سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ادامه درخواست آمریکا از کشورهای دیگر برای مبارزه با داعش نشانه چیست؟


ادامه درخواست آمریکا از کشورهای دیگر برای مبارزه با داعش نشانه چیست؟جهان/ متن پیش رو در جهان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


رئیس جمهور آمریکا در حالی از افزایش نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه خبر داده است که همچنان در مقابل داعش احساس عجز می کند.
اوباما در سفر اخیر به آلمان ضمن اینکه گفت ائتلاف در مبارزه با داعش در حال پیشرفت است، افزود:‌«برای مبارزه با داعش به کشورهای بیشتری نیاز داریم و از تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به راهکاری برای حل بحران سوریه فروگذار نخواهیم کرد.»

وی مبارزه با داعش را بسیار دشوار توصیف کرد که نمی‌توان به تنهایی به آن اقدام کرد و گفت که باید همه تلاش خود را در این راستا به کار گرفت و ناتو و اتحادیه اروپا همچنان می‌توانند اقدامات بیشتری به ویژه در سوریه و عراق صورت دهند.

اوباما همچنین تاکید کرد برای حملات هوایی به گروه تروریستی داعش به کشورهای بیشتری نیاز است.

اما چرا آمریکا در مقابل داعش نمی تواند به تنهایی اقدام کند؟ ریشه این عجز در کجاست و این درخواست چه نشانه های دیگری دارد؟

واقعیت این است که داعش اینک به بزرگترین گروه تروریستی دنیا تبدیل شده که علاوه بر فتح سرزمینی و تشکیل دولت و حاکمیت، به ثروت و نیروی انسانی قابل توجهی هم دست یافته است. این در حالی است که در برخی از مناطق تصرف کرده، داعش توانسته بخش هایی از مردم را نیز با خود همراه کند. این ویژگی ها سبب شده است که مبارزه با داعش برای هر کشور و ارتشی بسیار سخت باشد.

آمریکایی ها که رهبری شورای ائتلاف مبارزه با داعش را برعهده دارند علاوه بر اینکه نیروهای نظامی و به خصوص هوایی زیادی را از تعداد قابل توجهی از کشورهای مختلف غربی و عربی با خود همراه کرده اند و همچنین پول زیادی را نیز از کشورهای عربی برای مبارزه با داعش دریافت کرده اند، ولی همچنان خواهان کمک از کشورهای دیگر هستند. این در حالی است که احساس عجز آمریکا و متحدینش در برابر داعش بیش از پیش قدرت نظامی و مستشاری ایران و تدابیر فرماندهان نظامی کشورمان را به خوبی در مبارزه با داعش نشان می دهد. ائتلاف به اصطلاح بین المللی در حالی در عرصه هوایی تحرکاتی داشته که ایرانی ها ماه هاست با هدایت و همکاری ارتش و نیروهای مردمی عراق و سوریه، داعش را در عرصه زمینی و تقابل رودرو زمین گیر کرده و حتی توانسته است مناطق قابل توجهی را نیز از تصرف این تروریست ها خارج کنند.

هزینه بالای جنگ و اوضاع به هم ریخته اقتصادی در آمریکا و ارتش بدون روحیه

اعلام عجز رئیس جمهور آمریکا در برابر داعش و درخواست وی از کشورهای دیگر برای کمک به مبارزه با داعش البته ریشه در ضعف های دیگر این کشور دارد. رفتار مقامات آمریکایی نشان می دهد که عملا از افزایش هزینه های جنگ پرهیز دارند. شرایط اقتصادی آمریکا، اجازه پول خرج کردن های بی حساب مانند گذشته را به آنها نمی دهد. ضعف اقتصادی آمریکا که این کشور را به مقروض ترین دولت در دنیا معروف کرده است، آمریکا را از حضور مستقیم و وسیع در جنگ های جدید به شدت منع می کند. ضمن اینکه نیروهای ارتش امریکا پس از یک دهه از جنگ های عراق و افغانستان، عملا برای جنگ وسیع و دراز مدت و عمیق دیگر آمادگی روحی کامل ندارد. آمار خودکشی در ارتش آمریکا آنقدر بالا است که شروع یک جنگ وسیع را برای تصمیم گیران و تصمیم سازان این کشور غیر مدبرانه نشان بدهد.

ایجاد مشروعیت دوباره برای مبارزه با تروریسم و کسب اعتبار از دست رفته

آمریکا با دعوت از کشورهای دیگر ضمن اینکه به دنبال اجماع جهانی وسیع به رهبری خود است، به دنبال ایجاد یک مشروعیت دوباره برای مبارزه با تروریسم است. آمریکایی ها به بهانه مبارزه با القاعده و حکومت صدام به افغانستان و عراق حمله کردند ولی در نهایت این گروه های افراطی و تروریست بودند که در عراق و افغانستان تقویت شدند. اکثریت تحلیلگران معتقدند که داعش امروز محصول اقدامات نظامی آمریکا در افغانستان و عراق بوده است. به همین دلیل آمریکا با ایجاد اجماع سازی وسیع به دنبال ایجاد یک مشروعیت دوباره برای مبارزه با تروریسم و بازسازی اعتبار از دست رفته در افکار عمومی است.


با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: جهان


ویدیو مرتبط :
داعش ایران روسیه و آمریکا و کشورهای اتلاف را تهدید کرد