با «Hulk»، غول سبز هالیوود بیشتر آشنا شوید


وب سایت زومجی - محمد صادق شجاعی: سال ۱۹۶۲ مصادف بود با خلق شخصیت هالک شگفت‌انگیز (The Incredible Hulk) توسط استن لی و جک کیربی. این شخصیت اغازی دشوار و پر از موانع داشته و با این وجود که او یکی از شناخته شده‌ترین شخصیت‌های مارول است اما به مانند هم دوره‌هایش پرفروش نبوده. ۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکهالک بدون شک یکی از جالب‌ترین و در عین حال عجیب‌ترین شخصیت‌های کمیک ظهور کرده در دهه ۶۰ میلادی است و داستان‌هایش طیف وسیعی از اونجرز تا ولورین را دربر‌می‌گیرد. ماجراجویی‌های او همواره عجیب و غریب بوده‌اند و مارول با اقدامات خاص و تغییرات ویژه مردم را بیش از پیش به این هیولای سبز رنگ علاقه‌مند می‌کند.

 انواع مختلفی از این شخصیت تاکنون ساخته شده است. در این مقاله ۲۰ حقیقت عجیب و فوق‌العاده در مورد بروس بنر و هیولایی که در هنگام عصبانیت به آن تبدیل می‌شود (در زمان عصبانیت او را دوست نخواهید داشت) جمع‌آوری شده است‌. شاید تعدادی از آن‌ها باورنکردنی باشند اما هیچ‌یک خلاف حقیقت نیستند.

۲۰-چگونه خواهد مرد

۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکزمانی که تمام مردم دنیا در جنگ اتمی کشته شدند، تنها یک‌نفر جان سالم بدر می‌برد. کمیک Hulk: The End داستان بروس بنر پیر و سالخورده را روایت می‌کند که محکوم شده تا ابد در دنیا راه برود زیرا که هالک اجازه مرگ را به او نمی‌دهد.

 او که آسیب ناپذیر است، مرتبا توسط سوسک‌های جهش یافته که زنده زنده او را می‌خورند، مورد حمله قرار می‌گیرد. اما این پایان کار او نیست چرا که هر بار بدن او بازسازی می‌شود. داستان این کمیک بسیار غم‌انگیز است و در نهایت، هالک به بروس بنر اجازه می‌دهد که به تنها آرزویش، یعنی مرگ برسد.

۱۹- توقف انتشار اولین سری از کمیک‌های هالک پس از شش شماره۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکعلی‌رغم ظهور به عنوان یکی از شخصیت‌های اورجینال مارول همزمان با قهرمانانی چون مرد عنکبوتی و مرد آهنی، شخصیت هالک همواره با دشمنی به نام میزان فروش درگیر بود.

برای اینکه بتواند طرفداران را مجذوب خود کند هالک مجبور بود به ماجراجویی‌های عجیب و بعضا تکراری برود. اما هیچ‌یک ازاین اقدامات نتوانست قهرمان عظیم الجثه ما را از ورطه سقوط نجات دهند.

 حقیقت این است که انتشار سری تکی هالک پس از شش شماره در سال ۱۹۶۳ متوقف شد. دلیل این امر تناقض در تصویرسازی هالک (ترکیبی از جانوری عظیم الجثه و مجرمی باهوش) بود، اما پس از حضور افتخاری او در کمیک‌های اونجرز دوباره سری خودش را بدست آورد.

۱۸- او از فردی پرینز جونیور متنفر است۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکدر کمیک Ultimate Universe با روی دیگری از بروس بنر آشنا می‌شویم. پس از اینکه شهرت تیم تازه تاسیس The Ultimates دهان به دهان چرخید و دیگر هیچ رقیبی برای این تیم باقی نماند، بروس از فرصت استفاده کرده و عمدا خود را به هالک تبدیل کرد. نتیجه این عمل بروس وقوع نبردی بین این دو قهرمان بود.

 همچنین نسبت به این موضوع که نامزد سابقش بتی راس با بازیگری فردی پرینز جونیور قرار دارد، علاوه بر عصبانیت حس حسادت او را نیز برانگیخته است. هالک عصبانی با هدف تیکه تیکه کردن به دنبال فردی می‌رود. اما قبل از اینکه فرصت انتقام را پیدا کند، تیم The Ultimates سر رسیده و جلوی این جنون را می‌گیرند.

۱۷- تبعید به فضا۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکسال‌ها قبل تعدادی از بهترین و مشهورترین ابرقهرمانان دنیای مارول با هدف ایجاد انجمنی که تصمیمات دشوار اما به صلاح دنیای مارول را بگیرد، گرد هم آمدند. اعضای این انجمن عبارتند از مرد آهنی، آقای شگفت انگیز و دکتر استرنج.

 پس از جنونی که هالک در لاس وگاس به راه انداخته بود، این گروه سری تصمیم گرفت که او را به فضای نامتناهی آسمان بفرستند زیرا که متوجه شدند هالک تهدیدی غیرقابل کنترل است. این عمل خیانت بزرگی در حق او بود و باعث شد که او در Civil War. Rumors حضور نداشته باشد.

۱۶- او قدرت‌های عجیبی دارد۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکهرقدر که هالک عصبانی‌تر می‌شود، عجیب‌تر هم می‌شود. علاوه بر زور بازوی بسیار زیاد، او دارای قدرت‌هایی مانند پرش‌های بلند و خود درمانی نیز هست.

 البته به دلیل فیلم‌های سینمایی این شخصیت با این قدرت‌ها آشنا هستید. با این وجود در طول سال‌ها انتشار کتاب‌های کمیک مختلف، هالک قدرت‌های منحصر بفرد و بعضا عجیب بدست آورده است.

برای مثال به دلیل غده‌ای که در شش‌هایش فشار ایجاد می‌کند، می‌تواند زیر آب نفس بکشد. یکی از عجیب‌ترین قدرت‌های او توانایی دیدن ارواح است. به دلیل وجود همین قدرت، هالک یکی از معدود شخصیت‌هایی است که می‌تواند حالت معنوی دکتر استرنج را ببیند.

۱۵- او یک همتای سرخ دارد۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکچند سال قبل مارول با انتشار یک سری جدید از کتاب‌های کمیک قصد داشت باری دیگر هالک را در مرکز توجه و علاقه عموم قرار دهد. شخصیت خشن و سادیست «هالک سرخ» هرکار از دستش برمی‌آمد در سری ۲۳ شماره‌اش کرد.

شخصیت ابومینیشن را کشت و تخته اسکی موج‌سوار نقره‌ای را ربود. در تمام مدت انتشار این مجموعه، کشف هویت واقعی او سوهانی بر روح خوانندگان بود. در نهایت مشخص شد او ژنرال راس است، همان کسی که سال‌ها به شکنجه بروس بنر مشغول بود.

افشای هویت هالک سرخ را می‌توان گیج کننده‌ترین و در عین‌حال مسخره‌ترین افشای هویت تاریخ دانست (در زمان تبدیل شدن چه بلایی بر سر سبیل او می‌آید؟). مارول بازهم اینکار را ادامه داد و در طول سالیان متوالی متحدین هالک مانند بتی راس و ریک جونز را به شکل هالک درآورد.

۱۴- حضور تونی استارک در فیلم هالک شگفت‌انگیز۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکدر تمام فیلم‌های مارول پس از اتمام تیتراژ صحنه‌ای از فیلم بعدی نمایش داده می‌شود. در فیلم The Incredible Hulk محصول سال ۲۰۰۸ پس از اتمام تیتراژ، رابرت داونی جونیور را در قالب تونی استارک مشاهده می‌کنیم.

بعدها مشخص شد که داستانی پشت این صحنه وجود دارد. مارول به منظور روشن کردن ابعاد مختلف این داستان فیلم کوتاه The Consultant را با بازی مامور کولسون ساخت. این فیلم در زمان بین Iron Man 2 و فیلم اول Thor جریان دارد.

 در فیلم کوتاه مشاور مامور کولسون و یک مامور دیگر باید جلوی ژنرال راس بگیرند، زیرا او قصد دارد به جای هالک شخصیت ابومینیشن را برای عضویت در اونجرز پیشنهاد کند. اگر کاری کنند که راس تصور کند به ابومینیشن نیاز دارند و دلیلی برای ممانعت از تصمیمش بتراشند، خود‌ به‌ خود مشکل حل می‌شود. این دو مامور تمام فکر خود را به کار بستند و توانستند فرد مناسب را پیدا کنند.

 چه کسی به طور غیرقابل وصف مغرور، شهره جهان و به طرز وحشتناکی شما را عصبانی می‌کند؟ پاسخ تونی استارک است. این فیلم کوتاه در نهایت بر روی نسخه بلوری Thor عرضه شد.

۱۳- او نام‌های مستعار زیادی دارد۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکهالک کلاسیک مورد علاقه اکثر طرفداران، همان هالکی است که تنها آن جمله دو کلمه‌ای معروف را به زبان می‌آورد. اما «هالک نابود کن!» خیلی زود قدیمی شد، به همین دلیل هالک مجبور شد در طول سال‌ها قالب شخصیت‌های مختلفی را به خود بگیرد.

جو فیکسیت (تصویر بالا) یکی از اوباش پرقدرت لاس وگاس بدون شک یکی از محبوب‌ترین این قالب‌ها است. حتی در یک قالب، هالک توانست هوش خود را حفظ کرده و لقب پروفسور را بدست آورد. تصور کنید هالک با هوش بروس بنر!

۱۲- یکبار ولورین را از وسط به دو نیم تقسیم کرد۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکسال‌ها قبل دیمون لیندلوف، نویسنده سریال لاست، وظیفه نگارش سری Ultimate Wolverine vs. Hulk را برعهده گرفت.

قضیه این مجموعه شش بخشی از این قرار است که نیک فیوری تصمیم می‌گیرد با استخدام ولورین (بهترین فرد برای نابود کردن هالک) یک بار و برای همیشه این مزاحم S.H.I.E.L.D. را از صحنه روزگار حذف کند.مبارزه‌ی ولورین و هالک آنچنان طولانی نشد و هالک توانست ولورین از وسط به دو نیم تقسیم کند و هر تکه را مایل‌ها از هم دور کند تا ولورین نتواند به این زودی‌ها احیا شود.

 ولورین مجبور بود مایل‌ها بر روی زمین بخزد تا بتواند پاهایش را پیدا کند. به دلیل وقفه طولانی بین انتشار هریک از شمار‌ه‌ها، ولورین پیر و بیچاره در حدود دو سال و نیم در قالب دو تکه مجزا به حیات ادامه داد.

۱۱- حضورلو فرینگنو تقریبا در تمامی اقتباس‌ها۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکبیل بیکسبی ایفاگر نقش دیوید بنر (نام تغییر یافته بروس) در سریالی تلویزیونی هالک است اما این بدنساز لو فریگنو بود که توانست در دوران بدون جلوه‌های ویژه این شخصیت کتاب‌های کمیک مارول را هرچه واقعی‌تر وارد تلویزیون کند.

حتی پس از اتمام پخش سریال در سال ۱۹۸۲، لو ارتباطش با دنیای هالک را قطع نکرد. در دهه ۹۰ صداپیشگی هالک در سریال انیمیشنی بر عهده او بود، در فیلم آنگ لی محصول سال ۲۰۰۳ حضوری افتخاری داشت، سال‌ها بعد همین عمل را در The Incredible Hulk 5 تکرار و صداپیشگی نیز کرد.

۱۰- او سیاره‌اش را تسخیر کرد۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکمجمع سری تصمیم گرفته بود هالک را با شاتل به فضا برسد. شاتلی که هیولای سبز در آن زندانی شده بود به مقصد سیاره‌ای خالی از سکنه در حرکت بود. سیاره‌ای که دیگر نتواند به کسی صدمه بزند. اما ذات خرابکار هالک باعث شد که نقشه تغییر کرده و هالک به سیاره ساکار برسد.

این سیاره شباهت بسیاری به روم باستان داشته و دارای محلی مانند میدان نبرد گلادیاتور‌ها بود. هالک تصمیم گرفت با مبارزه، به بالاترین درجه برسد و پادشاه این سیاره شود. او پس از تسخیر کامل سیاره، ارتشش را با هدف انتقام از اونجرز به سمت زمین هدایت کرد: انتقام کشته شدن همسرش پس انفجار غیرعمدی شاتل.

۹- اسکالک۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکدر طی یکی از ترکیب‌های نادر دنیاهای مارول و دی‌سی، قهرمانان این دو دنیا با حفظ المان‌هایی از هر دو طرف با یکدیگر ترکیب شدند. ترکیب هالک با سولومون گرودی، شخصیت شرور دنیای بتمن منجر به ساخت اسکالک شد.

 این کاراکتر در عین حال که عجیب بود، اما هدف خاصی نداشت و در نهایت به خدمت دکتر استرینج‌فیت (ترکیبی از دکتر استرنج و دکتر فیت) درآمد. اسکالک یکی از بدترین و بیهوده‌ترین شخصیت‌هایی است که در این مجموعه کم عمر خلق شد.

۸- او در ابتدا خاکستری بود۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکاولین باری که هالک ظهور کرد، ظاهری خاکستری داشت. پرینترهای آن زمان نمی‌توانستند سایه یکدست رنگ خاکستری را حفظ کنند. در نتیجه استن لی مجبور شد رنگ او را به سبز که راحت‌تر چاپ می‌شد تغییر دهد.

 رنگ این نسخه از شخصیت کوچک‌ترین مشکل بود. در کمیک‌های اولیه، بروس عمدا با قرار دادن خودش در معرض تشعشعات گاما به هالک تبدیل می‌شود و برای تبدیل شدن هربار باید این عمل را تکرار کند.

 همچنین، به مانند خون‌آشام یا گرگینه تنها شب‌ها به هالک تبدیل می‌شد. عجیب‌ترین نمونه از این تبدیل شبانه، لحظه‌ای است که بنر پس از تبدیل به هالک همچنان سر انسانی‌اش را حفظ کرده است. در نتیجه مجبور شد یک ماسک هالک رو سرش قرار دهد.

۷. ظهور ولورین در کمیک هالک۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالککتاب‌های کمیک هالک به مانند تعدادی از شخصیت‌های هم‌رده شناخته شده‌اش هیچگاه پرفروش نبوده است. اما سری هالک مسئولیت معرفی یکی از مشهورترین ابرقهرمانان دنیا را برعهده داشته است. ولورین در میان صفحات کمیک The Incredible Hulk #181 ظهور کرد.

 ماموری ناشناس که توسط دولت کانادا به منظور نابود کردن هالک و وندیگو فرستاده شده است. این نبرد به تنش طولانی مدت بین این دو شخصیت منجر شد و در عین‌حال آینده‌ای روشن برای لوگان رقم زد. در نهایت نیز توانست نقش اصلی کمیک Giant-Size X-Men #1 را بدست آورد.

۶- جاوز تقریبا نقش هالک را بدست آورده بود۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکدر حالی که اکنون نام لو فریگنو با هالک هم معنی است، اما او اولین بازیگر انتخابی برای این سریال نبود. در عوض تهیه‌کنندگان به سراغ ریچارد کیل (معروف به جاوز) رفته بودند اما پس از فیلمبرداری قسمت اول سریال تغییر عقیده دادند زیرا به نظر آن‌ها کیل به اندازه کافی بزرگ نبود.

 همچنین آرنولد شوارزنگر برای این نقش درنظر گرفته شده بود. اما این بازیگر سری فیلم‌های ترمیناتور در مقایسه با فریگنو قدری کوچک‌تر بود.

۵- او خانواده دارد۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکدر آینده متناوب کمیک Old Man Logan، ابر شروران تمام دنیا را تسخیر کرده و ایالات متحده را بین خودشان تقسیم کردند. این نسخه از هالک کاملا دیوانه و آشفته است و قصد دارد خانواده‌ای کامل و بی نقص از هالک‌های مشابه خودش بسازد.

در ادامه هالک به هیولایی بزرگتر از قبل تبدیل شده و فرزند کم خرد او به اشتباه همسر و فرزند ولورین را می‌کشد. این اتفاق شروع کننده جنگی بین لوگان و متحد دیوانه سابق او بود. ولورین در مبارزه نهایی با هالک، توسط او خورده می‌شود اما ولورین می‌تواند هالک را از داخل بشکافد و برای همیشه از بین ببرد.

۴- اولین لایو اکشن دیردویل و ثور در نمایش تلویزیونی هالک۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکفیلم‌های The Thor و The Daredevil اولین تجربه لایو اکشن این دو شخصیت نیستند بلکه هردوی آن‌ها در سریال تلویزیونی The Incredible Hulk تجربه نخست خود را به مرحله اجرا درآوردند. در مورد The Man Without Fear باید گفت که این کمیک برای فیلم تلویزیونی The Trial Of The Incredible Hulk ساخته شده بود.

 دیردویل لباسی مشابه سریال پخش شده از نت‌فلیکس (این سریال براساس کمیک‌های فرانک میلر و جان رومیتا جونیور ساخته شده) داشته و قرار بود اولین حضورش را در سریال خودش تجربه که هیچگاه عملی نشد. همچنین ثور با ظاهری شبیه به وایکینگ‌ها در یکی از این فیلم‌ها حضور داشته است.

۳- اد نورتون در برابر مارول۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکادوارد نورتون با این شرط ایفای نقش بروس بنر در The Incredible Hulk را پذیرفت که او اجازه داشته باشد بازنویسی در فیلمنامه انجام دهد. مارول با این شرط موافقت کرد و نسخه این بازیگر از فیلم را ضبط کرد.

اما این استودیو تصمیم می‌گیرد که بخش‌های کلامی و داستان فرعی ضعیف ایجاد شده توسط نورتون را حذف کرده و در نتیجه فیلمی کوتاه‌تر و با صحنه‌های اکشن بیشتر خلق کند. همین مسئله باعث ایجاد اختلاف بین نورتون و مارول شد.

پس از اینکه نورتون از حضور در تبلیغات فیلم سر باز زد، مارول تصمیم گرفت که ایفای نقش هالک در فیلم اونجرز را بر عهده مارو روفالو قرار دهد.

۲- بر روی کاور مجله رولینگ استون بوده است۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکدر سال ۱۹۷۱، شخصیت هالک با اقبال عمومی رو‌به‌رو شده بود و این شهرت به قرار گرفتن بر روی جلد مجله رولینگ استون منجر شد. هرب تریمپ از مارول طراحی این کاور را برعهده داشت. این موضوع در آن دوره اهمیت بسیار داشته و به یکی از آیتم‌های مهم کلکسیونرها بدل شد.

 بر روی این کاور نوشته «داستانی که هالک شگفت انگیز توان متوقف کردنش آن را نداشت!» نقش بسته و به این نکته اشاره دارد که صنعت کتاب‌های کمیک به دلیل موفقیت فیلم‌های اقتباسی در چند سال اخیر به یکی از جنبه‌های اصلی سرگرمی تبدیل شده است. همچنین مصاحبه‌ها و تصاویری از کارکنان مارول چاپ شد که مردم را بیش از پیش با دنیای آن‌ها آشنا کرد.

۱- به مدت ۵۰ سال اونجرز را ترک کرد۲۰ حقیقت ناگفته و شگفت‌انگیز از شخصیت هالکپس از فریب خوردن از لوکی و نابودی یک خط راه آهن، هالک با اونجرز درگیر می‌شود. مدتی بعد هر دو طرف متوجه اشتباهات‌شان می‌شوند و برای مبارزه با خدای آشوب با یکدیگر متحد می‌شوند.

در واقع هالک یکی از موسسین و اولین اعضای تیم است، اما در پایان شماره دوم کمیک به این دلیل که متوجه می‌شود اعضای تیم از قدرت‌های مخرب او هراس دارند تیم را ترک می‌کند. علی‌رغم حضور در تعدادی از داستان‌های اونجرز، بازگشت هالک به عنوان عضوی از تیم ۵۰ سال به طول می‌انجامد. او هم‌اکنون در بیشتر کتاب‌های اونجرز به عنوان کاراکتری مهم و کلیدی حضور دارد.

هالک یکی از برترین ابرقهرمانان تاریخ بوده، هست و خواهد بود. با این‌حال سازندگان به قدری غرق دیگر ابرقهرمانان مارول شده‌اند که کمتر به او توجه می‌شود. انتظار داریم خلاف این موضوع در فیلم Thor: Ragnarok ثابت شود و در نهایت باز هم پس از سال‌ها، شاهد فیلمی مستقل از شخصیت هالک باشیم.


ویدیو مرتبط :
با مهرآفرین آشنا شوید