دستیار کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل: طرح ملی بیمه سلامت ایران منحصر به فرد است


دستیار کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل گفت: پناهنگان می‌توانند منابع مفیدی برای کشور میزبان باشند و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند تضمینی برای خوداتکایی پناهندگان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جورج اوکت اوبو دستیار کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل در امور عملیاتی که در بازدید خود از منطقه‌ در راستای بررسی وضعیت افغان‌ها به ایران سفر کرده است از سخاوتمندی دولت ایران و نقش منحصر به فردی که در خصوص پناهندگان ایفا می‌کند قدردانی کرد.

وی در نشستی که در دفتر کمیسر عالی پناهندگان در تهران حضور داشت به تعهد کمیساریا در ادامه تحکیم و افزایش حمایت خود از دولت ایران در زمینه کمک به مهاجران افغان تأکید کرد و با اشاره به نمونه‌های بسیاری از حمایت‌های ایران گفت: اکنون بیش از 30 سال است که ایران تعهد بشردوستانه‌ی خود در حمایت از میلیون‌ها پناهنده را نشان داده و این امر باعث دلگرمی بسیاریست به ویژه در چنین دوران سختی که بسیاری در سراسر جهان از روی جبر آواره هستند.

اوبو با بیان اینکه کیفیت بالای مراقبت‌های پزشکی در ایران برای شهروندان ایرانی و پناهندگان در سطحی برابر است خاطرنشان کرد: طرح ملی بیمه سلامت ایران منحصر به فرد است. من از تمامی دست اندر کاران دعوت می‌کنم تا با تلاش های خود در سال جاری این طرح را ثبات داده و بر تعهد کمیساریا در حمایت از دولت تأکید می‌کنم.

وی همچنین در رابطه با آموزش پناهندگان در ایران نیز ضمن قدردانی از دولت ایران افزود: بابت امکان دسترسی کودکان پناهنده به تحصیل در مدارس ایرانی از دولت این کشور سپاسگذارم به ویژه فرمان رهبری برای اجازه تحصیل کودکان خانواده‌های فاقد مدرک قانونی از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است و از این فرمان تجلیل می‌کنیم.

وی از حمایت کمیساریا در راستای کاهش فشارهای ناشی از ثبت‌نام تعداد بیشتر کودکان بر روی سیستم آموزشی خبر داد و با بیان اینکه پناهندگان همچنان می‌توانند منابع مفیدی برای کشور میزبان باشند، خاطر نشان کرد: از فعالیت‌های دولت و کمیساریا در ارائه آموزش‌های فنی و حرفه ای و ایجاد شغل در راستای تضمین خوداتکایی پناهندگان به ویژه زنان آسیب‌پذیر تجلیل می‌کنیم و تأکید داریم که این مهارت‌ها به آنان در سراسر زندگی‌شان چه در ایران و چه در هنگام بازگشت به کشور مبدأ کمک خواهد کرد.

وی همچنین بر تعهد کمیساریا نسبت به ایران و پناهندگان افغان تأکید کرد و گفت: برنامه راه‌حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغان (قرارداد چهارجانبه‌ای میان دولت‌های جمهوری اسلامی افغانستان، پاکستان و ایران، به همراه کمیساریا) همواره چهارچوب اصلی کاری برای اقدامات مشترک جهت تسهیل بازگشت داوطلبانه و ادغام پایدار پناهندگان افغان در داخل افغانستان است و همزمان توجه ویژه‌ای به کمک و حمایت از کشورهای میزبان پناهندگان را منجر خواهد شد.

اوبو همچنین از جمهوری اسلامی ایران برای حمایت و ارائه خدمات به 30 هزار پناهنده عراقی که اکنون چند دهه است در ایران زندگی می‌کنند تشکر کرد و ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: اطمینان دارم که دولت جمهوری اسلامی ایران همواره به ارائه فضای پناهجویی به پناهندگان ادامه خواهد داشت و با وجود روابط بسیار خوب حاکم بین دولت و کمیساریا مشترکاً نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا بر چالش‌ها و مشکلات موجود غلبه کند.

دستیار کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از کشورهای اهداکننده درخواست کرد تا کمک‌های مالی خود به کمیساریا را افزایش دهند تا بتوانند برنامه‌های خود برای حمایت از پناهندگان افغان در ایران و سایر کشورهای میزبان را اجرایی کند.

به گزارش ایسنا اوبو در سفری که از 30 فروردین تا 2 اردیبهشت‌ماه داشت، وارد دو غارون، مرز ورودی ایران با افغانستان شده و بازدیدی از مهمان‌شهر تربت جام داشته است. او همچنین از پروژه‌های مرتبط با پناهندگان از مشهد بازدید کرده و در تهران نیز بازدیدی از مرکز بازدید سلیمان خانی برای پناهندگان داشته است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آرم استیشن سازمان بیمه سلامت ایران