سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حجت‌الاسلام قاضی عسکر: عوامل فاجعه منا شناسایی و مجازات شوند/ عربستانی‌ها باید غرامت بدهند


حجت‌الاسلام قاضی عسکر: عوامل فاجعه منا شناسایی و مجازات شوند/ عربستانی‌ها باید غرامت بدهند

فارس/ نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با انتقاد از مسئولان عربستان در فاجعه منا گفت: مسئولان عربستان باید پاسخگوی این فاجعه باشند، عوامل را مجازات کنند و غرامت و دیه درگذشتگان را بدهند.

بزرگداشت چهلمین روز درگذشت قاریان مهاجر الی‌الله با حضور حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مسجد بلال صدا و سیما برگزار شد.
در این مراسم قاضی عسگر طی سخنانی مرگ را یک آزمون بزرگ الهی دانست و گفت: انسان روزی از مادر متولد و روزی از دنیا می‌رود هیچکس زندگی ابدی و جاودان ندارد اما مهم چگونه مردن است و اینکه فردای قیامت در پیشگاه خدا چطور حضور پیدا کند؟
وی با اشاره به موضوع معاد گفت:‌ توجه به معاد موضوع مهمی است که در سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) هم مورد توجه قرار گرفته و تأثیر مهمی در تربیت اخلاقی مردم دارد آیات قرآن موضوع معاد را به حدی شفاف بیان کرده که چیزی برای مردم باقی نمی‌گذارد. مرگ موضوع مهمی است که هر کس هر چقدر هم به آینده امیدوار باشد نمی‌داند چه اتفاقی قرار است برای او رخ دهد لذا به ما دستور داده شده که به گونه‌ای عمل کنیم که گویا چند ساعت دیگر از دنیا می‌رویم.

قاضی عسگر با اشاره به اینکه نتیجه اعمال چه خوب و چه بد برای انسان باقی خواهند ماند، گفت: قرآن کریم می‌فرماید: شما ذره‌ای کار خوب و یا بد انجام دهید نتیجه‌اش را می‌بینید. پیامبر هم می‌فرمایند: هر چه ‌می‌توانید در این دنیا کشت کنید و نتیجه‌اش را ببینید. متأسفانه گاهی ما در غفلت هستیم و زندگی کوتاه دنیا را با زندگی ابدی عوض می‌کنیم.

سرپرست حجاج ایرانی انسان‌های وارد شده به صحرای محشر را دو دسته بیان کرد و گفت: در صحرای محشر عده‌ای بسیار شاد و مسرور و خرسند وارد می‌شوند این‌ها نگران نیستند چون در دنیا می‌دانستند چه می‌کنند، اما عده‌ای هم با چهره‌های عبوس و ناراحت به محشر گام می‌‌گذارند این‌ها در دنیا بد عمل کرده‌اند و در صحرای محشر از بستگان و نزدیکان خود هم فرار می‌کنند.

وی ادامه داد: در آن روز نامه اعمال انسان را به دستش می‌دهند می‌گویند: نامه خود را بخوان و قضاوت کن در احوالات ائمه هم می‌خوانیم آنجایی که آیات می‌رسیدند می‌گریستند و در آیات نعمات هم چهره‌هایشان باز و شاد بود زیرا آنها آیات الهی را به خوبی می‌فهمیدند و درک می‌کردند. در قیامت نیاز نیست کسی چیزی بگوید، اعضای بدن خودشان می‌گویند چه کرده‌اند. اما افسوس زیور دنیا ما را به غفلت می‌کشاند و فراموش می‌کنیم چه عاقبتی داریم. باید اینگونه مجالس برای ما تلنگری باشد، اما متأسفانه امروزه مجالس ختم بیشتر دنبال تفاخر و آوردن نام‌ها دنبال می‌شود.

قاضی عسکر با اشاره به از دست دادن نخبگان بی‌شماری در فاجعه منا گفت: در این فاجعه کسانی را از دست دادیم که داغشان ما را فرسوده کرد افرادی چون آقای دانش، حسنی کارگر، اعضای گروه تواشیح و برخی اصحاب رسانه که انسان‌های با ادب و خوش‌اخلاق و نورانی بودند. به واقع انسان نمی‌تواند داغ این عزیزان را تاب بیاورد و من همواره به فکر آنها و خانواده‌هایشان هستم.

وی ادامه داد: در این ایام افراد زیادی به نزد من می‌آمدند و درد و دل می‌کردند، جانبازی به من می‌گفت: من پسرم را به حج آوردم تا کمک من باشد، دار و ندارم همین پسر بود که از دستم رفت و یا خانمی سه برادرش را از دست داده بود، عزیزی در قم 600 خانواده بی‌سرپرست را اداره می‌کرد، تحمل این مصیبت بسیار سخت است. عزیزان دفتر مقام معظم رهبری می‌گفتند: در این ایام حال رهبر معظم انقلاب به قدری منقلب بود که ما تاکنون ایشان را با این حال ندیده بودیم.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره با جایگاه درگذشتگان فاجعه منا گفت: کسانی که در این حادثه جان دادند طبق روایات فردای قیامت با همان حالت احرام و لبیک‌گویان وارد صحرای محشر می‌شوند و در آنجا خدا از آنها حساب و کتابی نمی‌کند و فرشتگان به آنها می‌گویند: وارد بهشت شوید.

وی ادامه داد: ما از اینکه این عزیزان با لب تشنه جان دادند بسیار ناراحتیم اما از پیامبر اسلام(ص) حدیث است که می‌فرمایند: علاقه‌مندترین شیعیان ما هنگامی که می‌خواهند جان بدهند مانند این است که شربت خنک و گوارایی را در تابستان گرم بنوشند مرگ آنها به این راحتی و با این لذت است.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان کشور عربستان گفت: امروز باید مسئولان عربستان سعودی پاسخگو باشند. این حادثه به هیچ وجه طبیعی نیست، باید مقصران حادثه مشخص شوند بیش از 7 هزار حاجی در بدترین شرایط جان باختند. جهان اسلام عزادار است. این‌ها باید غرامت بدهند، دیه بدهند و عوامل را مجازات کنند. باید موضوع حج را به خوبی برنامه‌ریزی و مدیریت کنند تا این حوادث تکرار نشود.

نماینده ولی فقیه با اشاره به بیانات کوبنده مقام معظم رهبری گفت: باید به رهبر عزیزمان افتخار کنیم ایشان با سخنان کوبنده راه را برای امدادرسانی هموار کردند. روزی که افتخار دیدار رهبری را پیدا کردیم، ایشان به این نکته اشاره کردند که حضرت زینب(س)‌ مگر چه دید که گفت در کربلا جز زیبایی چیزی نمی‌بینم. بدن‌های قطعه قطعه شده، سرهای بالای نیزه، صحنه‌های ناراحت‌کننده‌ای بود اما چون همه این‌ها در راه خدا بود حضرت زینب(س)‌ فرمود: که جز زیبایی نمی‌بینم. این حجاج‌ هم در راه خدا آمدند و اینگونه با لب تشنه جان باختند.


ویدیو مرتبط :
مراسم بزرگداشت فاجعه منا (حجت الاسلام صدیقی)