از پولدار شدن در صف بانک تا سوسک‌هایی که 100 هزار تومان قیمت دارند+تصاویر


به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر کمی با دقت و جزییات به اطراف و همین دور و بر خودکان نگاه کنیم با آدم هایی برخورد می کنیم که صاحب مشاغلی خاص و شاید از نظر ما عجیب هستند.

واقعیت این است که این مشاغل خاص، عجیب و حتی گاهی خنده دار به صورت کاملا جدی انجام می شوند و عده ای از این طریق امرار معاش می کنند.

در این گزارش با تعدادی از این مشاغل که گاها مشاهده کرده اید و در برخی شاید حتی به گوشتان نخورده باشد آشنا خواهید شد:

**دادزن

دادزن‌ را شاید نشنیده باشید اما حتما دادزن ها را همه جا دیده‌اید از خیابان انقلاب گرفته تا مقابل سینما‌ها دیده اید.

داد‌زن‌ها با صدای بلند خود برای جذب و جلب مشتری یک مغازه ، فروشگاه و یا ... تلاش می‌کنند.

از پولدار شدن در صف بانک تا سوسک‌هایی که 100 هزار تومان قیمت دارند+تصاویر دادزن‌ها هر چه مشتری بیشتری بیاید پول بیشتری کاسب هستند شاید بتوان گفت درآمد نسبتا خوبی هم دارند.یکی از این دادزن های تقریبا میانسال که برای یک مانتو فروشی مشتری جذب می کرد، می‌گفت روزانه حدود 30 تا 100 هزار تومان پول کاسبی می کند.از پولدار شدن در صف بانک تا سوسک‌هایی که 100 هزار تومان قیمت دارند+تصاویر به گفته این دادزن حتی برخی از آنها حقوق ثابت می‌گیرند اما حقوق خود او به صورت درصدی محاسبه می شد و معتقد بود مثل خیلی مصاغل دیگر درآمدشان در فصول مختلف متفاوت است و ایامی مانند اعیاد به ویژه قبل از عید نوروز کاسبی پر رونق تری دارند.

**گریه‌کن

نام گریه کن قطعا به سرعت شما را به یاد فیلم «چند میگیری گریه کنی» خواهد انداخت، فیلمی که این شغل عجیب را تقریبا شناساند و در غالب طنز پرده از واقعیت چنین درآمدزایی هایی برداشت .

این روزها با مشغله های بسیار همه دیگر برگزاری مراسم تشییع جنازه و ختم و .. مانند گذشته با حضور فامیل‌های دور و نزدیک امکان‌پذیر نیست و ممکن است سالن‌های عزاداری خلوت‌تر از گذشته باشد که همین امر باعث شده تا برخی افراد پاسخگویی به این نیاز را در قبال وجه البته قابل توجه ای بدهند و اغلب این افراد در پوشش موسسات فعالیت می کنند.

درآمد این افراد از زبان خودشان ساعتی حداقل 25 هزار تومان گفته شده است و بسته به توانایی هر فرد در گریه کردن مزد بیشتری دریافت می کند.

**نوبت‌گیرها

شاید خرید و فروش زمان نام مناسب تری برای این شغل باشد. آنها از زمان خود می‌زنند از  صبح علی‌الطلوع نوبت می‌گیرند و نوبت گرفته شده اول را به افرادی که مشغله دارند و نمی‌توانند ساعت‌ها در صف بایستند می‌فروشند.

از پولدار شدن در صف بانک تا سوسک‌هایی که 100 هزار تومان قیمت دارند+تصاویر این شغل البته غلط را در بانک‌ها بیشتر می بینید و برای اینکه شما یک ساعت در صف نایستید نوبت خود را به شما می‌فروشند و در ازای فروش آن بین پنج تا 10 هزار تومان دریافت می‌کنند و در واقع هر جا صف‌های طویل وجود داشته باشد اینها نیز آنجا حضور دارند.

**رنگ کار مرکبات

حکایت همان حکایت گنجشک را رنگ کردن و جای قناری فروختن است.

افزاد در اینم شغل مرکبات نارس و کال را با کمک مواد شیمیایی مانند گاز اتیلن و بخار آب کافی رنگ و با ظاهری طبیعی عرضه می کنند.

**سوسک کش

حتما اول خواهید خندید اما این حرفه همان سمپاشی اماکن برای از بین بردن سوسک هاست .

جالب اینجاست برخی برای تبلیغ این شغل خود ابتکار نیز به خرج می دهند. مثلا در یکی از این آگهی ها آمده بود پس از سمپاشی محل هر سوسک پیدا شده را دانه ای 100 هزار تومان خریداریم!

**جداکننده جوجه های نر و ماده

فردی که این شغل را دارد، باید هر روز به میان جمعیت عظیم جوجه های تازه از تخم بیرون آمده برود تا پی ببرد کدام نر و کدام ماده هستند، در پایان هم آنها را از یکدیگر جدا کند.

**خط نگهدار تاکسی

این شغل را اگر نشنیده باشید، حتما دیده اید .

فرد در این شغل کارش این است که مسافران را برای سوار شدن به تاکسی هدایت می‌کند. از نظر مسافران این کار مزاحمتی ایجاد نمی‌کند و حتی باعث رعایت کردن صف هم می‌شود. راننده‌های خطی هم از این موضوع راضی هستند.

اما جالب اینجاست این افراد در ازای کاری که انجام می‌دهند از راننده‌های خطی و مسافران مبلغی مطالبه نمی‌کنند، بلکه منبع درآمد آنها راننده‌های غیرخطی هستند. یعنی افرادی که مسافربر تاکسی یا شخصی دارند اما در خط خاصی کار نمی‌کنند. آنها از تاکسی‌ها یا شخصی‌های سواری 500 تا 700 تو‌مان می‌گیرند و از رانندگان ون 1000 تا 2000 تومان به ازای سوار کردن مسافر دریافت می‌کنند.

**فال تلفنی

یکی از دیگر شغل های عجیب‌ در کشور ما فال‌گیری آن هم از پشت تلفن است و در واقع دیگر نیازی به حضور مشتری فال نیست و تنها با یک این کار انجام می شود.

در این شغل انواع فال ها به صورت تلفنی انجام شده و قیمت فال نیز متفاوت است.

یکی از صاحبان این شغل ادها می کند عرف بازار به این شکل است که هر فال 20 هزار تومان، دو فال 30 هزار تومان، سه فال 50 هزار تومان و چهار فال 70 هزار تومان است.

جالب است که در این شغل روش پرداخت نیز از طریق سیستم بانکی و یا از طریق شارژ تلفن است.

**سگ‌گردان

یکی از شغل‌های عجیب در ایران و سایر کشورها سگ‌گردانی است . با اینکه این شغل هم به ندرت نصیب کسی می‌شود ولی برای خیلی‌ها سگ‌گردانی بهتر از سرگردانی است. سگ‌ها موجوداتی هستند که نیاز دارند روزانه پیاده‌روی کنند لذا افرادی که سگ خانگی دارند حتماً این کار را انجام می‌دهند.

از پولدار شدن در صف بانک تا سوسک‌هایی که 100 هزار تومان قیمت دارند+تصاویر متاسفانه در سال‌های اخیر نگهداری حیوانات در ایران رونق پیدا کرده و در کنار آن شغل‌ها مثل سگ‌گردانی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و معمولاً افراد پر‌مشغله از سگ‌گردان استفاده می‌کنند.

شغل های بسیار دیگری در مناطق مختلف ایران وجود دارد که برخی از آنان حتی غیرقانونی و دشوار هستند همانند قاچاقچیان کوله بر که با پای پیاده و یا احشام گازوییل یا مخدر در مناطق صعب العبور جابجا می کنند اما در کنار این مشاغل غیر قانونی بسیاری از مشاغل دیگر در کشور وجود دارند که ما از آن بی خبر هستیم و یا آنان را شغل محسوب نمی کنیم در حالیکه می توان با ساماندهی مشاغل موثر در رونق اقتصادی و کاهش آمار بیکاری متوجه شویم و اینگونه افراد را به سمت مشاغل کاربردی تر برای کشور سوق داد.

چنانچه رونق اقتصادی در شهرهای مرزنشین افزایش پیدا کند و مردم حمایتی برای کسب و کار داشته باشند هیچگاه به سمت مشاغل پر خطر نمی روند و از هدر رفتن ذخایر ملی مانند گازوییل و نفت خام جلوگیری می شود.این موضوع می تواند در مشاغل عجیب و غریب کلانشهرها نیز صدق کند به طوریکه جامعه شناسان معتقدند با چنین کارهای بی نام و نشانی انرژی و ظرفیت جوان کشور بیهوده از بین می‌رود و منفعتی برای کشور و جامعه نخواهد داشت.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
قیمت منطقی برای هر کیلو مرغ، 7 هزار تومان