برنامه امسال خودرو، دستیابی به 84 درصد تولید سال 90


برنامه امسال خودرو، دستیابی به 84 درصد تولید سال 90ایرنا/ وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد: امسال برنامه تولید یک میلیون و 350 هزار دستگاه انواع خودرو هدف گذاری شده که در مقایسه با رقم یک میلیون و 600 هزار دستگاه تولیدی در سال 1390 بالغ بر 84.3 درصد را پوشش می دهد.
براساس برنامه راهبردی وزارتخانه مزبور، جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 با تولید بیش از 1.6 میلیون دستگاه خودرو، رتبه سیزدهم جهان را در این بخش به خود اختصاص داد.
همچنین سال 1392 همراه با تشدید تحریم ها و مشکلات پدید آمده، افت تولید در این بخش، موجب تنزل به جایگاه بیستم شد و آمار های منتشر شده رقم بیش از 730 هزار دستگاه را نشان داد.
فرهاد بهنیا عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو اسفند 93، ضمن اعلام تولید حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه انواع خودرو در این سال، از پیش بینی تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه انواع خودرو در سال 94 سخن به میان آورد ، اما محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن وتجارت برنامه تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه را برای سال 94 پیش بینی کرد.
تولید انواع خودرو توسط خودرو سازان داخلی کشور در 11 ماهه پارسال (منتهی به بهمن ماه) رقم 878 هزار و 644 دستگاه اعلام شد .
به گفته بهنیا، سالهای 91 و 92 قطعه سازان کشور با میزان تولید یک سوم ظرفیت خود تولید داشتند، اما درسال 93 با پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر اینکه اشتغال زایی جدید ایجاد شد، ساعات کاری نیز اصلاح و اضافه کاری کارگران نیز افزایش یافت .

برخی آمارهای غیررسمی حاکی است، حدود 16 تا 17 میلیون دستگاه خودرو در کشور پلاک دارند که هفت میلیون آنها باید از رده خارج شوند.
محمدرضا نجفی منش عضو انجمن قطعه سازان نیز پیشتر گفته بود، برای سال 1395 رقم تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه هدف گذاری شده است.
دست اندرکاران بخش خودرو معتقدند: محمدرضا نعمت‌زاده در شرایطی به وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد شد که تولید خودرو کاهش قابل توجهی داشت و از رقم فراتر از یک میلیون و 600 هزار دستگاه در نیمه سال 1392، تولید خودرو به حدود 200 هزار دستگاه رسیده بود، اما اکنون شرایط در این بخش متفاوت شده است .

برپایه هدف گذاری کمی برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن وتجارت در سال 1396 بالغ بر یک میلیون و 750 هزار دستگاه خودرو سبک ( سواری و وانت ) باید تولید شود که این رقم در افق چشم انداز 1404 دستیابی به سه میلیون دستگاه مورد انتظار است که یک سوم آن باید راهی بازارهای صادراتی شود .
همچنین شمار خودروهای تجاری ( اتوبوس، مینی بوس و کامیون ) نیز برای سال 96 رقم 43 هزار دستگاه پیش بینی شده و رسیدن به 120 هزار دستگاه در 1404 هدف گذاری شده است که یک چهارم تولید در آن زمان باید صادر شود.
مناطق فعال در صنعت خودرو سازی کشور، استانهای تهران، خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان شرقی و اصفهان معرفی شده اند و استانهای آذربایجان غربی، سمنان، کرمانشاه، لرستان و مازندران در زمینه قطعه سازی و مجموعه سازی فعالیت دارند.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
تولید خودرو 16 درصد افزایش یافت