ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



پول بده، آئین‌نامه و قانون را زیر پا بگذار/ تحمیل برای رپورتاژی شدن رسانه‌ها!+ آئین‌نامه


به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، باشگاه استقلال بعد از پایان دربی 82 و همچنین بازی با فولاد خوزستان در فضای میکسدزون ورزشگاه آزادی اجازه مصاحبه به بازیکنان این تیم با رسانه‌ها را نداد که این موضوع واکنش‌های مختلفی را در پی داشت.

غلامرضا بهروان بلافاصله بعد از این جریان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس اعلام کرد که باشگاه استقلال نقض قوانین انجام داده و باید با این باشگاه برخورد قانونی صورت بگیرد. همچنین سازمان لیگ نیز با ارسال نامه به این باشگاه تذکرات لازم را ارائه کرد تا این اقدام دیگر تکرار نشود. از طرفی استدلال مسئولان باشگاه استقلال این است که اسپانسر این باشگاه که یک شرکت اپراتور تلفن همراه است چنین اجازه‌ای را به آن‌ها نمی‌دهد و با توجه به اینکه نیازهای مالی این باشگاه توسط اسپانسر تامین می‌شود مجبور هستند از مصاحبه کردن بازیکنان جلوگیری کنند.

از طرفی طی روزهای گذشته شایعاتی پیرامون اختلاف سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران با اسپانسر باشگاه استقلال که اتفاقا حامی مالی پرسپولیس و تراکتورسازی هم هست شنیده می‌شود طبق قوانین بین‌المللی تنها در صورتی اسپانسر یک باشگاه می‌تواند تبلیغات محیطی آن مجموعه را در اختیار داشته باشد که باشگاه استقلال از یک استادیوم اختصاصی بهره‌مند باشد و البته این باشگاه قانون ابلاغی سازمان لیگ را (که تمکین از قوانین تبلیغات محیطی سازمان لیگ است را نپذیرد) اما در حال حاضر و در ابتدای فصل باشگاه استقلال قوانین سازمان لیگ و تبلیغات محیطی این سازمان را پذیرفته و اسپانسر باشگاه استقلال نیز نمی‌تواند دخل و تصرفی در این موضوع داشته باشد. اما اینکه چرا بازیکنان استقلال اجازه مصاحبه نداشتند در نوع خود سوالی است که بهرام افشارزاده روز گذشته در گفت‌وگو با فارس به آن اشاره کرد. به طور مثال وی مدعی شد که از این مسئله ناراحت است و دوست ندارد رسانه‌ها را به تیم استقلال بندد و سعی دارد در نشست خود با نماینده اسپانسر باشگاه این موضوع را حل کند. از طرفی قوانین سازمان لیگ حرفه‌ای و در میکسدزون که طبق آئین‌نامه 15 صفحه‌ای و تصاویر فوق مشاهده می‌شود گویای این موضوع است:

در بند ج آیین نامه رسانه‌ای اینگونه ذکر شده است (وصول اطمینان از اینکه مربیان و بازیکنان از منطقه میکسدزون عبور خواهند کرد در این منطقه اعضای تیم از نمایندگان رسانه‌ها مجزا خواهند بود اما باید فرصتی فراهم شود که مربیان و بازیکنان توقف نموده و با آن‌ها مصاحبه کنند. بازیکنان و مربیان باید همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند و وظیفه مسئول رسانه‌ای تیم این است که آن‌ها را ملزم به شرکت در مصاحبه نماید. حتی به مدت 90 ثانیه)

به گزارش فارس، این یک مورد از آیین نامه رسانه‌ای سازمان لیگ است که از سال 2010 در این سازمان لازم الاجراست. خبرنگار فارس در همین زمینه با شاهین رحمانی عضو ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد قوانین بین‌المللی این موضوع صحبت کرد.

وی در این باره اظهار داشت: میکسدزون به طور کلی در قوانین فیفا ، یوفا و AFC مسیری است بین رختکن‌ها و در راهروهای خروجی استادیوم که اتفاقا به چند قسمت تقسیم می‌شود.

رحمانی افزود: به طور مثال در خیلی از باشگاه‌ها و تیم‌های ملی مسئولان رسانه‌های روش‌های خاصی را برای بازیکنان و حتی اعضای کادر فنی (منظور از کادر فنی تمامی عوامل حتی ماساژور تیم هم می‌شود) تعیین می‌کند. در آن زمان مثلا مسئول رسانه‌ای یک باشگاه به دلیل شرایط خاص یک بازیکن که نشات گرفته از اتفاقات برای او در مسابقه است می‌تواند از وی بخواهد تا مقابل خبرنگاران گفت‌وگویی انجام ندهد. این در قالب یک توصیه است و البته حق مدیران رسانه‌ای.

رحمانی تاکید کرد: روش‌های دیگر هم وجود دارد، اگر مدیران رسانه‌ای باشگاه‌ها توانا باشند می‌دانند ممکن است خبرنگاران چه سوال‌هایی را از بازیکنان بپرسند به همین دلیل آ‌ن‌ها بازیکنان و کادر فنی تیمشان را توجیه می‌کند که براساس استراتژی‌های یک باشگاه چگونه به خبرنگاران پاسخ بدهند.

رحمانی در ادامه گفت‌وگو با فارس افزود در مورد لیگ‌های کشورها قوانین فرق می‌کند اینکه چرا یک باشگاه به بازیکنانش اجازه مصاحبه نمی‌دهد ابتدا باید توسط نامه سازمان لیگ آن کشور بررسی شود و هیچ ربطی به قوانین بین‌المللی ندارد اگر آیین نامه لیگ یک کشور بگوید اسپانسر می‌تواند از بازیکنان باشگاهی که حامی مالی اش است بخواهد که مصاحبه نکند این امر قانونی است اما اگر درخواست نامه آن کشور این مسئله وجود نداشته باشد قانونی نیست. (باشگاه استقلال در حالی این کار را انجام داده که قوانین سازمان لیگ به اسپانسر این باشگاه چنین اجازه‌ای نداده است).

رحمانی گفت: برای‌ آنکه بدانید بازیکنان در میکسدزون چه رفتارهایی را باید انجام دهند باید آیین نامه سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران را بخوانید و من از این آیین نامه اطلاع دقیق ندارم، اما بازیکنان و اعضای کادر فنی حتما باید از میکسدزون رد شوند حتی اگر تمایلی به مصاحبه نداشته باشند. مطمئن باشید این آیین نامه به باشگاه‌ها ابلاغ شده است.

عضو ایرانی کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید کرد: به طور مثال آیین نامه رسانه‌ای و نحوه چگونگی مصاحبه بازیکنان و کادر فنی در طول برگزاری مسابقات به شکل‌های مختلف است مثلا در لیگ MLS (لیگ حرفه‌ای آمریکا) قانونی به باشگاه‌ها ابلاغ شده که در راستای فرهنگ‌سازی رسانه‌ای حتی مربیان روی نیمکت و زمانی که بازی‌های متوقف است می‌توانند مصاحبه کنند.

وی افزود: یا به طور مثال در کشور ژاپن به داوران میکروفونی وصل می‌شد تا دیالوگ‌های آن‌ها و بازیکنان از طریق رسانه‌ای که این مسابقه را پخش می‌کند به مردم منتقل شود. این مواردی که گفتم آیین نامه لیگ‌های مختلف است و هیچ ربطی به مسابقاتی که در یوفا،‌فیفا و AFC برگزار می‌شود ندارد شما هم باید به آیین نامه رسانه‌ای لیگ خودتان رجوع کنید.

خبرنگار خبرگزاری فارس در همین زمینه با حجت‌الله بهمنی مدیر روابط عمومی سازمان لیگ هم  ارتباط برقرار کرد. بهمنی در این باره گفت: ما آیین نامه رسانه‌ای داریم و اکثر این آیین نامه‌ها در سایت سازمان لیگ به ثبت رسیده است. یادتان باشد روزی که ما مسئولیت سازمان لیگ را برعهده گرفتیم حتی هیچ کس نمی‌دانست میکسدزون چیست و قراردادی هم برای مدیران رسانه‌ای بسته نمی‌شد اما حالا می‌بینید که میکسدزون‌ها برقرار است و مدیران رسانه‌ای فعالیت می‌کنند البته با توجه به اینکه ما تجربه عملی این کار را نداشتیم مشکلات نیز سد راهمان شد ولی این مشکلات را کتباً  جمع بندی کرده‌ایم و قرار است در آیین نامه جدید رسانه‌ای آن‌ها را اعمال و در دوره‌های بعدی عملی کنیم. قصد داریم ریز به ریز قوانین‌های بین‌المللی را به خصوص در بعد رسانه‌‌ای در آیین نامه بگنجانیم تا اهالی رسانه‌ نیز بتوانند به شیوه‌ای حرفه‌ای تر از سال‌های گذشته پوشش خبری خود را برای رسانه‌ها انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، ورزشگاه‌های مختلف کشور از لحاظ نظم و انضباط به میکسدزون‌ها و همچنین مواردی که به صورت قانونی بازیکنان و کادر فنی در قبال نمایندگان رسانه‌ها به آن دقت کنند  دچار مشکلاتی است که سازمان لیگ و نمایندگان رسانه‌ای آن باید طی سال‌های آینده این مشکلات را مرتفع کنند.

 

انتهای پیام/ر


ویدیو مرتبط :
تدوین آئین نامه های اجرایی قانون رفع موانع تولید رقابت