سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دبیرکل دی 8 : فعال سازی بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد


به گزارش ایرنا، این نشست روز گذشته به میزبانی اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه با شرکت نمایندگانی ازجمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو به میزبانی ترکیه برگزار شد.
در این نشست «مصطفی الی تاش» وزیر اقتصاد ترکیه، «سید علی موسوی» دبیرکل ایرانی دی 8 ، «رفعت حصارجیکلی اوغلو» رئیس اتحادیه اتاق ها و بورس های ترکیه و روسای اتاقهای بازرگانی کشورهای عضو شرکت کردند.
موسوی به دنبال این نشست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آنکارا با اشاره به اهمیت و نقش بخش خصوصی در تجارت درون سازمانی دی 8 گفت: هدف از نشست آنکارا نهایی کردن منشور همکاری و یا اساسنامه همکاری بخش خصوصی کشورهای عضو بود که نشست مفیدی شد.
او گفت: با توجه به اینکه برخی از کشورهای عضو کارشناسان حقوقی را در هیات خود نداشتند، جلسه وارد ریز مذاکرات نشد و رفعت حصارجیکلی اوغلو رئیس بخش خصوصی ترکیه پیشنهاد کرد یک اجلاس کارشناسی در فوریه سال آینده میلادی در استانبول به میزبانی اتحادیه اتاقها و بورسهای ترکیه برگزار شود که مورد قبول واقع شد.
وی افزود: قرار شد که در این نشست که حدود دو ماه آینده برگزار می شود منشور همکاری بخش خصوصی کشورهای عضو نهایی شود.
موسوی گفت: در این نشست همچنین برنامه عمل و برنامه اقدام بخش خصوصی برای همکاری بیشتر در سال آینده نیز بررسی و تبادل نظر شد.
او با تاکید بر اینکه دی 8 هدف بزرگی دارد که رسیدن به 500 میلیارد دلار تجارت دورن منطقه ای است، گفت: رهبران دی 8 این هدف را گذاشته اند تا با ارتقای سطح مبادلاتی تجاری درون منطقه ای، همگرایی بیشتری بین کشورهای عضو تحقق یابد.
وی در خصوص فعالیت های دی 8 در سال آینده میلادی نیز گفت: در 16 و 17 فوریه ( 27 و 28 بهمن ) در اسلام آباد نشست وزیران تجارت برگزار خواهد شد که دستور کار آن تمام کردن مذاکرات تعرفه ترجیحی بین کشورهای عضو و آینده تجارت درون منطقه ای است.
موسوی مهمترین موضوع در دستور کار آتی دی 8 در سال جدید را برگزاری نشست عالی سران این گروه خواند گفت ولی هنوز زمان و مکان برگزاری این نشست قطعی نشده است.
به گفته موسوی در سال آینده همچنین قرار است پنجمین نشست وزرای صنعت در مصر برگزار شود که تاریخ آن نیز هنوز از طرف مصر اعلام نشده و جلسه دیگری را نیز وزیران کشاورزی دی 8 در اندونزی خواهند داشت و انتظار می رود با مجموعه این نشست ها به ویژه نشست سران دی 8 تحرکت تازه ای در دی 8 را شاهد باشیم.
سید علی محمد موسوی در نشست دیروز نیز بر ظرفیت بالقوه بسیار بالا در دی هشت تاکید کرد و گفت: بازار یک میلیارد نفری دی هشت، نیروی کار ارزان و موقعیت استراتژیک و منابع طبیعی غنی در این کشورها، امتیازات بسیار ارزنده ای است که باید برای به حرکت درآوردن ظرفیت های بالقوه، راهکارهای لازم را شکل داد. او یکی از این مکانیزم ها را تشکیل فدراسیون اتاق های دی هشت دانست و ابراز امیدواری کرد این نهاد به زودی با شکل گیری اساسنامه آن جامه عمل پوشد.
او با اشاره به دشواری های همگرایی اقتصادی بین اعضای دی هشت گفت : صرف نزدیکی بخش های خصوصی و یا دولتی کشورهای اسلامی برای تحقق اهداف دی هشت کافی نیست و یک هماهنگی و هم نوایی بین بخش های دولتی وخصوصی با رهبری و اراده جدی حکومت ها می توان به همگرایی مطلوب رسید.

گروه دی 8 (Developing 8 / D-8 or Developing Eight) متشکل از 8 کشور مسلمان درحال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است.
پایه گذار گروه D8 نجم الدین اربکان نخست وزیر فقید و اسلام گرای ترکیه بود که با سفر به 8 کشور عضو در تیرماه سال 1375 زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد.
نخستین اجلاس سران دی 8، در شهر استانبول در خرداد ماه 1376 برگزار شد.
هشت کشور اسلامی ایران ، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو دی 8 هستند.
دبیرخانه دائمی این سازمان در استانبول قرار دارد و سید علی محمد موسوی از جمهوری اسلامی ایران مدت سه سال است که دبیرکلی دوره ای این سازمان را برعهده دارد.
خاورم/2011**1446

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
فعال کردن بخش خصوصی و تعدیل نرخ سود بانکی در دستور کار