سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چهره/ سروش صحت: در نوشته‌هایمان با کسی نمی‌توانیم شوخی کنیم


خبرگزاری کتاب ایران/ دوشنبه شب، 30 آذرماه، برنامه‌ای به مناسبت شب یلدا با عنوان «یلدا با داستان با شعر و داستان خوانی سروش صحت»، نویسنده و کارگردان در شهر کتاب مرکزی برگزار شد. این هنرمند طنز به حضار گفت که متاسفانه این روزها با هیچ‌کس نمی‌توان شوخی کرد.

سروش صحت با بیان اینکه 50 شب یلدا را تجربه کرده است، اظهار داشت: کتاب‌هایی بوده‌اند که شروع به خواندنشان کرده‌ام ولی آنها را تا پایان نخوانده‌ام مثل «خشم و هیاهوی» ویلیام فاکنر که البته می‌خواهم دوباره بخوانمش.

صحت در ادامه برنامه، داستانی خواند با عنوان «گالیله» و پیش از آن گفت: این داستان در شماره یک مجله روایت منتشر شده و قرار بود هر نویسنده درباره قهرمان زندگی‌اش بنویسد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که «دوست دارید چه کسی در اطرافتان که فوت شده، در شب یلدا که یک دقیقه بلندتر از دیگر شب‌هاست، دوباره به دنیا برگردد؟» گفت: به نظرم یک دقیقه ارزش ندارد کسی را آزار بدهم و او را به دنیا برگردانم؛ البته اگر می‌شد کسی را سالی یک دقیقه به دنیا برگرداند، خوب می‌شد اما یک بار آن هم برای یک دقیقه بی‌فایده است.

این نویسنده در بخش دیگری از سخنانش گفت: می‌دانم عادت بدی است اما بعد از اینکه قصه‌هایم را می‌نویسم، حوصله دوباره خواندن آن‌ها را ندارم به همین دلیل هم از ایمان صفایی که با هم فیلمنامه می‌نویسیم، می‌خواهم که درباره داستان‌هایم نظر دهد.

وی ادامه داد: البته هر شب، اتفاقاتی را که برایم در طول روز رخ داده، قبل از خواب مرور می‌کنم، این کار به نظرم این حسن را دارد که خودمان اشتباهاتمان را تصحیح کنیم و البته کمی هم غصه می‌خوریم به خصوص که به شکل اشتباهی فکر می‌کنیم گذشته‌ها بهتر از حالا بوده در حالی که به نظر من زندگی، همیشه همین‌طور بوده است.

صحت در این مراسم داستان دیگری را با عنوان «بانجی جامپینگ» خواند که قبلاً در بهاریه مجله فیلم منتشر شده بود.

او همچنین درباره کارهای تلویزیونی تازه اظهار داشت: فیلمنامه یک سریال را نوشته‌ام با عنوان «لیسانسه‌ها» که قرار است کار فیلم‌برداری آن قبل از عید آغاز شود و درباره سه پسر است که مدرک لیسانس خود را گرفته‌اند و دچار مشکل می‌شوند.

این نویسنده در پاسخ اینکه ممکن است لیسانسه‌ها اعتراض کنند، اظهار داشت: احتمالش وجود دارد و باید نام سریال را تغییر دهیم. چون دوره سختی را می‌گذرانیم و با هیچ‌کس نمی‌توان شوخی کرد نه با شهرها، نه با اسم‌ها نه با شغل‌ها چون همه اعتراض می‌کنند و آن را توهین به خودشان قلمداد می‌کنند.

وی افزود: نتیجه این می‌شود که نویسنده باید درباه آدم‌هایی بنویسد که نه اسم دارند، نه شغل، نه قومیت و نه هویت. حتی به نظرم با همین هم نمی‌شود شوخی کرد چون بالاخره شخصیت اصلی، جنسیت و سن دارد ولی اگر با آقایان شوخی کنیم، به ستون خانواده اهانت کرده‌ایم و اگر با زنان شوخی کنیم، به خانم‌ها توهین کرده‌ایم، بچه‌ها هم که گل‌های زندگی‌اند و اصلاً نباید با آنها شوخی کرد!

صحت در پایان این مراسم، شعری از دیوان حافظ نیز به نیت فال در شب یلدا برای حضار خواند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
آیا می توانیم به چشم هایمان اعتماد كنیم؟