سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ظریف: تحریم تحصیلی از آخرین تحریم‌هایی بود که برداشته شد/ قهرمان ما مردم ایران هستند و وامدار آنها هستیم


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به استرالیا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین برنامه سفر 2 روزه‌اش به استرالیا در جمع ایرانیان مقیم در سیدنی، آدلاید، بریزبن، ملبورن، و... طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع ایرانیان خطاب به آنها گفت: شما صاحبان اصلی کشور و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور هستید. امیدواریم هر ایرانی با هر گرایش و نظر به ایرانی بودن افتخار کند و ما افتخار می‌کنیم که در خدمت شما هستیم.

وی در ادامه و در خصوص تحریم تحصیلی ایرانیان در خارج از کشور افزود: آنها این تحریم‌ها را اعمال کردند چون از این نگران بودند که مردم ما با خودباوری روی پای خود ایستاده و تولید علم کنند.  

ظریف همچنین درباره تحریم تحصیل ایرانیان در خارج از کشور گفت که تحریم تحصیل ایرانیان از آخرین تحریم‌هایی بود که در طی مذاکرات هسته‌ای برداشته شد.

وی همچنین عنوان کرد که از سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خواهد خواست که خط ارتباطی با ایرانیان مقیم استرالیا ایجاد شود تا هم با آنها ارتباط برقرار و هم اینکه حمایت‌های لازم از ایرانیان صورت گیرد.  

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص اعزام یک رابط بازرگانی در سفارت ایران در کانبرا اظهار داشت: اگر وزرات صنعت لازم ببیند و امکان فراهم باشد می‌توان نسبت به اعزام رابط بازرگانی اقدام کرد.

ظریف در خصوص درخواست برخی ایرانیان برای احداث مسجد و مدرسه و... با بیان اینکه سفیر ایران با سفر به مناطقی که ایرانیان حضور دارند بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهد، یادآور شد: البته فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی باید خودجوش بوده و از محل تامین شود. ما تلاش می‌کنیم به فعالیت‌های فرهنگی کمک کنیم.

وی همچنین عنوان کرد که علی چگنی مدیرکل کنسولی وزارت خارجه در این سفر با مقامات استرالیا موضوع مهاجران غیرقانونی را با مقامات ذی‌ربط استرالیایی مورد گفت‌وگو قرار داده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان اینکه ما در زمان ویژه‌ای از تاریخ کشور هستیم، اظهار داشت: مردم ایران بزرگ منشی را به دنیا نشان دادند و ثابت کردند که فشار تحریم، کمبود دارو و امکانات باعث نمی‌شود آنها تسلیم شوند.

به گفته وی اگر مقاومت مردم ایران نبود مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نمی‌رسد.

ظریف افزود: طرف مقابل از آنجا وارد مذاکره شدند که فهمیدند راه دیگری نیست.

وی خاطرنشان کرد: قهرمان ما مردم ایران هستند و ما وامدار این مردم هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان ابراز امیدواری کرد که سال جدید سالی پر از موفقیت برای همه ایرانیان در اقصی نقاط جهان باشد.

در این نشست برخی ایرانیان مقیم به بیان مشکلات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار فارس، ظریف در سفری به چند کشور جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه پس از اجرایی شدن برجام به اندونزی سفر و در پنجمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین و قدس شریف شرکت و ضمن رایزنی به وزیر خارجه و رئیس جمهور اندونزی و برخی مقامات شرکت‌کننده از جمله همتای تاجیک و معاون نخست وزیر ترکیه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه به گفت‌وگو پرداخت.

وی پس از آن راهی سنگاپور شد و در مدت حضور یک روزه‌اش با مقامات این کشور راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه را بررسی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه  سفری نیم روزه به برونئی داشت و ضمن دیدار با سلطان برونئی با ولیعهد و دیگر مقامات این کشور گفت‌وگو کرد.

ظریف در ادامه این سفر برای شرکت در چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا راهی تایلند شد و ضمن شرکت در این نشست رایزنی‌هایی با مقامات تایلند داشت.

وزیر خارجه در ادامه به نیوزیلند سفری 2 روزه داشت و با مقامات این کشور از جمله وزرای خارجه، تجارت، صنایع و نخست وزیر نیوزیلند دیدار کرد.

استرالیا آخرین مقصد سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به  جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه بود و ظریف یک روز در کانبرا  با مقامات این کشور دیدار و یک روز نیز در سیدنی با تجار و صاحبان صنایع  استرالیا در محل سازمان تجارت و سرمایه‌گذاری استرالیا در دفتر سیدنی دیدار و ضمن شرکت در نشستی با حضور کارشناسان و نخبگان موسسه مطالعات امور بین‌المللی استرالیا در جمع آنها سخنرانی و به سوالاتشان پاسخ داد.

وزیر خارجه در  تایلند، سنگاپور و نیوزیلند نیز صمن سخنرانی در چند موسسه مطالعاتی با ایرانیان مقیم سنگاپور و نیوزیلند نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف امشب به وقت محلی  سیدنی را به مقصد تهران ترک می‌کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
مخالفت BBC با برداشته شدن تحریم ها علیه ایران