاکستان از دولت‌های ایالتی این کشور خواست تا امنیت ساختمان‌های دولتی، حسینیه‌های شیعیان، مساجد و سایر ساختمان‌های مهم این کشور را بیش از پیش تشدید کنند.

♦ پاکستان، عربستان و جنگ یمن

پارلمان پاکستان پس از مذاکرات فشرده یک هفته‌ای قطعنامه‌ای مبنی بر بی‌طرف ماندن این کشور در جنگ یمن را در 10 آوریل تصویب کرد که این خود شکافی را میان دو شریک دیرینه بوجود آورد.

این تصمیم پاکستان تا حدودی تیرگی در روابط اسلام‌آباد و ریاض بوجود آورد در حالی که دو کشور مدت‌ها در زمینه‌های استراتژیک و ظرفیت‌سازی زیرساختی منافع مشترکی را دنبال می‌کردند.

♦ گسترش همکاری‌های پاکستان و روسیه

مقامات پاکستان و روسیه در 18 آوریل (29 فروردین سال 1394) قرارداد 2 میلیارد دلاری ساخت خط لوله انتقال گاز طبیعی از بندر جنوبی شهر کراچی به شهر لاهور پاکستان را به امضا رساندند.

روسیه پرو‌ژه‌ای به مبلغ 2 میلیارد دلار را برای ساخت خط لوله گاز به امتداد یک هزار و 100 کیلومتر را در پاکستان سرمایه‌گذاری کرد.

این خط لوله، گاز طبیعی مایع را از بندر جنوبی شهر کراچی به لاهور منتقل خواهد کرد.

♦ راهرو اقتصادی پکن- اسلام‌آباد

دولت چین در دیدار «شی جین پینگ» رئیس جمهور این کشور از پاکستان در 30 آوریل (10 اردیبهشت)، علاوه بر 32 توافقنامه با عنوان «راهرو اقتصادی چین و پاکستان»، 51 توافقنامه دیگر نیز در بخش‌های مختلف به امضا رساند.

وزارت آب و برق پاکستان 15 پروژه، وزارت خزانه داری 5، وزارت برنامه ریزی 4، وزارت بنادر و کشتیرانی 2، کمیسیون انرژی اتمی پاکستان 3، وزارت علوم و تکنولوژی 1، وزارت راه آهن یک و وزارت نفت نیز یک پروژه را با مقامات چینی به امضا رساندند.

این نخستین دیدار رئیس جمهور چین طی 9 سال گذشته از پاکستان بود.

مقامات دولتی پاکستان طی این دیدارها با رئیس جمهور چین توافقنامه‌ای درمورد همکاری این کشور در پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را نیز به امضا رساندند.

♦ تفاهمنامه اطلاعاتی کابل- اسلام‌آباد

در تاریخ 18 می سال 2015 میلادی (28 اردیبهشت) اداره امنیتی ملی افغانستان و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان برای مبارزه با تروریسم، آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغان تفاهمنامه همکاری‌های اطلاعاتی امضاء کردند.

تفاهمنامه همکاری‌های اطلاعاتی بین اداره امنیت ملی افغانستان (N.D.S) و سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (I.S.I)  برای همکاری‌های اطلاعاتی به امضاء رسید.

بر اساس این تفاهمنامه، سازمان‌های اطلاعاتی افغانستان و پاکستان متعهد شدند تا در مبارزه با دشمن و بازپرسی از متهمان رویدادهای تروریستی با یکدیگر همکاری کنند.

«اجمل عبید عابدی» سخنگوی سابق رئیس جمهور افغانستان در این باره گفت: تفاهمنامه اطلاعاتی افغانستان و پاکستان موضوع جدیدی نیست، اما تأکید بیشتر تفاهمنامه جدید در مورد مبارزه مشترک کابل و اسلام‌آباد علیه تروریسم است.

وی گفته بود که افغانستان  سیاست انعطاف‌پذیری را برگزیده و از سویی هم کابل و اسلام‌آباد را نیز مشکلات مشترک امنیتی تهدید می‌‌کند همچنین پاکستان نیز متوجه شده که باید به صورت مشترک همراه با افغانستان علیه تروریسم مبارزه کند.

سخنگوی سابق رئیس‌جمهور افغانستان امضای تفاهمنامه اطلاعاتی را با حکومت پاکستان نیاز اساسی عنوان کرد.

«اجمل عبید عابدی» سخنگوی سابق رئیس جمهور افغانستان

♦ کمبود انرژی در پاکستان

مشکل کمبود برق و افزایش دمای هوا در ژوئن سالجاری میلادی (تیر ماه) در ایالت «سند» پاکستان، آمار قربانیان گرما را به 1300 نفر رساند و این در حالی است که مقامات دولتی هیچ اقدامی در این خصوص انجام ندادند.

با رسیدن دمای هوا به 47 درجه سانتی‌گراد در برخی مناطق ایالت «سند» در پاکستان، 1300 نفر از شهروندان این کشور جان خود را از دست دادند.

بیشترین دمای هوا در شهر کراچی 48 درجه سانتی‌گراد بود که در 9 می سال 1938 میلادی ثبت شده بود.

♦ مخالفت تحریک طالبان با داعش

در حالی که اخباری از اختلاف شدید میان طالبان افغانستان و گروه داعش در خرداد ماه منتشر شد، طالبان پاکستان نیز در 28 می (7 خرداد) با پیوستن به صف مخالفان داعش پیوستند.

«ابو عثمان سالارزی» با نوشتن یک مقاله 60 صفحه‌ای با هدف انتشار اشتباهات «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش، در «عمر نیوز» پایگاه رسمی طالبان پاکستان، خلافت وی را رد کرد.

سالارزی در این مقاله «ملا محمد عمر» رهبر طالبان افغانستان، «بن لادن» رهبر سابق القاعده و جانشین وی «ایمن ظواهری» را ستود.

بیانیه طالبان پاکستان درگیری گروه القاعده و گروه تروریستی داعش در کشورهای جنوب آسیا را به عنوان آخرین پیچ نبرد میان این دو گروه عنوان کرد.

این بیانیه افزود: در حالی که گروه ترویستی داعش با شکار غیرقانونی فرماندهان طالبان ناراضی افغانستانی و پاکستانی به تاخت و تازش ادامه می‌دهد، گروه القاعده همچنان روابط دیرینه و عمیق خود با جهادی‌های سراسر منطقه را حفظ کرده است.

♦ مرگ سرکرده لشکر جهنگوی

مقامات پلیس پاکستان در 29 جولای (7 مرداد ماه) اعلام کردند که «ملک اسحاق» سرکرده و بنیانگذار گروه تروریستی «لشکر جهنگوی» چند روز پیش پس از بازداشت، برای همکاری با پلیس در مورد دستگیری دیگر تروریست‌ها و شناسایی سلاح برای کشف و ضبط، در حال انتقال از شهر مولتان به «مظفرگر» بود که حامیان لشکر جهنگوی برای آزادی وی به کاروان پلیس حمله کردند.

پلیس مبارزه با تروریسم پاکستان گفت که ملک اسحاق همراه با دو پسرش «عثمان» و «حق نواز» و 14 نفر دیگر از تروریست‌های حمله کننده در این درگیری کشته شدند.

به گفته مقامات پلیس، «غلام رسول» که دست راست سرکرده گروه لشکر جهنگوی بود نیز همراه با پسرانش در این درگیری کشته شد و به این ترتیب پرونده ملک اسحاق رهبر سابق لشکر جهنگوی بسته شد.

علاوه بر این، روزنامه پاکستانی چندی پیش اعلام کرده بود که گروه تروریستی لشکر جهنگوی قبل از کشته شدن «ملک اسحاق» توسط پلیس این کشور به‌طور رسمی به داعش پیوسته بود.

♦ عملیات نظامی نیروی کماندو علیه احزاب سیاسی پاکستان

1.  نیروهای کماندوی پاکستان (رنجرز)در ماه آگوست (مرداد ماه)  با حمله به دفتر مرکزی حزب «متحده قومی» در شهر کراچی، علاوه بر کشف سلاح و میلیون‌ها دلار، بیش از صد نفر را بازداشت کردند که برخی از آن‌ها در قتل و جرائم مختلف در این شهر دست داشتند.

نیروهای کماندوی پاکستان ، به محل اقامت وزیر سابق حمل و نقل و دستیار ویژه سروزیر ایالت «سند» که یکی از حامیان حزب «مردم پاکستان» بود، حمله کردند.

2. نیروهای کماندوی پاکستان در ادامه عملیات اطلاعاتی علیه احزاب سیاسی این کشور در شهر کراچی حزب «مردم پاکستان» را نیز مورد هدف قرار دادند.

نیروی کماندوی پاکستان در 25 مرداد ماه سال جاری برای نخستین بار با یورش به محل اقامت «اختر جدون» دستیار ویژه سروزیر ایالت «سند» و وزیر سابق حمل و نقل، سه نگهبان وی را بازداشت کردند.

همچنین کارکنان سازمان اطلاعات پاکستانی با پوشش غیرنظامی، «عاصم حسین» وزیر سابق نفت و منابع طبیعی و رئیس ایالتی کمیسیون عالی آموزش و پرورش پاکستان (HEC) در ایالت «سند» که یکی از اعضای مهم حزب مردم و نزدیکان «آصف علی زرداری» رئیس جمهور سابق این کشور نیز است را در کراچی بازداشت کردند.

دکتر «عاصم حسین» وزیر سابق نفت و منابع طبیعی و عضو ارشد حزب مردم پاکستان

دولت «نواز شریف» نخست وزیر کنونی پاکستان مانند شرایط کنونی این کشور، در 19 ژوئن سال 1992 میلادی نیز عملیاتی با همکاری پلیس ایالت سند، ارتش، نهادهای اطلاعاتی و نیروهای کماندوی این کشور علیه حزب متحده قومی به رهبری «الطاف حسین» مقیم انگلیس را آغاز کرده بود که در نتیجه تعداد زیادی از حامیان و رهبر این حزب از این کشور گریختند.

دولت نواز شریف پس از روی کارآمدن در سال 2013 میلادی باردیگر تصمیم گرفت تا علیه تروریست‌ها، افراط‌گراها و مافیای شهر کراچی از جمله حزب متحده قومی عملیات اطلاعاتی انجام خواهد داد.

♦  اعلام آمادگی گروه تجزیه طلب «بلوچستان» پاکستان برای مذاکره با دولت اسلام‌آباد

«براهم‌داغ بگتی» رهبر ارتش جمهوری‌خواه بلوچ (BRA) گروه تجزیه طلب پاکستان، در 27 آگوست (5 شهریور) برای مذاکره با دولت اسلام‌آباد در مورد مشکلات ایالت «بلوچستان» اعلام آمادگی کرد.

این برای نخستین بار بود که رهبر ارتش جمهوری‌خواه بلوچ که نوه «نواب اکبر بگتی» فرماندار و سر وزیر سابق ایالت بلوچستان نیز هست، برای مذاکره با دولت اسلام‌آباد اعلام آمادگی کرده است.

بگتی در گفت‌وگو با «بی.بی.سی» اظهار داشت: اگر دوستان، حامیان، اکثریت مردم بلوچ و متحدان سیاسی ایالت بلوچستان بخواهند، ما برای عقب نشینی از خواسته «بلوچستان آزاد» آماده‌ایم.

«براهم‌داغ بگتی» رهبر ارتش جمهور‌یخواه بلوچ پاکستان

♦ زمین لرزه 8.1 ریشتری در شمال پاکستان

زمین لرزه پاکستان در 26 اکتبر (4 آبان) بیش از یک دقیقه به طول انجامید، مرکز زلزله نگاری آمریکا بر اساس گزارش اولیه شدت این زلزله را 7.7 ریشتر به ثبت رساند در حالی که اداره هواشناسی پاکستان قدرت این زلزله را 8.1 ریشتر اعلام کرد.

سازمان ملی مدیریت بحران پاکستان (NDMA) با انتشار گزارشی اعلام کرد: این زمین لرزه در شمال پاکستان 267 کشته و 1865 نفر زخمی برجای گذاشته است.

گزارش این سازمان می‌افزاید: بر اثر این زمین لرزه 11 هزار و 389 ساختمان نیز بطور کامل فرو ریخته‌اند.

به گفته مرکز زلزله نگاری آمریکا، مرکز این زمین لرزه ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان بوده است.

♦ مرگ بیش از 500 پاکستانی در حادثه منا

در حالی که مقامات پاکستان پوشش رسانه‌ای حادثه منا را در این کشور ممنوع اعلام کرده بود و همچنین به ارائه کردن اطلاعات دقیق در این مورد به مردم نیز قادر نبودند، عربستان در 31 اکتبر (9 آبان) با انتشار فهرست 187 صفحه‌ای از جان باختگان حادثه منا، مرگ 515 پاکستانی را تایید کرد.

این در حالی است که وزیر مذهبی دولت اسلام‌آباد بر جان باختن 205 نفری از حجاج کشورش تایید می‌کرد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت عربستان، دستکم 7477 نفر در حادثه منا جان باختند.

بر اساس این فهرست حجاج بیش از 60 کشور مسلمان در این حادثه جان خود را از دست دادند که حجاج کشورهای پاکستان، ایران، مصر، هند، اندونزی و نیجریه بیشترین تلفات را داشته‌اند.

وزارت بهداشت عربستان 1507 نفر را بدون هویت معرفی کرده است.

روزنامه پاکستانی «اردو پوینت» نوشت که گزارش وزارت بهداشت عربستان دروغ دولت در مورد آمار جان باختگان و ناکامی وزارت امور مذهبی پاکستان در حادثه منا را به اثبات رساند.

♦ کنفرانس قلب آسیا- روند استانبول:

کنفرانس «قلب آسیا- روند استانبول» در 7 و 8 دسامبر (16 آذر) سال جاری در اسلام‌آباد برگزار شد که نمایندگانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی در این کنفرانس حضور داشتند.

روابط هند و پاکستان که همواره با افزایش تنش روبرو بوده است، این روابط سرد بین دو همسایه متخاصم هسته‌ای با شرکت «سوشما سوراج» وزیر امور خارجه هند در این کنفرانس بهبود یافت که سبب دیدار «نارندرا مودی» نخست‌وزیر این کشور پس از 11 سال از پاکستان نیز شد.

همچنین یخ روابط کابل- اسلام‌آباد نیز به دلیل شرکت «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس قلب آسیا- روند استانبول به نظر می‌رسید که آب شده است و پس از مدتی ژنرال «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان همراه با سایر مقامات نظامی از جمله رئیس سازمان اطلاعات ارتش (آی اس آی) با شعار پیام صلح به کابل سفر کرد.

دفتر مطبوعاتی دولت کابل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در سفر رئیس ستاد ارتش پاکستان با رهبران حکومت وحدت ملی ضمن افزایش نشست‌های امنیتی و اطلاعاتی کابل-اسلام‌آباد، روند صلح با طالبانی که آماده مذاکره هستند نیز ادامه می‌یابد.

♦  امضای توافقنامه 16 میلیارد دلاری گاز قطر و پاکستان:

روزنامه پاکستانی درحالی در 13 دسامبر (22 آذر) از امضای توافقنامه 16 میلیارد دلاری گاز مایع با قطر خبر داد که مراسم افتتاحیه خط لوله گاز «تاپی» قرار بود در همین روز با حضور مقامات عالی هند، پاکستان و افغانستان در ترکمنستان برگزار شود.

دولت پاکستان توافقنامه 16 میلیارد دلاری برای واردات گاز مایع از قطر را بر اساس بدون استفاده از فرآیند مناقصه اجباری به امضا رساند.

«نواز شریف» و امیر قطر

وزارت نفت پاکستان جزئیاتی از توافقنامه 16 میلیارد دلاری گاز مایع با قطر به کمیته هماهنگی اقتصادی پاکستان (ECC) ارائه کرد.

این وزارتخانه پاکستانی چندی قبل نیز اجازه خرید گاز مایع قطر توسط شرکت دولتی نفت پاکستان (PSO) را صادر کرده بود.

شرکت‌های «اکسون موبیل» آمریکا و «توتال» فرانسه که دارای سهام در نفت قطر هستند، گاز مایع طبیعی (LNG) را برای پاکستان فراهم خواهند کرد.

♦ گشایش پروژه خط لوله گاز «تاپی»:

پروژه انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند موسوم به «تاپی» نیز در 13 دسامبر (22 آذر) در «عشق‌آباد» گشایش یافت.

به گزارش رسانه‌ها، در مراسم افتتاح پروژه تاپی روساى جمهور افغانستان و ترکمنستان، نخست وزیر پاکستان و یک مقام‌ هندی شرکت کردند.

پروژۀ انتقال گاز تاپی در آذرماه سال 1389 توسط روسای جمهور افغانستان، ترکمنستان و پاکستان و وزیر انرژی هند به امضا رسید.

خط لوله 1735 کیلومتری تاپی پس از عبور از خاک ترکمنستان، افغانستان و پاکستان گاز آسیای مرکزی را به هند می‌رساند.

برآوردها نشان می‌دهند که سالیانه 33 میلیارد متر مکعب گاز از طریق این خط لوله منتقل خواهد شد.

♦ حمله تروریستی علیه شیعیان پاراچنار

بر اثر انفجار قوی در منطقه شیعه نشین پاراچنار در 14 دسامبر (23 آذر) دست‌کم 25 شیعه شهید و بیش از 70 نفر دیگر زخمی شدند.

«علی بن سفیان» سخنگوی لشکر جهنگوی العالمی با ارسال پیام الکترونیکی به رسانه‌های پاکستانی اظهار داشت که گروه لشکر جهنگوی به خاطر جنگ علیه داعش در سوریه، شیعیان را هدف قرار می‌دهد.

پاراچنار شهر مرکزی «کرم ایجنسی» یکی از هفت مناطق قبایلی پاکستان با جمعیت حدود 600 هزار نفر هم مرز با افغانستان است.

نیروهای امنیتی پاکستان پس از درگیری‌های سالهای گذشته مردم این منطقه با تحریک طالبان در جاده‌های این منطقه پاسگاه‌هایی ساخته بودند اما باوجود همه اقدامات امنیتی این چندمین انفجار تروریستی در منطقه پاراچنار است.

♦ شرکت پاکستان در ائتلاف نظامی جدید عربستان:

«چوهدری اعزاز احمد» قائم مقام وزیر امور خارجه پاکستان از حضور در ائتلاف نظامی جدید عربستان با حضور 34 کشور عمدتا اسلامی اظهار بی‌اطلاعی کرده بود، «قاضی خلیل الله» سخنگوی این وزارت در 18 دسامبر (27 آذر)  پیوستن اسلام‌آباد به این ائتلاف را تایید کرد.

«اعزاز احمد چوهدری» قائم مقام وزیر امور خارجه پاکستان

«قاضی خلیل الله» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان

به گفته قاضی خلیل الله، پاکستان عضو رسمی ائتلاف نظامی جدید عربستان است اما در انتظار مشخص شدن نقش احتمالی این کشور توسط ریاض است.

وی افزود: اسلام‌آباد از ریاض خواسته تا توضیحات بیشتری در مورد نقش پاکستان در ائتلاف جدید نظامی عربستان فراهم کند.

خلیل الله اظهار داشت: پاکستان از هر تلاش‌ منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند.

♦♦ بازگشت «طاهر القادری» و بزرگترین اجتماع شیعیان و اهل‌سنت در جهان اسلام در جشن میلادالنبی(ص)

«محمد طاهر القادری» رهبر حزب «تحریک عوامی» و عالم برجسته سنی بریلوی پاکستان پس از اقامت 5 ماهه در «کانادا» که ملیت این کشور را نیز دارد، در 22 دسامبر (1 دی) برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی میلاد پیامبر(ص) به پاکستان بازگشت.

جشن میلاد پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (صلی‌الله علیه و آله وسلم) با عنوان «میلادالنبی» توسط موسسه «منهاج القرآن» به رهبری محمد طاهر القادری با عظمت خاصی برگزار شد.

بزرگترین اجتماع جهان اسلام برای جشن میلاد پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله) در میدان «منار» پاکستان گردهم آمدند و این عید بزرگ را با شکوه خاصی گرامی داشتند.

این مراسم که در آن میلیون‌ها نفر از اهل تشیع و تسنن شرکت کردند، بزرگترین اجتماع جهان اسلام در این عید مبارک لقب گرفته است.

مراسم میلاد النبی هر ساله توسط موسسه منهاج القرآن در پاکستان و تمام شعبات این موسسه در 60 کشور جهان برگزار می‌شود.

پیامبر بزرگ اسلام (صلی‌الله علیه و آله وسلم) نماد وحدت، رحمت و عطوفت میان مسلمانان و نقطه مشترک میان تمام فرقه‌های مسلمان است و موسسه منهاج القرآن نیز با محوریت وحدت میان مسلمانان و گسترش صلح و رحمت این عید بزرگ را با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌کند.

♦ سفر غیر منتظره «مودی» به پاکستان:

«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در 26 دسامبر (5 دی) در اقدامی جالب و در راه بازگشت از کابل ساعاتی را در لاهور فرود آمد و با همتای پاکستانی خود دیدار کرد، سفری کوتاه که با سروصدای زیادی در رسانه‌های دو کشور روبرو شد.

نخست‌وزیر هند در راه بازگشت از سفر یک روزه خود به کابل برای ساعاتی در شهر لاهور پاکستان توقف کرد.

این سفر کوتاه در حالی انجام شد که هند و پاکستان به شدت با یکدیگر مشکل داشته و سفر نخست‌وزیر هند به لاهور با عنوان «سورپرایز» در رسانه‌های پاکستان یاد شده است.

فعالان شبکه‌های اجتماعی در دو کشور هند و پاکستان به صورت گسترده سفر مودی به پاکستان را پوشش داده‌اند هر یک از دید خود تحلیل کوتاهی در این زمینه داشته است.

♦ حمله تروریستی در مقابل اداره ثبت احوال پاکستان (نادرا):

انفجاری در شهر «مردان» ایالت خیبرپختونخوا در 29 دسامبر (8 دی) در مقابل اداره ثبت احوال پاکستان (NADRA)، دستکم 26 کشته و بیش از 56 زخمی برجای گذاشت، اما پلیس این کشور انتحاری بودن این حادثه را تأیید نکرده است.

پلیس پاکستان اعلام کرد: براثر انفجاری در مقابل اداره ثبت احوال (نادرا) در شهر «مردان» شهری در ایالت خیبرپختونخوا 26 نفر کشته و بیش از 56 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را که منجر به کشته و زخمی شدن 58 نفر شده را به عهده نگرفته است.

انتهای پیام/.


ویدیو مرتبط :
انفجار انتحاری علیه شیعیان در کویته پاکستان