سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



داروخانه ایمن‌ترین محل برای عرضه وسایل پزشکی خانگی است


 سید مهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران در گفت‌و گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در خصوص ضرورت نظارت دقیق بر عرضه محصولات پزشکی خانگی اظهار داشت: عرضه صحیح دستگاه‌های پزشکی که در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند، نظیر دستگاه های تست قند خون، فشار سنج، دما سنج و ...به شرط این که همراه با ارائه آموزش های مناسب و مکفی باشد، می‌تواند مسیر پیشگیری از بروز عوارض بیماری‌های مزمن همچون دیابت را هموار سازد.

وی با اشاره به این نکته که «کیفیت عرضه و فروش دستگاه‌های پزشکی و لوازم جانبی آن‌ها حائز اهمیت جدی در تامین سلامت مصرف کنندگان است» ادامه داد: وسایل پزشکی زمانی کارکرد خوبی دارند که علاوه بر آنکه فرآیند تولید آن‌ها به خوبی مدیریت شود، فرآیند عرضه و فروش آن‌ها نیز به شکل صحیح مدیریت و همراه با نظارت کافی انجام شود. ضعف نظارت بر فروش می تواند منجر به وفور کالاهای تقلبی، ارائه راهنمایی‌های ناقص و گاه گمراه کننده، عرضه دستگاه‌های آسیب دیده در چرخه حمل و نقل و نیز ایجاد فضای رقابتی ناسالم شود، بنابراین به منظور کاهش ریسک بروز آسیب‌های احتمالی، باید عرضه دستگاه‌های پزشکی با کاربری خانگی و لوازم جانبی آن‌ها با رعایت ضوابط و قوانین خاصی صورت گیرد.

سجادی تصریح کرد: فروشندگان باید در هنگام فروش این وسایل پزشکی به کاربران غیر حرفه‌ای نسبت به تامین خدمات پس از فروش دستگاه، تامین لوازم جانبی و یک‌بار مصرف دستگاه و نیز آموزش‌های مقدماتی مورد نیاز کاربر توجه داشته باشند و از آنجایی که ارائه راهنمایی‌های اولیه برای کاربرد صحیح دستگاه از وظایف فروشندگان محسوب می‌شود، در این گونه موارد باید سعی شود راهنمایی به صورت دقیق، شفاف، غیرفنی و به زبان ساده انجام شود.

وی ادامه داد: اولویت داشتن پیشگیری بر درمان، کاهش عوامل خطر و افزایش سطح حفاظت کننده‌های سلامت، از جمله اصول سیاست های کلی سلامت هستند که فروردین ماه سال گذشته از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و هر یک به نوعی و از یک زاویه دید خاص مطالبه کننده برنامه عملیاتی ویژه ای برای تحقق هدف بزرگی با محوریت ارجحیت پیشگیری بر درمان است.

سجادی اضافه کرد: از آنجایی که انتظار می رود با اجرای طرح تحول نظام سلامت از سوی دولت یازدهم، به مرور به اهداف و سیاست‌های  تبیین شده در اسناد بالا دستی نزدیک‌تر شویم، تعریف زیر ساخت‌های لازم برای پایدار ساختن برنامه‌هایی که بتوانند اولویت بودن پیشگیری بر درمان را در گذر زمان به شایستگی محقق سازد، ضروری است.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح شاهد آن هستیم که پرداخت هزینه های مربوط به دارو و درمان بیماران روند کاهشی داشته و از این بابت سهم پرداختی مردم به وضوح کم شده است و در مقابل سازمان‌های بیمه‌گر تعهدات ریالی بیشتری را متقبل شده‌اند.

به گفته سجادی طبیعی است در نظر بگیریم ادامه این روند می‌تواند سهم بودجه ای بیشتری را از وزارت بهداشت و وزارت رفاه در حوزه درمان مطالبه کند. بنابراین منطقی است با اقدامات پیشگیرانه و ارتقا شاخص های بهداشتی و تقویت مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی به لحاظ تامین امکانات و کادر درمانی مناسب، با گام برداشتن در مسیر کاهش هزینه های درمانی، پایداری نتایج طرح تحول سلامت را تضمین کنیم. چرا که حفظ دستاوردهای این طرح، صرفا با تامین منابع پایدار برای آن محقق خواهد شد.

دبیر انجمن داروسازان تصریح کرد: از آنجایی که محدودیت در بودجه، درد قدیمی کشورمان بوده و هست، بهتر آن است که سیاستگذاران در کنار تمرکز بر ایجاد منابع جدید مالی، بر کاهش هزینه ها از طریق سرمایه گذاری بر بخش پیشگیری توجه کنند.

وی اضافه کرد: در این خصوص باید اذعان کنیم از آنجائی که داروخانه ها به‌صورت یک شبکه مویرگی در کل کشور دارای  ساختاری بسیار قوی بوده و اقدامات بسیار مهمی در حوزه پیشگیری و بهداشت در این مراکز صورت می پذیرد، تمرکز بر تحقق بیشتر اهداف طرح تحول نظام سلامت از طریق این مراکز حائز اهمیت است.

سجادی ادامه داد: علاوه بر این، آموزش و پایش بیماران می تواند منجر به توسعه بهداشت فرد  و خانواده ها شود.

وی در پایان پیشنهاد داد: جهت تحقق این اهداف از پتانسیل‌ها و ظرفیت های کارشناسی موجود در انجمن های گروه پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان استفاده شایسته تری صورت پذیرد تا در آینده شاهد ارتقا شاخص های سلامت و بهداشت بوده و بیشتر از آنکه در حوزه درمان هزینه کنیم به فکر اقدامات پیشگیرانه باشیم.

 

انتهای پیام/

http://fna.ir/28UOJ


ویدیو مرتبط :
چیدمان درست و ایمن وسایل در سفر