مطالعه و پهنه‌بندی خطر و ارزیابی ریسک زلزله در منطقه کلاستر تهران در یونسکو


جلسه راه‌اندازی پروژه زیرمنطقه‌ای تحلیل خطر و خطرپذیری لرزه‌ای کشورهای تحت پوشش دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران (افغانستان، ایران، پاکستان و ترکمنستان)، نهم و دهم آذر ماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، مطالعه و پهنه‌بندی خطر و ارزیابی ریسک زلزله در منطقه کلاستر تهران در یونسکو (چهار کشور ایران، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان) به پیشنهاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و با تصویب یونسکو به صورت یک برنامه بین‌المللی مشترک پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و یونسکو انجام می‌شود.

در این مطالعه هم بروز رسانی مطالعات و برآوردهای خطر و ریسک زلزله در منطقه مزبور و هم توسعه همکاری‌های جنوب-جنوب که از سیاستهای سازمان یونسکو و سازمان ملل متحد به شمار می‌رود، مدنظر است.

در بروز رسانی مطالعات خطر و ریسک از آخرین روش‌ها و نرم‌افزارهای موجود که با مشارکت پژوهشگران پژوهشگاه و در سطح بین‌المللی توسعه یافته است، استفاده می‌شود. در این پروژه، برای کشورهایی که پایگاه داده‌های بروز و استاندارد در مورد زلزله ندارند (به ویژه برای افغانستان و ترکمنستان) این پایگاه داده‌ها تشکیل می‌شود و همزمان ضمن اجرا، روش‌های مطالعه به متخصصان کشورهای مزبور آموزش داده خواهد شد. از سوی دیگر نیز زمینه‌ای برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای در مورد شناسایی، پهنه بندی خطر و ارزیابی ریسک زلزله فراهم می‌شود.

به این منظور در روزهای ۹ و ۱۰ آذر ماه امسال، حدود ۳۰ نفر از متخصصان زلزله و مدیران سازمان‌های مربوطه از کشورهای یاد شده به همراه گروهی از مشاوران بین‌المللی یونسکو در این زمینه تخصصی در نشستی مهمان پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و سازمان یونسکو در تهران خواهند بود.

در این برنامه دو روزه علاوه بر بحث تخصصی در مورد تدقیق متدولوژی قابل کاربرد برای این مطالعات، در مورد شیوه‌های عملیاتی اجرای پروژه بحث و تبادل نظر می‌شود و همچنین فرصتی برای بحث در مورد همکاری‌های منطقه‌ای برای کاهش ریسک زلزله فراهم می‌شود.

همزمان برنامه‌هایی برای بازدید از شبکه‌های لرزه نگاری موجود در کشور و همچنین ارائه دستاوردهای سازمان‌های مختلف پژوهشی ایرانی که در زمینه مطالعه و پایش خطر زلزله در کشور فعالند، فراهم شده است. همچنین در این نشست دو روزه دستاوردهای کشورمان در زمینه کاهش ریسک، مطالعه خطر و توسعه شبکه‌های ثبت و اعلام زمین‌لرزه هم با حضور متخصصان منطقه و مشاوران یونسکو ارائه می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
خطر زلزله در پهنه ایران