فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



شهاب حسینی و مهتاب کرامتی می‌توانند ارتباط جشنواره و مردم را بیشتر کنند/ اعلام هیأت انتخاب باعث جاری شدن جریان «سفارش» می‌شد


به گزارش خبرنگار سینمایی فارس،نخستین نشست مطبوعاتی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در سالن هتل اسپینانس با حضور سیدصادق موسوی مدیر روابط عمومی و محمد حیدری دبیر جشنواره برگزار شد.

در این نشست که با 20 دقیقه تأخیر آغاز شد، ابتدا سیدصادق موسوی درباره نخستین نشست توضیحاتی ارائه داد و دومین نشست رسانه‌ای را به اول بهمن‌ماه موکول کرد.

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر با دعوت مدیر روابط عمومی بر روی سن حاضر شد و سخنان خود را با تشکر از حضور اصحاب رسانه در کنار فرهنگ و هنر، آغاز کرد و گفت:‌ ما جشنواره‌های متعدد هنری را شاهد بودیم که همدلی و همراهی شما عزیزان و رسانه‌ها در برگزاری هرچه بهتر آن نقش مؤثری داشت.

وی در ادامه با تشکر از دبیران 33 دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: هرآنچه که امروز شاهد آن هستیم و تجربه می‌کنیم، زحمات دبیران و برگزارکنندگان 33 دوره گذشته است که از تلاش و زحمات همه عزیزان سپاسگزارم.

* سینمای ایران با شرایط روز تغییراتی داشت

حیدری در ادامه به آغاز فعالیت دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و گفت: پس از اعلام حکم دبیری این جانب در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، دبیرخانه از اوایل خردادماه کار خود را آغاز کرد و جلسات بسیاری را با حضور سینماگران، هنرمندان و اصحاب رسانه برگزار کردیم که مجموعا از حضور 200 نفر در حوزه‌های مختلف بهره بردیم تا بتوانیم آسیب‌شناسی لازم را انجام دهیم. آنچه امروز شاهد هستیم، تلاش گروه‌های مختلف است و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که سینمای ایران با توجه به شرایط روز تغییراتی داشته است.

وی در ادامه توضیح داد: طی جلسات متمادی تغییراتی در فراخور جشنواره صورت گرفت، برای اینکه بتوانیم بهترین‌ها را داشته باشیم. کم کردن جوایز بخش‌های مختلف، ماحصل گفت‌وگوهای مؤثر بود. تمام تلاش دوستان این بود که جشنواره باکیفیت بهتر در دوره سی و چهارم برگزار شود و دست‌اندرکاران بتوانند کیفیت بهتری را شاهد باشند.

* تلاش کردیم جشنواره باکیفیتی برگزار کنیم/فیلم‌های اول درخشان با ایده‌های نو

دبیر سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر ضمن تبریک سال نو سینمای ایران، تأکید کرد: در میان تغییراتی که صورت گرفت، تلاش کردیم تا فیلم‌های اول را در مسابقه «سودای سیمرغ» بازگردانیم و شاهد حضور کارگردانانی هستیم که با نوگرایی و امیدبخشی آینده سینمای ایران را به‌دست خواهند گرفت و امسال شاهد فیلم‌های اول بسیار درخشان با ایده‌های نو هستیم.

* کم کردن جوایز، نزدیک شدن به استانداردهای ملی

حیدری در ادامه درباره کم کردن جوایز جشنواره گفت: امسال جوایز مشترک جشنواره را حذف کردیم تا گام بهتر و موثرتری در رسیدن به کیفیت بالاتر در برگزاری جشنواره فیلم فجر با استانداردهای ملی باشیم. سینمای ایران سرآغاز بسیاری از رویدادهای مهم هنری در جهان است و باید به استانداردهای ملی توجه شود.

* هنرمندان، مخاطبان بیش‌تری را به ارمغان می‌آورند/ جشنواره متعلق به هنرمندان است

وی در ادامه درباره معرفی مدیران جشنواره و استفاده از مشاوران هنرمند در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: استفاده از دو مشاور هنرمند سینمای ایران، مهتاب کرامتی و شهاب حسینی صحبت‌های زیادی شد و رسانه‌ها به آن پرداختند. هدف مهم جشنواره فیلم فجر که متعلق به هنرمندان سینمای ایران است، این است که همیشه شاهد هنرنمایی این عزیزان و تأثیرگذاری هنرمندان در عرصه ملی و جهانی بودیم. افتخار ماست که سینمای نجیب و شریف ما در عرصه جهانی افتخار می‌آفریند. ما بعد از انقلاب شاید بتوان گفت در عرصه سینما توانستیم روی پای خود بایستیم و با کمی‌ها و کاستی‌ها و مشکلات، هنرمندان ما ایستادند و تلاش کردند‌ آثار درخشانی را به سینمای ایران، تقدیم کنند. وظیفه جشنواره است که از این عزیزان تشکر کند.

وی ادامه داد: مشاوران این دوره از جشنواره علاوه بر توانمندی محبوب مردم هستند، امیدواریم این روند ادامه یابد و شاهد حضور هنرمندان بیش‌تری در سطح برگزارکنندگان جشنواره باشیم. جشنواره متعلق به این هنرمندان است و این هنرمندان مخاطبان بیش‌تری را به ارمغان می‌آورند.

حیدری در ادامه توضیح داد: مردم ما سینمای کشور را با هنرمندان می‌شناسند و امیداوریم برگزاری جشنواره‌ای که متعلق به دولت می‌دانیم و با یک نگاه دولتی آن را دنبال می‌کنیم، روزی برسد این جشنواره با ید توانای هنرمندان برگزار شود.

اعلام هیات انتخاب باعث جاری شدن جریان «سفارش» می‌شد

براساس این گزارش، مدیرعامل موزه سینما و دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه  نشست رسانه‌ای خود به برگزیدن هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: انتصاب هیات انتخاب در هر دوره از جشنواره فیلم فجر فراز و نشیب زیادی دارد و بسیاری از فیلمسازانی که می‌توانند در این بخش حضور داشته باشند به دلیل حضور آثارشان در این رویداد سینمایی نمی‌تواند در ترکیب هیات انتخاب قرار گیرند.

وی تاکید کرد: از بین فیلمسازانی که در جشنواره حضور ندارند بر اساس گفت‌و‌گوهایی که انجام شد به ترکیبی هفت نفره رسیدیم که همه این افراد در این بخش سبقه خوبی دارند و کوشیدیم شرایطی برای هیات انتخاب فراهم شود که در فضایی آرام و بی‌حاشیه به بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بنشینند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: بحث برگزیدن هیات انتخاب در جشنواره بسیار مهم است و همه آدم‌های متقاضی، ماحصل زحمت یکساله خود در سینما را به جشنواره ارائه می‌کنند و برای آنان انتخاب و یا عدم انتخاب فیلم در بخش مسابقه حائز اهمیت است.

حیدری یادآور شد: برگزیدن هیات انتخاب کنونی تجربه موفقی بود و در فاصله‌ای کوتاه، همه فیلم‌ها دیده شده و پس از معرفی آثار بخش‌های مختلف، هیات انتخاب رسما معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: با عدم معرفی هیات انتخاب، از اظهار نظر شخصی این عزیزان به عنوان هیات انتخاب جلوگیری شد؛ نظرات شخصی هریک از اعضای هیات انتخاب در صورتی که به جمع بندی نهایی نرسیده باشد می‌تواند برای یک فیلم شرایط حاشیه‌ای ایجاد کند که در سال‌های گذشته شاهد این اتفاق بودیم.

حیدری همچنین گفت: همه اهالی سینمای ایران درارتباط با یکدیگر «رفاقت» دارند اما در جشنواره فیلم فجر بر اساس کیفیت آثار به «رقابت» با یکدیگر می‌پردازند و این موضوع بدیهی و طبیعی است. در نقد جشنواره و در نقد آثار سینمایی باید تفاوت این رفاقت و رقابت‌های عادلانه مورد توجه قرار گیرد.

دبیر جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: تلاش شد هیات انتخاب درباره هیچ فیلمی اظهار نظری انجام نداده و از فیلم‌ها صیانت شود؛ قصد دبیرخانه جشنواره فیلم فجر مخفی نگاه داشتن اسامی هیات انتخاب نیست بلکه معتقدیم عدم معرفی اسامی موجب شد هیات انتخاب در فضایی آرام کار بازبینی آثار را انجام دهد.

وی ادامه داد: اعلام اسامی هیات انتخاب هرچند موجب گرمی بازار اخبار و مطبوعات و هیجان می‌شود اما روی دیگر معرفی هیات انتخاب، آشفتگی فکری و عدم تمرکز در بازبینی فیلم‌ها برای افراد هیات است که اغلب ناشی از فشار برای مصاحبه و اظهارنظر از سوی مطبوعات و جاری شدن جریان «سفارش» از جوانب مختلف برای فیلم‌ها می‌شود. مسلما این دست تماس‌های شبانه روزی اعضای هیات انتخاب را در موقعیت «ارزیابی عادلانه» قرار نمی‌دهد.

محمد حیدری درباره آغاز به کار هیات انتخاب گفت: هیات انتخاب از 12 آذر کار خود را آغاز کرده و طبق جدول زمانبندی تا 20 دی ماه فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره در بخش رقابتی معرفی خواهند شد.

وی درباره انتشار اخبار نادرست از سوی برخی رسانه‌ها و افراد مبنی بر بازبینی آثار رسیده به جشنواره از سوی گروهی غیر از هیات انتخاب یاد آور شد: صحبت‌هایی که در این باره شد غیر منصفانه بود؛ باید منصفانه به این مسئله نگاه کنیم. همه ما در برابر کاری که می‌کنیم مسوول هستیم.

دبیر دوره سی و چهارم فیلم فجر افزود: در فضایی که همه تولیدات سینمای ایران به دست ما سپرده شده بود، گروهی یا شخصی بجز ترکیب هفت نفره هیات انتخاب فیلم‌ها را ندیدند و راجع به فیلم‌ها اظهار نظری نکردند. بعد از پایان انتخاب فیلم‌ها اهالی رسانه می‌توانند با هیات انتخاب وارد گفت‌و‌گو شوند. جشنواره از فیلم‌ها تمام و کمال صیانت کرده و تنها نتیجه نهایی از سوی هیات انتخاب اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/FDAQHR


ویدیو مرتبط :
مهتاب کرامتی: شهاب حسینی مُهره مار دارد!