سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تمدید دبیرکلی ایران در دستورکار نشست وزرای مجمع صادرکنندگان گاز


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امیر حسین‌ زمانی‌نیا با اشاره به اینکه کشورهای عضو مجمع صادرکننده گاز شامل الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، امارات متحده عربی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا است گفت: همچنین کشورهای هلند، نروژ، عمان، عراق و پرو از اعضای ناظر این مجمع هستند؛ البته در این دوره دو کشور ترکمنستان و آذربایجان به عنوان مهمان حضور خواهند داشت؛ همچننی سازمان‌هایی مانند اوپک، AEI وAEF  نیز در این اجلاس شرکت می‌کنند.

وی گفت: رئیس جمهور دعوت نامه‌هایی را برای حضور سران این کشورها ارسال کرده است و ما انتظار داریم که اجلاس سران این مجمع در سطح خوبی برگزار شود. البته با توجه به اینکه سران این کشورها تا دو روز قبل از برگزاری اجلاس حضور خود را اعلام نمی‌کنند نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم چه کشورهایی حضور خواهند داشت اما براساس تماس‌های صورت گرفته فکر می‌کنیم که اجلاس کشورهای صادرکننده گاز در سطح خوبی برگزار شود.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت گفت: قبل از برگزاری اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز سه نشست برگزار خواهد شد؛ نشست اول 29 آبان در سطح هیئت عالی کشورهای عضو برای بررسی و مذاکره درباره دستورکار اجلاس و بیانیه پایانی آن خواهد بود؛ 30 آبان نیز اجلاس وزرا به صورت عادی و فوق‌العاده برگزار می‌شود در نشست عادی وزرا دستور کار و بیانیه تهیه شده توسط هیئت عالی مورد بررسی و تأیید می‌شود. در جلسه فوق‌العاده نیز که عصر همان روز برگزار خواهد شد، جنبه نظارتی اجلاس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

زمانی‌نیا با بیان اینکه پیام اجلاس سران مجمع کشورهای تولیدکننده گاز بسیار مهم است گفت: در این پیام بر سودمند بودن گاز تأکید شده است. البته این اجلاس پیام دیگری نیز به اجلاس کاپ 21 فرانسه مبنی بر افزایش نقش گاز در ترکیب انرژی جهان و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه شعار این اجلاس "گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار است"، گفت: در 50 سال آینده تمرکز کشورها بر روی گاز بیشتر خواهد شد.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت در مورد برنامه کاری اجلاس کشورهای صادرکننده گاز، گفت: در نشست وزرا علاوه بر تمدید دبیرکلی این مجمع بر تمرکز هماهنگی سیاست‌های تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات گاز، ویژگی‌های گاز و مزایای زیست محیطی آن بحث خواهد شد.

زمانی‌نیا با اشاره به اینکه این مجمع با ابتکار ایران در 29 و 30 اردیبهشت سال 87 تأسیس شد، گفت: در حال حاضر دبیرکل این مجمع یک ایرانی است که طبق قانون درصورتی که وی برای ادامه دبیرکلی خود ابراز لاقه کند دبیرکلی او تمدید خواهد شد.

وی با اظهار اینکه سهم گاز در ترکیب انرژی 24 درصد است، گفت: در حال حاضر رشد مصرف گاز از نفت بیشتر است و انتظار می‌رود سهم گاز طبیعی در ترکیب انرژی جهان در سال 2035 به حدود 26.11 درصد برسد.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت ادامه داد: ایران در حال حاضر با 33.8 تریلیون مترمکعب گاز ذخایر اثبات شده ذخایر دنیا را دارد به طوری که در سال 2013 ، 166.6 میلیارد مترمکعب گاز تولید کرد.

زمانی با اشاره به اینکه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی چند ماه پیش افتتاح شد و به تدریج سایر فازهای این میدان تولیدی خواهد شد، گفت: در حال حاضر تولید گاز کشور 750 میلیون مترمکعب گاز است که این رقم تا پایان برنامه ششم توسعه به یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

وی درباره عکس العمل کشورهای عربی نسبت به افزایش تولید نفت خام ایران بعد از لغو تحریم‌ها علیه کشور گفت: اوپک در حال حاضر در موقعیت عالی قرار ندارد. اگر این کشورها توجه کنند متوجه می‌شوند که تولید کنونی ایران نسبت به ذخایر بسیار بالای آن در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین است. پس افزایش مقدار تولید نفت خام کشور طبیعی و قابل دفاع است که ایران مطابق با ذخایر اثبات شده خود تولید کند.

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت افزود: البته بازاریابی برای فروش اضافه تولید نفت خام ایران مسئله دیگری است که قطعاً با همکاری و تلاش مدیریت بین الملل نفت بازار مورد نیاز پیدا خواهد شد. این کار با خلاقیت می‌تواند انجام شود. آنچه که از نظر سیاسی بسیار مهم است این است که جا برای سهم نفت خام ایران در بازار ایجاد شود که امیدواریم این اتفاق نیز بیفتد؛ از نظر سیاسی هم این کار ایران قابل دفاع است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
نشست وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز