سالانه ۱۶ میلیون تن پسماند عادی در کشور تولید می‌شود


مدیرکل دفتر آب‌وخاک سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: سالانه ۱۶ میلیون تن پسماند عادی تولید می‌کنیم و مدیریت پسماند در مقابلش خیلی پایین است.

به گزارش مهر، محمدجواد سروش عصر چهارشنبه در دومین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند در گرگان، اظهار کرد: هم‌اکنون نیازمند برنامه در مدیریت پسماند به‌ویژه در ۳ استان شمالی هستیم.

وی افزود: طرح کوتاه‌مدت مدیریت پسماند استان‌های شمالی در ۱۸ بند و پروژه اجرایی تدوین‌شده و در مدت ۷ ماه اجرایی می‌شود.

مدیرکل دفتر آب‌وخاک سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور بابیان اینکه هم‌اکنون ضعف‌های عمده و ایراد اساسی در کمپوست، تفکیک از مبدأ و بازیافت ضایعات را شاهد هستیم، ادامه داد: اساسی‌ترین اقدام در این حوزه فراهم کردن شرایط دریافت زباله‌های تفکیک‌شده از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست که باید در گام نخست بدان توجه شود.

وی تأکید کرد: این طرح باید با ترغیب سرمایه‌گذاران و به‌صورت ضربتی در بازه زمانی سه ماهه با ورود بخش خصوصی و دولتی اجرایی شود.

سروش با یادآوری اینکه هر تن زباله ۵۰۰ لیتر شیرابه تولید می‌کند و این میزان شیرابه می‌تواند چهار هزار لیتر آب را آلوده کند، متذکر شد: در استان‌های شمالی شناسایی محل دفن، محصور کردن مناطق دفن و همچنین پوشش مناسب دفن و مدیریت شیرابه و تبدیل آن به مصالح ساختمانی و بلوک با استفاده از فناوری روز راهکار مناسبی برای کاهش آسیب‌ها و جلوگیری از بلااستفاده شدن هزار هکتار از اراضی مستعد است.

وی اضافه کرد: در طرح کوتاه‌مدت مدیریت پسماند استان‌های شمالی ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست و افزایش آگاهی عمومی در کاهش تولید زباله و تفکیک زباله از مبدأ موردتوجه ویژه قرارگرفته است.

 مدیرکل دفتر آب‌وخاک سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور متذکر شد: اجرای کامل طرح مسیر سبز و پاک‌سازی ساحل دریا و ایجاد محیط بدون زباله در نقاط مختلف استان‌های شمالی ازجمله برنامه‌هایی است که می‌تواند در این راستا موردتوجه ویژه قرار گیرد.

سروش خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حمل و مدیریت زباله‌های تفرجگاه‌ها و رستوران‌های بین‌راهی و خارج از حوزه شهری و دهیاری استان‌های شمالی موضوعی است که راهداری‌ها و بخشداری‌ها باید در آن دخالت کرده و برای آن برنامه داشته باشند.


ویدیو مرتبط :
یزد با تولید سالانه 30 میلیون تن اولین تولیدکننده سنگ آ