سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مواد مخدر و جمعیت میلیونی معتادان، تهدیدی برای امنیت روسیه


بر اساس اطلاعات سازمان مبارزه با قاچاق موادمخدر روسیه، در این کشور 7،3 میلیون نفر معتاد به مواد مخدر وجود دارد که مشکل بزرگی برای دولت روسیه محسوب می شود.
البته این رقم آمار رسمی است و با توجه به این واقعیت که بسیاری از معتادان حاضر به معرفی خود به سازمان های مربوطه نیستند، شمار واقعی معتادان در روسیه حتی ممکن است به 10 میلیون نفر یا بیشتر هم برسد.
«ویکتور ایوانف» رئیس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه این هفته در گفت و گو با خبرگزاری روسی «اینترفاکس» گفت: شمار معتادان در روسیه هفت میلیون و 300 هزار نفر است در حالی که این آمار پنج سال پیش بالغ بر هشت میلیون و 500 نفر بود. در هر صورت 8،5 یا 7،3 میلیون نفر رقم بسیار بالایی است و جمعیت دو کلانشهر چندمیلیون نفری را تشکیل می دهد و با اندکی تامل بر روی این رقم می توان ابعاد فاجعه بار معتادان روسیه را دریافت.
به گفته ایوانف، شمار افرادی که بر اثر استمرار استفاده از مواد مخدر دچار امراض مختلف شده و جان خود را از دست می دهند به دهها هزار نفر در سال می رسد.
وی گفت: آماری که از مرگ افراد بر اثر استعمال مواد مخدر می رسد تصویر واقعی از این خطر بزرگ را ترسیم نمی کند زیرا برخی از افراد بر اثر استفاده از مواد افیونی دچار امراضی مانند ایست قلبی یا از کار افتادن کبد و ریه ها می شوند و جان می سپارند.
به اذعان رئیس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه، بر اثر استعمال مواد مخدر در این کشور در سال گذشته 90 هزار نفر جان خود را از دست دادند و این افراد در سنین 15-34 سال بودند در حالی که این رقم در سال 2005 به 140 هزار نفر رسیده بود که حداکثر شاخص مربوطه در تاریخ روسیه معاصر است.
مساله اعتیاد به مواد مخدر به معضل بزرگی برای جامعه روسیه تبدیل شده است که به اذعان مقامات روس، امنیت ملی این کشور را تهدید می کند.
مواد مخدر در روسیه دو منشاء متفاوت دارد و در حالی که بخش عمده آن از افغانستان و از طریق کشورهای آسیای مرکزی به روسیه چاق می شود، بخش دیگری نیز به ویژه مواد افیونی شیمیایی از چین و برخی کشورهای دیگر به این کشور قاچاق می شود.
بر اساس اطلاعات موجود، بسیاری از معتادان روس، مواد مخدر تولید شده در افغانستان شامل تریاک و هروئین استعمال می کنند که از طریق کشورهای آسیای مرکزی شامل افغانستان، ازبکستان و قزاقستان به مناطق مرزی روسیه قاچاق و از آنجا در نقاط مختلف این کشور توزیع می شود.
به گفته ویکتور ایوانف رئیس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه، 90 درصد مواد مخدر مصرفی در روسیه از خارج به این کشور قاچاق می شود.
بر اساس اطلاعات رئیس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه، منبع اصلی مواد مخدر قاچاق شده به روسیه افغانستان است.
وی با متهم کردن آمریکا و ناتو به نادیده گرفتن مساله مواد مخدر در افغانستان اظهار داشت: آنها به این مساله توجه نمی کنند که بخشی از مواد مخدر تولید شده در افغانستان به بازارهای اروپایی و کشورهای عضو ناتو راه می یابد. سیاست غرب در مساله مواد مخدر افغانستان غیرمنصفانه است.
این مقام امنیتی روس با بیان این که تولید هروئین و حشیش در افغانستان افزایش یافته است و این کشور در مکان نخست جهانی تولید این گونه مواد افیونی قرار دارد، خاطرنشان کرد: نیروهای خارجی و کشورهای عضو ناتو به رهبری آمریکا در افغانستان تولید و قاچاق مواد مخدر از این کشور را نادیده می گیرند و می گویند که این مساله را به دولت افغانستان واگذار کرده اند.
بر اساس اطلاعات موجود، در سال 2015 در روسیه حدود 38 تن مواد مخدر از قاچاقچیان جز کشف و 22 تن هم از قاچاقچیان عمده ضبط شد که این بخش کوچکی از مواد مخدر قاچاق شده به روسیه است.
مواد مخدر در روسیه در دو و نیم دهه اخیر پس از فروپاشی شوروی بشدت افزایش یافته است. در سال نخست پس از فروپاشی این کشور، شمار معتادان در روسیه حدود 50 هزار نفر بود که در مقایسه با سطح کنونی معتادان این کشور دهها برابر رشد داشته است.
روزنامه «ماسکوفسکی کامسامولتس» چاپ مسکو بتازگی به استناد گزارش سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه اعلام کرد: 6 درصد جمعیت 146 میلیون نفری روسیه معتاد به مواد مخدر هستند.
به نوشته این روزنامه روسی، اعتیاد به مواد افیونی در میان مردم روسیه به ویژه اقشار جوان آن که قربانیان اصلی این بلای خانمانسوز هستند، به سرعت گسترش می یابد.
بسیاری از مقامها و کارشناسان روس، این وضعیت را بشدت نگران کننده می دانند که زنگ خطر را برای این کشور به صدا درآورده است.
در این وضعیت، سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه به عنوان نهاد اصلی دست اندرکار مبارزه با مواد افیونی در این کشور تلاش های خود را در سال های اخیر برای مسدود کردن مسیرهای قاچاق مواد مخدر به روسیه افزایش داده و نیروهای جدید به خدمت گرفته و در مناطق مختلف این کشور پهناور، گشت های دائمی و مراکز ویژه نظارت بر وضعیت مواد مخدر ایجاد کرده است.
این سازمان برای مبارزه با مواد مخدر، با تشکیلات امنیتی روسیه بویژه وزارت کشور و سازمان امنیت فدرال موسوم به 'اف.اس.ب' همکاری نزدیک دارد.
سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه در مبارزه با این نوع مواد مخرب به همکاری مردمی امید بسته و مسئولان این سازمان از طریق رسانه های خبری چاپی - تصویری و شنیداری و نیز شبکه اینترنتی از مردم روسیه دعوت به همکاری و ارائه اطلاعات در مورد قاچاقچیان مواد مخدر می کنند.
تلاش های این سازمان در سال های اخیر به ثمر نشسته و در سال 2013 بر اساس اطلاعات سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر در مجموع حدود 20 تن انواع مواد افیونی از باندهای مواد مخدر و قاچاقچیان روس و خارجی کشف و ضبط شد.
بخش عمده مواد مخدر ضبط شده توسط نیروهای امنیتی روسیه را حشیش و ماری جوانا تشکیل می دهد که بطور عمده از کشورهای دیگر قاچاق و مقداری نیز در مناطق مختلف این کشور به صورت پنهانی کاشته یا تولید می شود و ماموران امنیتی به مبارزه با این گونه اقدامات می پردازند.
در گزارش سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر در این رابطه خاطرنشان شده است: نیروهای این سازمان غالبا در کشف مواد مخدر از نیروهای امنیتی ویژه روسیه کمک می گیرند.
روسیه برای مقابله با سیل قاچاق مواد مخدر از این کشور که به عقیده مقامات روس بخشی از استراتژی آمریکا برای تضعیف این کشور است به توسعه همکاری های منطقه ای می پردازند.
در این راستا، مسکو از سازمان پیمان امنیت جمعی که روسیه عضو اصلی آن است، برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و توسعه همکاری های امنیتی در این عرصه استفاده می کند.
«نیکلای بوردیوژا» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی به تازگی اعلام کرد که این سازمان چند رشته عملیات در کشورهای آسیای مرکزی به ویژه تاجیکستان برگزار و در جریان آن چند کانال قاچاق مواد مخدر از افغانستان را مسدود و گروه های قاچاقچی را متلاشی کرده است.
به گفته بوردیوژا، سازمان پیمان امنیت جمعی در 10 سال گذشته بیش از 22 عملیات مشترک را در مرز های کشورهای عضو این سازمان اجرا و بیش از 10 تن مواد مخدر قاچاق را کشف و مصادر کرده است.
روسیه در راستای مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان، به برخی کشورهای آسیای مرکزی کمک می کند و اخیرا ایوانف از کمک 5/5 میلیون دلاری به تاجیکستان خبر داد.
به گزارش رسانه های روسی، نیروهای امنیتی روسیه در سال های اخیر با همکاری و هماهنگی با دولت و سازمان های امنیتی افغانستان در این کشور، چند رشته عملیات ویژه برای نابودی گروه های قاچاقچی مواد مخدر و مراکز تولید هرویین اجرا کرده اند.
روسیه با جمهوری اسلامی ایران، کشور دارای رتبه نخست در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در سطح جهانی هم همکاری نزدیکی در این زمینه دارد و مقامات روس بارها مبارزه کشورمان با این پدیده شرارت آمیز را تحسین و برای کسب تجربیات از ایران در این عرصه مهم ابراز علاقه مندی کرده اند.
ایران و روسیه در پاییز سال گذشته، پروتکل همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر امضا کردند که در سفر 'عبدالرضا رحمانی فضلی' وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران به مسکو در 17 آذر ماه سال گذشته امضا شد.
رئیس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه با تاکید بر لزوم همکاری مسکو با تهران در عرصه مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به هم مرز بودن با کشور افغانستان، نقش برتر را در مبارزه با مواد مخدر دارد که برای جهان بسیار ارزشمند و مفید است.
وی با تاکید بر اینکه اقدامات ایران به عنوان کشور بزرگ و قدرتمند خاورمیانه در مبارزه با قاچاق مواد مخدر برای جامعه جهانی بسیار ارزشمند است، گفت: نقش مهم تهران در محدود کردن خطر گسترش مواد مخدر تولید شده در افغانستان تاکنون نتایج بسیاری خوبی داشته و محموله های بسیار بزرگی کشف شده است.
ایوانف درباره دامنه همکاری های تهران و روسیه در این حوزه گفت: همکاری مسکو با تهران را در جایگاه تشریک مساعی و هماهنگی اقدامات در عرصه بین المللی بویژه در سازمان ملل برای کاهش قاچاق مواد مخدر خارج شده از افغانستان، بسیار مهم و موثر می دانیم.
عالی ترین مقام مبارزه با مواد مخدر روسیه همچنین با ضروری خواندن انجام این اقدامات به صورت منطقه ای اظهار کرد: همکاری های پنج کشور ساحلی دریای خزر برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر اهمیت فراوانی دارد و تاکنون با مشارکت جمعی سه عملیات بزرگ در این منطقه انجام گرفته است.
دستیار اسبق رئیس جمهوری روسیه افزود: این عملیات در فاصله سال های 2010 تا 2014 در آستراخان روسیه و بندر انزلی اجرا شد که در جریان آن نیز مسائل مربوط به تامین امنیت دریای خزر مورد بررسی قرار گرفت.
ایوانف ادامه داد: روسیه و ایران به صورت دو جانبه نیز در عرصه مبارزه با مواد مخدر همکاری های گسترده ای دارند و مذاکرات زیادی بین مقامات روسی و ایرانی مسئول این حوزه در دو کشور انجام گرفته است.
وی با اشاره به اقدامات مشترک ایران و روسیه که به تازگی آغاز شده است، گفت: نیروهای مسئول، سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر، نیرو دریایی و واحدهای ضد مواد مخدر دو کشور در حال هدایت و اجرای عملیات هستند.
ایوانف در باره نشست تهران نیز که در ماه سپتامبر به منظور هماهنگی اقدامات برای مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، اظهار کرد: مذاکرات پنج جانبه بین ایران، روسیه، پاکستان و تاجیکستان و همچنین مذاکرات دو جانبه مسکو با تهران دربرگیرنده گسترش همکاری ها بود و همکاری رسانه ها نیز در عملی شدن اهداف ضد مواد مخدر بسیار مهم است.
مقام روس در ادامه با انتقاد از همکاری نکردن پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان، گفت: غربی ها ادعا می کنند که فقط ماموریت مبارزه با تروریست ها را برعهده دارند و مقابله با قاچاق مواد مخدر را فقط باید نیروهای پاکستانی و افغانستانی انجام دهند.
روسها امیدوارند که از مجموعه این تلاش های خود بتوانند برای غلبه بر معضل اعتیاد به مواد مخدر که نیروی جوان این کشور را هدف قرار داده و امنیت ملی روسیه را تهدید می کند، استفاده کنند و بخش قابل توجهی از این تلاش ها به همکاری با کشورهای منطقه در وهله اول ایران متمرکز شده است و مسکو در این رابطه به تعامل با ایران و استفاده از تجربیات غنی کشورمان می پردازد.
به نظر می رسد روسیه در این راستا بطور کامل از همکاری با غرب و آمریکا برای مبارزه با مواد مخدر ناامید شده و مقامهای روس با توجه به بی تفاوتی غربی ها در افغانستان به مساله مهم مبارزه با مواد افیونی به مقاصد آنها در استفاده از این مساله برای تضعیف روسیه پی برده اند و به همین دلیل مانند گذشته برای این تعامل بین المللی حساب باز نمی کنند.
رئیس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه به تازگی با انتقاد از رویکرد غرب در این مساله اعلام کرد: تمام همکاری های روسیه و آمریکا در عرصه مبارزه با مواد مخدر با تصمیم واشنگتن متوقف شده است.
وی گفت: تبادل اطلاعات در باره قاچاق مواد مخدر میان طرف های روسی و آمریکایی بسیار ضعیف و این مساله ای ناگوار است.
روسیه با ناامیدی از همکاری با غرب در عرصه مبارزه با مواد مخدر به این نتیجه رسیده است که باید با تکیه بر نیروی خود و توسعه همکاری های منطقه ای به ویژه با ایران به عنوان قدرتمندترین کشور منطقه، معضل قاچاق مواد مخدر را مهار کرده و پیامدهای آن برای جامعه روسیه را به حداقل برساند.
اروپام*391**1485**1517

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
در آمد میلیونی قاچاقچی مواد مخدر