والدین چگونه خود را با روند تغییرات کتب درسی فرزندانشان تطبیق دهند؟


برخی از والدین می گویند روش حل مسائل ریاضی تغییر یافته وقتی با روشی که خودمان درس‌ها را یادگرفته‌ایم برای فرزندانمان توضیح می‌دهیم، آنها عنوان می‌کنند که روش درس دادن ما با روش معلم‌شان متفاوت است.

چند ماه از آغاز سال تحصیلی جاری گذشته است و دانش‌آموزان با کلاس و درس و مدرسه خو گرفته‌اند و دانش در بستر رودخانه تعلیم و تربیت جاری است.

 به گزارش عصر ایران تکالیف مدرسه جزوی از آموزش است؛  در گذشته شاید والدین نقش کمتری در آموزش کتاب های درسی به فرزندانشان عهده دار بودند اما این روزها تکالیف مدرسه ویژه دانش‌‌آموزان و والدین است و والدین کاملا درگیر بحث آموزش به فرزندان خود شده اند.

برخی از والدین نیز قدم‌ فراتر گذاشتند و به جز کمک به انجام تکلیف دانش‌آموزان، سعی می‌کنند مانند یک معلم خصوصی به یادگیری بیشتر فرزندان و حل مسائل کتاب و کتاب‌های کمک آموزشی کمک کنند اما به نظر می‌رسد هنوز برخی والدین نتوانسته‌اند با کتاب‌های درسی فرزندانشان ارتباط زیادی  برقرار کنند. برخی از والدین دانش آموزان می گویند روش حل مسائل ریاضی تغییر یافته وقتی با روشی که خودمان درس‌ها را یادگرفته‌ایم برای فرزندانمان توضیح می‌دهیم، آنها عنوان می‌کنند که روش درس دادن ما با روش معلم‌شان متفاوت است.

پدر یک دانش‌آموز دبستانی می گوید: به نظرم در گذشته والدین کمتر برای تکالیف فرزندانشان وقت می‌گذاشتند و در این دوره بیشتر است که به نظرم دلیل اصلی آن، تغییر محتوای کتب درسی است که سنگین‌تر شده است.

وی افزود: به نظر می‌آید حجم کتب درسی در دوره ابتدایی با دوره متوسطه هماهنگی ندارد و دانش‌آموزان از یک فضای کودکانه مستقیم وارد فضای آموزش ‌های تخصصی می‌شوند.

آموزش و پرورش: والدین به منابع تكمیلی كتاب‌های درسی مراجعه کنند

فاطمه رمضانی معاون ابتدایی دفتر تألیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با  عصر ایران در پاسخ به این پرسش که «آیاحجم کتب درسی نسبت به گذشته، تفاوت پیدا کرده است یا خیر گفت: قبل از پاسخ به این سئوال یادآور می‌شوم تغییر كتاب‌های درسی به دلیل تغییر در نیازهای فردی و اجتماعی در دوره‌های زمانی مختلف و نیز تغییر انتظارات جامعه از نسل‌های آینده خود امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین تفاوت كتاب‌های درسی طبیعی است و نباید صرفا انتظار داشت كه حجم كتاب‌ها همان باشد و یا كمتر شده باشد.

چگونه والدین خود را با روند تغییرات کتب درسی فرزندانشان تطبیق دهند؟وی ادامه داد: در هر حال، با نگاهی اجمالی به كتاب‌های درسی دوره ابتدایی، در اكثر موارد كاهش چشمگیری از نظر تعداد دروس و صفحات كتاب‌ها می‌توان مشاهده كرد. اما از نظر تنوع و تعدد فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای دانش‌آموزان در جهت دستیابی به اهداف یادگیری دروس مختلف، افزایش قابل توجهی داشته‌ایم و  این امر موجب جذابیت فعالیت‌های آموزشی و علاقه‌مندی بیشتر دانش‌آموزان و توسعه مهارت‌ها و توانایی‌هایشان در زمینه‌های مختلف می‌شود كه از نیازهای اساسی زندگی موفق در جهان امروز است.

رمضانی در پاسخ به این پرسش که «برخی خانواده‌ها معتقدند که محتوای کتب درسی نسبت به گذشته سنگین‌تر شده است گفت: كتاب‌های درسی، قبلاً بر ارائه صرف اطلاعات  تمركز داشته‌اند ولی هم اکنون به تقویت مهارت‌های یادگیری و كسب دانش و ارائه یافته‌ها بیشتر از گذشته توجه دارند. از این‌رو نمی‌توان گفت كه مطالب كتاب‌ها سنگین‌تر شده است. 

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه «برخی خانواده‌ها معتقدند که به دلیل تغییرات محتوایی کتاب درسی، در ارائه کمک به فرزندانشان برای یادگیری با مشکل مواجه هستند به عنوان مثال روش آموزش ریاضی با آنچه آنها در گذشته یاد گرفته‌اند، متفاوت شده است و  پیشنهاد شما برای حل این مشکل چیست؟»، گفت: هم جهت شدن با تغییرات مستلزم كسب آگاهی هر چه بیشتر از ابعاد مختلف تغییر است. در تعدادی از كتاب‌های درسی جدید در دوره ابتدایی، بخش‌هایی با هدف جلب مشاركت آگاهانه اولیای گرامی در قالب‌های مختلف پیش‌بینی شده است. اضافه شدن بخشی با عنوان سخنی با اولیا در مقدمه كتاب و بیان هدف درس و نوع همكاری اولیا در انتهای هر صفحه در كادر مخصوص از این نمونه‌ها هستند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد مشخص دیگر برای آن دسته از اولیا كه علاقه‌مندند جزئیات بیشتری از برنامه‌های درسی، نقشه‌های یادگیری دروس و نحوه آموزش آنها بدانند، مراجعه به منابع تكمیلی كتاب‌های درسی است. این منابع عمدتا برای معلمان تهیه شده‌اند اما برای همه علاقه‌مندان و به ویژه والدین كارگشا و مؤثر خواهند بود و كتاب‌های راهنمای معلم، لوح‌های فشرده توضیحات مربوط به كتاب‌های جدید و مجلات تخصصی رشد در این دسته قرار می‌گیرند كه از طریق مراجعه به سایت‌هایی چون سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دفتر تألیف كتاب‌های درسی، شبكه رشد و پایگاه كتاب‌های درسی و یا فروشگاه‌های انتشارات مدرسه قابل دسترسی هستند. 

چگونه والدین خود را با روند تغییرات کتب درسی فرزندانشان تطبیق دهند؟معاون ابتدایی دفتر تألیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش در مورد اینکه برخی خانواده‌ها عنوان می‌کنند که محتوای کتب درسی دوره ابتدایی راحت‌تر از دوره متوسطه است و دانش‌آموزان در نظام جدید، از دوره ابتدایی مستقیم به دوره متوسطه می‌روند که این موضوع موجب افت تحصیلی می‌شود، گفت: دلیل تفاوت سطح دروس این دو دوره، تفاوت در مأموریت‌های ویژه هر یك در تحقق اهداف كلی نظام آموزش رسمی و تفاوت در سطح رشدی دانش‌آموزان در این دوره‌هاست. از این روست كه به طور مثال، ما در دوره متوسطه اول، افزایش ساعات هفتگی حضور در مدرسه و آموزش داریم و دانش‌آموزی كه در دوره ابتدایی، 25 ساعت در مدرسه حاضر می‌شود و به فعالیت های آموزشی می‌پردازد، در متوسطه اول، 30 ساعت در هفته به امر یادگیری در مدرسه اشتغال می‌یابد.

وی با بیان اینکه این تفاوت‌ها در دو دوره ابتدایی و متوسطه اول شیبی درخور نیاز و توان دانش‌آموزان دارند ، افزود:  نباید تصور كنیم چون در نظام آموزشی جدید، فارغ‌التحصیلان دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه می‌شوند، سطح دروس و انتظارات یادگیری از ایشان مانند دوره متوسطه در نظام آموزشی قبلی است.


ویدیو مرتبط :
در چه صورت والدین در گناه فرزندانشان شریک خواهند بود؟