سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جزئیات کامل قراردادهای نفتی بابک زنجانی با شرکت HK تا اقدام غیر منطقی ۳ وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی


به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، بابک زنجانی در اولین روز از آغاز دفاعیاتش مدعی شد که در 200 صفحه از خود در دادگاه دفاع خواهد کرد.

تاکنون و بعد از گذشت 8 جلسه از آغاز دادگاه و گذشت 5 جلسه از آغاز دفاعیات متهم تنها حدود 100 صفحه از این متن قرائت شده است.

حال امروز و از ساعت 9 صبح هشتمین جلسه رسیدگی به این پرونده در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد اما این جلسه صرفاً به قرائت شکایت وکیل شرکت HK از بابک زنجانی گذشت.

بابک زنجانی به جای دفاع به حواشی پرداخت

غلامحسین صادقی قهاره وکیل شرکت HK در ابتدا ضمن تقدیر از دادسرای عمومی انقلاب تهران، بازپرس و معاون دادستان گفت: انصافاً زحمات زیادی متحمل شدیم تا این پرونده تکمیل شود ضمن اینکه در همین جا از ضابطین دستگاه قضایی، معاونت حقوقی سپاه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و کارشناسان بانک مرکزی نیز تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: من در جلسات دادگاه و در هنگام دفاعیات ‌آقای زنجانی مطلبی را که بشود آن را دفاع عنوان کرد و ماهیت دفاعی داشته باشد ندیدم بلکه ایشان بیشتر به حواشی پرداختند در حالی که ما اینجا مسائل حاشیه‌ای را مطرح نمی‌کنیم. بحث ما در این پرونده از طرف شرکت نفت وصول بیت‌المال آن هم به صورت نقدی است.

وکیل شرکت HK در ادامه گفت: کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا به بهانه منع غنی‌سازی سلاح‌های اتمی ایران را تحریم کردند تا اینکه در تاریخ 90/11/3 با تشدید تحریم‌ها شرکت ملی نفت و همچنین بانک مرکزی تحریم شد به نحوی که حمل‌ونقل محموله‌های نفتی و نقل و انتقال پولی و ارزی با مشکل مواجه شد.

صادقی تصریح کرد: از طرف دیگر انباشت محموله‌های نفتی روی آب‌های شناور خلیج‌فارس محصولات نفتی را با تهدید مواجه کرد و حتی این موضوع در شورای عالی امنیت ملی بررسی شد اما در این میان عد‌ه‌ای از شرایط حاصل از تحریم سوءاستفاده کردند و به جای خدمت به نظام به غارت بیت‌المال پرداختند.

وی ادامه داد: در این پرونده بابک زنجانی به کمک شرکا و با ادعای توانایی دور زدن تحریم‌ها خود را قهرمان نشان داد و مدیران و مسئولین شرکت نفت را به امور غیرواقع امیدوار کرد و با تمهیداتی، بیش از 2 میلیارد یورو از اموال شرکت نفت را به غارت برد.

وکیل شرکت HK در ادامه با تأکید بر اینکه دادستان به خوبی و به درستی تقاضای کیفر و جزای مناسب با بزه را برای متهمان صادر کرده، گفت: معمولاً خیانت و تقلب موجب ارزانی جان آدمی می‌شود. بابک زنجانی از قبل و در خلال رابطه با سازمان‌های دولتی و غیردولتی ادعاهایی داشته و در مصاحبه‌هایی که کرده دو نکته قابل توجه است اول اینکه وی خود را یکی از پاک‌ترین، دلسوزترین و مخلص‌ترین خدمتگزاران نظام و به تعبیر خودش بسیجی اقتصادی دانسته و دوم این بوده که خود را دارای چنان شرایط فوق‌العاده و ثروت غیرقابل وصفی توصیف کرده که می‌تواند با تمکن مالی مشکلات مالی و ارزی نظام را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه شخصیت بابک زنجانی از بیان دوستان وی شنیدنی است، گفت: ر-م مدیر بازرگانی سورینت قشم در تعریف زنجانی گفته من از سال 83 با بابک زنجانی آشنا شدم و تا آنجایی که می‌دانم او دو شناسنامه یکی به نام بابک زنجانی و دیگری به نام محمد بابک روغنی زنجانی داشته است.

همچنین ن-ش یکی از دوستان زنجانی هم گفته است او در کوچه روبروی مغازه‌ام خانه‌ای اجاره کرد بود و پدرشان در راه‌آهن کار می‌کرد زمانی که در مقطع دبیرستان بود بعدازظهرها کارهای تعمیری طلا را به لاله‌زار می‌برد پس از آن به سربازی رفت و من او را به پادگان می‌بردم و اینکه گفته شده او آن موقع ارز جابجا می‌کرده را قبول ندارم.

صادقی ادامه داد: همچنین در تعریف شخصیت متهم در گزارش پلیس آگاهی فاتب آمده بابک زنجانی فرزند مرتضی متولد 1352 در جهت پیشبرد اهداف خود 5 شناسنامه جعل کرده و همچنین در سوابق خود صدور چک بلامحل در تاریخ 77/4/23، قبول چک مسروقه 80/1/22، استفاده از سند مجهول و صدور چک بلامحل در تاریخ 84/4/8 را دارد.

وکیل شرکت HK تصریح کرد: از آنجا که بابک زنجانی دارای چندین چک برگشتی بوده و امکان استفاده از خدمات بانکی را ندارد از شناسنامه‌های جعلی استفاده کرده البته ایشان می‌گویند نباید نبش قبر کرد و این موضوعات مربوط به گذشته است اما من باید بگویم اینجا یک مرجع کیفری است و این حرف‌ها واجد تصدیق خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به گزارش معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه در بیان شخصیت بابک زنجانی، گفت: در این گزارش آمده زنجانی جوان 40 ساله‌ای است که از سال 88 با ثبت شرکت واردکننده لوازم آرایشی در کیش کار خود را آغاز کرد و با رانت‌های ایجاد شد خود را به عنوان ثروتمندترین فرد ایرانی معرفی می‌کند.

بانک FIIB وسیله کلاهبرداری زنجانی بوده/ اقدام غیر منطقی سه وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی

صادقی قهاره وکیل بانک HK در ادامه اظهارات خود در هشتمین جلسه دادگاه گفت: ما بانک FIIB در مالزی را طرف حساب خودمان نمی‌دانیم. طرف حساب ما آقای زنجانی است و بانک ایشان تنها یک وسیله کلاهبرداری بوده است.

وی افزود: برخلاف ادعای متهم مسئولان نفتی هیچ وقت سراغ بابک زنجانی نرفتند بلکه این متهم بود که با اصرار متهم دیگر پرونده یعنی آقای م.ش با مسئولان نفتی دیدار کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که م. ش با ا.و.د آشنایی داشته بابک زنجانی را به او معرفی کرده و می‌گوید که او می‌تواند با توجه به چند بانکی که در خارج از کشور دارد اقدام به جابه‌جایی ارز کند.

وکیل شرکت HK تصریح کرد: براساس توافقی که بین مدیران نفتی صورت می‌گیرد مقرر می‌شود تا 3 محموله به قیمت 300 میلیون یورو به شرکت IFO که متعلق به زنجانی بوده داده شود.

پس از واریز وجه به مبلغ 300 میلیون یورو قرارداد سه محموله نفتی به امضا رسیده و این مسئله به عنوان سرآغاز فریب مدیران نفتی از سوی بابک زنجانی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: براساس گزارش سازمان بازرسی اینکه سه وزیر و رئیس وقت بانک مرکزی بانک FIIB را بدون شناخت کامل به رسمیت شناخته است یک کار غیر منطقی بوده و علیرغم اینکه 26 مرداد ماه سال 91 زمان سررسید اعتبار اسناد بوده و زنجانی دوم دی ماه سال 91 از سوی اتحادیه اروپا تحریم می‌شود اما همواره به عمد در پرداخت‌ پول‌ها تاخیر می‌کرد و پس از تحریم هم گفت که چون تحریم شده نمی‌تواند پولی پرداخت کند.

جزئیات کامل قراردادهای نفتی بابک زنجانی با شرکت HK/ماجرای دریافت 300 دستگاه خودروی سمند از ایران‌خودرو

غلامرضا صادقی قهاره در ادامه قرائت شکایت شرکت HK از بابک زنجانی گفت: قراردادهایی که با بابک زنجانی منعقد شده به غیر از فروش نفت خام 11 فقره بوده که در این هنگام قاضی صلواتی خطاب به بابک زنجانی گفت که آیا تمایل دارید قراردادها با جزئیات خوانده شود که زنجانی در پاسخ گفت قراردادی وجود ندارد که قرائت شود.

پس از‌ آن صادقی جزئیات کامل قراردادهای منعقد شده را قرائت کرد و افزود: جمع کل نفت کوره واگذار شده به بابک زنجانی 13 میلیون و 156 هزار بشکه با ارزش یک میلیارد و 326 میلیون و 626 هزار و 807 دلار بود. البته در این میان 4 فقره محموله معیانات نفتی هم بود که چون مسترد شده نسبت به آن هیچ ادعایی نداریم.

وی ادامه داد: همچنین یک میلیارد و 500 میلیون و 737 هزار و 726 دلار نفت کوره و نفت خام تحویل بابک زنجانی شده است.

صادقی با بیان اینکه یک میلیارد و 427 میلیون و 500 هزار یورو از وجوه شرکت میکو از طریق بانک مرکزی جهت پرداخت پیمانکاران به حساب شرکت SCT بنکرز که متعلق به بابک زنجانی بوده واریز شده، گفت: از این مبلغ یک هزار و 350 میلیون یورو با درخواست شرکت میکو صورت گرفته و 77 میلیون و 500 هزار یورو با دستور شرکت میکو به بانک کندون چین واریز شده است.

وی در ادامه به دستورهای پرداخت شده به زنجانی اشاره کرد و گفت: جمع کل این دستورها 2میلیارد و 700 میلیون یورو بوده که بابک زنجانی بدون توجه به دستورات مکرر شرکت نفت مبنی بر پرداخت پول به پیمانکاران این مبالغ را صرف خرید کشتی و هواپیما کرده است.

در ادامه جلسه کارشناس بانک مرکزی به ترازنامه مالی بانک FIIB اشاره کرد و گفت:‌ ترازنامه مالی این بانک 98 میلیون دلار در سال 2012 بوده این در حالی است که یک فقره از مبالغ وارد شده به این بانک از سوی HK دو میلیارد و 66 میلیون یورو بوده است.

وکیل شرکت نفت هم، گفت: متهم بخشی از وجوه دریافتی از بانک مرکزی را به شرکت‌هایی همچون سامسونگ و ال جی که متقاضی ارز در داخل کشور بودند فروخته و پول آنها را به ریال در راه ساخت و ساز و خرید اموال و املاک در داخل کشور صرف کرده است.

صادقی خاطرنشان کرد: همچنین وی با پرداخت 190 میلیارد وون کره جنوبی به بانک ملت کار بازخرید 60 درصد بانک‌های FIIB را انجام داده همچنین 53 میلیارد را بابت خرید سهام بانک پارسیان به ایران خودرو داده که این کار صورت نمی‌گیرد و در نهایت 300 دستگاه خودروی سمند از ایران خودرو دریافت می‌کند.

بابک زنجانی منابع مالی شرکت HK را خرج بلندپروازی‌های خود کرد/ سوءاستفاده بابک زنجانی از اعتماد شرکت نفت

غلامرضا صادقی قهاره در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه متهم منابع مالی HK را خرج بلندپروازی‌های خود کرده، گفت: برخلاف اینکه آقای زنجانی مدعی است انسانی مؤمن، صالح، پاک، مخلص به نظام و دارای تمکن مالی است؛ اما همه منابع مالی شرکت میکو و  HK را خرج بلندپروازی‌های خود کرده است.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که آقای زنجانی انجام داد و ضرر بزرگی را به جمهوری اسلامی ایران وارد کرد، وقفه‌ای بود که در کار پیمانکاران در پارس جنوبی به واسطه پرداخت نشدن وجوه از سوی بابک زنجانی انجام شد و تعطیلی کار ایران در این منطقه به فرصت مغتنمی برای عربستان و قطر تبدیل شد.

وی یکی از راه‌های متقلبانه زنجانی را تمسک به تأئید اشخاص ثالث عنوان کرد و گفت: بابک زنجانی برای اینکه اعتماد شرکت نفت را جلب کند به گواهی اشخاص ثالث یعنی وزیر وقت صنعت، وزیر وقت اقتصاد و رئیس وقت بانک مرکزی متوسل شد و آنها برای پرداخت وجوه مربوط به شرکت میکو نزد بانک FIIB مصوبه‌ای را امضاء کردند؛ در واقع تأئید این مقامات عالی به دور از هرگونه قرض و با حسن نیت برای کاهش فشارها بود اما بابک زنجانی از آن سوءاستفاده کرد.

وکیل شرکت HK در ادامه با اشاره به اینکه بانک پوشالی FIIB اولین تشکیلات برای جابه‌جایی پول بوده است، گفت: این بانک فاقد استانداردهای لازم و توانایی‌های یک بانک بود؛ چرا که بابک زنجانی سهام این بانک را در منطقه لابوآن به مبلغ 4 میلیون دلار خریداری کرد، در حالی که کل سهام این بانک 4 میلیون دلار ارزش داشته، در اولین فرصت 20 میلیون یورو از شرکت HK می‌گیرد. در واقع این بانک اجازه تأسیس شعبه نداشته و تمام فعالیت‌هایش به دفتر تهران خلاصه می‌شده است.

صادقی تصریح کرد: هرچند مجرمین به دروغ ادعا می‌کنند خیرخواه بوده‌اند اما اعمالشان نشان‌دهنده سوءنیت و خبث باطنشان بوده چگونه می‌توان باور کرد با این همه اعمال بزهکارانه و خلاف قانون قصدشان سوء نبوده و به دنبال خیرخواهی بوده‌اند؟‌ واقعیت این است که انگیزه بابک زنجانی و شرکای وی رخنه در بانک‌های ایرانی و شرکت‌ها از جمله شرکت نفت در راستای تحصیل مال بوده است.

وکیل HK: بحث ما شخص آقای زنگنه نیست/ زنجانی روش‌های مجرمانه جدید را به ایران آورد

صادقی قهاره در ادامه اظهارات خود با اشاره به همراهی م.ش و ح.ف.هـ با بابک زنجانی گفت: برای این دو نفر نیز به دلیل مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی تقاضای کیفر شده تا در همین راستا از دادگاه می‌خواهیم حکم مقتضی را صادر کند چرا که اگر همراهی و مشارکت این دو نفر نبود ، زنجانی توانایی کلاهبرداری در این حد بزرگ را نداشت، در واقع این دو نفر حکم دو بال را برای متهم داشتند.

وی درخصوص ح.ف.هـ گفت: این فرد کسی است که م.ش را به عنوان عضو اصلی به گروه خودشان معرفی کرد، نامبرده در هیات مدیره بانک‌ها و شرکت‌های SCT عضویت داشته و موجب شده تا 60 درصد سهام بانک‌های زنجانی به قیمت 90 میلیون دلار به بانک ملت فروخته شود.

صادقی تصریح کرد: وی فردی است که در معرفی بابک زنجانی به عنوان یک بانکدار نمونه به سیستم بانکی کشور نقش موثری داشته و نکته جالب این است که ح.ف.هـ از اینکه بانک FIIB تنها ماکتی از یک بانک است و ابلاغ عنوان بانک به آن پوشالی است، آگاهی کامل داشته است.

وکیل شرکت HK درخصوص م.ش گفت: وی با توجه به سابقه و فعالیت خود در امر کشتیرانی و همچنین آشنایی با مدیرعامل صندوق بازنشستگی کارکنان نفت، امکان خرید نفت را برای زنجانی فراهم می‌کند ضمن اینکه در انتقال نفت خریداری شده و فروش آن در خارج کشور نیز نقش موثری داشته است.

وی افزود: این فرد بجای اینکه وجوه نفت را به شرکت HK بدهد آن را صرف خرید هواپیما و کشتی کرده و در همین راستا شرکت نفت نسبت به این دو فرد هم شکایت دارد.

صادقی درخصوص دفاعیات روز گذشته بابک زنجانی اظهارداشت: آقای زنجانی دفاع‌هایی را داشتند که بیشتر مطالب واهی بوده و یا اینکه مطالبی را عنوان کردند که نباید در دادگاه مطرح می‌شد، مثلاً ایشان در جلسه روز گذشته گفته که من نمی‌خواهم ساعت و انگشترم را زنگنه دست کند، بحث ما آقای زنگنه نیست بلکه بیت‌المال است. ما از خدایمان است که هرکسی چه در این دولت و چه در دولت گذشته تخلفی داشته با او برخورد شود.

وکیل شرکت HK همچنین در رابطه با منشأ و پشتوانه پول‌های بمابک زنجانی گفت: آقای زنجانی در دفاعیات می‌گوید، شما چکار به منشأ دارید؟ در حالیکه پول‌هایی که صرف خرید هواپیما کرده پول شرکت نفت بوده است.

وی ادامه داد: بابک زنجانی کسی است که سال 86 برای نیاز به منابع مالی متوسل به جعل شناسنامه شد و در سال 90 که بانک FIIB را خرید سرمایه اندکی داشت.

صادقی با اشاره به اظهارات زنجانی مبنی بر اینکه در این پرونده از آبدارچی و تایپیست تحقیق شده، گفت: تحقیقات صورت گرفته از افرادی بوده که کاملاً به آقای زنجانی نزدیک بودند، برای مثال خانم م.م مدیرعامل SCT بنکرز و خواهر این خانم که مسئول تمام پیام‌های سوئیفتی بوده است.

وی ادامه داد: در واقع بابک زنجانی و شرکایش جرایمی را با شیوه‌های جدید ابداع کردند که در اینجا باید از این حیث از آقای زنجانی تشکر کرد که روش‌های مجرمانه جدید را در ایران ابداع کرد چرا که ما در هیچ موردی این روش‌ها را ندیده‌ایم و ایشان می‌تواند آنها را ثبت کند.

وکیل شرکت HK خاطرنشان کرد: چنانچه دادگاه با این اعمال مقابله نکند تردیدی نیست که این جرایم با ابزارهای جدید از سوی دیگر مجرمین نیز رخ می‌دهد چرا که وسایل ارتباطی جدید امکان تخلفات را بیشتر کرده است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
جزئیات دزدی های بابک زنجانی از زبان وزیر نفت