فرصت بازار یک میلیارد دلاری،هدیه مسکو- آنکارا به تهران + جدول


تلاش برای به دست آوردن بازار محصولات کشاورزی کشور روسیه بسیار مهم بوده و به راحتی ایران می‌تواند خلأ یک میلیارد دلاری ایجاد شده را پر کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان اقتصادی معتقدند تنش کنونی میان ترکیه و روسیه بر سر مناقشات سیاسی به ویژه سرنگونی جنگنده روسی فرصت مناسبی برای بازار اقتصادی ایران به همراه خواهد داشت.

ناظران اقتصادی بر این عقیده‌اند که استفاده از این فرصت در روند توسعه صادرات کشور نقشی بسزایی ایفا خواهد کرد لازم به ذکر است که در این میان کاهش تعاملات اقتصادی مسکو –آنکارا و نیاز به بخش کشاورزی روسیه به توسعه بازارهای صادراتی خود حاکی از آن است که تلاش برای به دست آوردن بازار محصولات کشاورزی این کشور بسیار مهم بوده و به راحتی ایران می‌تواند خلأ یک میلیارد دلاری ایجاد شده را پر کند.

براساس این گزارش چهارم آذر ماه سال جاری بود که وزیر کشاورزی روسیه قطع واردات محصول کشاورزی پر مصرف یعنی گوجه فرنگی ترکیه‌ای راخواستار شده و پیشنهاد داد که مصرف بازار داخلی کشور از طریق واردات از ایران و مراکش تأمین شود.

بذر افشان پنج شنبه**فرصت بازار یک میلیارد دلاری،؟؟؟ مسکو- آنکارا آشکار به تهران

همچنین با اوج گیری تنش بین مسکو - آنکارا، روسیه صادرات گندم به ترکیه را نیز به حال تعلیق در آورد.این در حالی بود که سرانجام هشتم آذر ماه نیز رئیس جمهور روسیه با صدور فرمانی، ترکیه را تحریم اقتصادی کرد.

در عین حال بنابر گفته معاون اول نخست وزیر روسیه فروش تورهای مسافرتی به ترکیه را نیز ممنوع اعلام شد.

این فرصت در حالی برای ایران می‌تواند مغتنم شمرده شود که هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی استان گیلان از آمادگی این اتاق برای استاندارد روسی کالای ایرانی به روسیه خبر داد و گفت: ترکیه کالای ایرانی را به نام خود به روسیه صادر می‌کرد این در حالی است که می‌توانیم کالای خودمان را ارزان‌تر به روسیه صادر کنیم.

درهمین حال صدرالدین نیاورانی نائب رئیس اتحادیه صادر کنندگان و وارد کنندگان میوه کشور نیز گفت: دولت به معنای واقعی بر گسترش تبادل تجاری با روسیه با بخش خصوصی وارد مذاکره نمی‌شود واین در شرایطی است که موانعی همچون تعرفه بالای گمرکی برای ورود محصولات کشاورزی ایرانی نسبت به سایر رقبا باعث کاهش حضور ایران دراین بازار شده است.

بنابر گفته نیاورانی دولت می‌تواند با مذاکره با روس‌ها همجون دیگر رقبا از تعرفه 20 درصدی برای صادرات محصولات کشاورزی برخوردار شود.

هر آنچه که گفته شد خود نشان ازآن است که بازار یک میلیارد دلاری مسکو را نباید به راحتی از دست داد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
تنش میان آنکارا - مسکو بالا می گیرد