راه‌اندازی موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای با تصویب شورای پول و اعتبار


مدیرعامل بانک مسکن از تهیه پیش‌نویس «تاسیس نهاد جدید پولی» در کشور خبر داد و گفت:‌ بانک مرکزی در موافقت با تاسیس نهاد جدید پولی، پیش‌نویس نحوه راه‌اندازی «موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای» را تهیه کرده که امیدواریم طی ماه‌های آینده، در شورای پول و اعتبار به تصویب نهایی برسد.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن با بیان این مطلب گفت: بانک مسکن متقاضی تاسیس موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای است که در این خصوص در نظر داریم در گام نخست دو موسسه در قالب شخصیت مستقل حقوقی یکی برای آبادسازی سواحل مکران در کنار دریای عمان و دیگری برای بافت فرسوده شهر تهران تاسیس کنیم.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه سخنان خود به ارایه گزارشی از سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی پرداخت و گفت: بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی در 9 ماهه ابتدای سال‌جاری حجم تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به مبلغ دو میلیارد و 644 میلیون و 980 ریال است که از این میزان سهم بخش مسکن و ساختمان حدود 276 میلیون و 745 میلیارد ریال است به عبارتی بخش مسکن و ساختمان 10.3 درصد از کل تسهیلات اعطایی شبکه بانکی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: طی این مدت 43 درصد کل تسهیلات بخش مسکن به ارزش 118 هزار میلیارد ریال توسط بانک مسکن پرداخت شده است.

بت‌شکن به پرداخت مبلغ 128 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای احداث، خرید، تعمیر و واگذاری سهم‌الشرکه 419 هزار واحد مسکونی اشاره کرد و در تشریح جزییات پرداخت این تسهیلات گفت: طی 10 ماهه ابتدای سال‌جاری، مبلغ 27 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ساخت 89 هزار واحد مسکونی، 24 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید 83 هزار واحد مسکونی و 86 هزار میلیارد ریال تسهیلات جعاله برای تعمیر 90 هزار واحد مسکونی و نیز مبلغ 68 هزار میلیارد ریال برای واگذاری سهم‌الشرکه 232 هزار واحد مسکونی توسط بانک مسکن تامین مالی شده است.

وی در خصوص عملکرد بانک در بخش مسکن مهر افزود: با عنایت به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، بانک مسکن تا پایان دی‌ماه سال‌جاری برای احداث دو میلیون و 375 هزار و 660واحد مسکونی مهر نیز، رقمی معادل 499 هزار میلیارد ریال قرارداد پرداخت تسهیلات با سازنده‌ها منعقد کرده که از این رقم، تاکنون 460 هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات پرداخت شده است.

بت‌شکن یادآور شد: تاکنون از دو میلیون 363 واحد مسکونی که تسهیلات طرح مسکن مهر را دریافت کرده‌اند تعداد یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی به مبلغ 338هزار میلیارد ریال فروش اقساطی شده است.

وی همچنین درخصوص عملکرد بانک در بخش بافت فرسوده گفت: بانک مسکن از ابتدای طرح مسکن‌مهر برای احداث حدود 81 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده بالغ بر 15هزار میلیارد ریال در قالب مسکن مهر تسهیلات پرداخت کرده است.

بت‌شکن درخصوص اقدامات بانک در حوزه مسکن‌مهر در طول سال‌جاری گفت: بانک با همکاری وزارت راه و شهرسازی سقف تسهیلات مسکن مهر را از 250میلیون ریال به 300 میلیون ریال افزایش داد.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: بعد از افزایش قدرت خرید مردم در قالب افزایش سقف تسهیلات از محل حساب صندوق پس‌انداز ممتاز از 200 میلیون ریال به 350میلیون ریال در سه ماهه چهارم سال 1392، در مرحله بعد در آذرماه سال‌جاری سقف این تسهیلات به 600 میلیون ریال درتهران و در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر به ترتیب 500 میلیون ریال و 400 میلیون ریال افزایش یافت.

بت شکن در تشریح آخرین وضعیت سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم تعدادسپرده‌گذاران این صندوق را 28 هزار تن عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های بانک در سال 95 اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بودجه سال 95 کل کشور و در تبصره 18 بودجه به آن توجه ویژه‌ای شده افزایش سرمایه بانک به میزان 50 هزار میلیارد ریال است که از محل واگذاری دارایی‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی به بانک مسکن اختصاص یافته و موجب می‌شود بانک مسیر توسعه‌ای شدن خود را طی کند.

بت‌شکن تاکید کرد: بانک مسکن با این روش می‌تواند از طریق انواع صندوق‌های زمین و ساختمان ظرفیت تسهیلات‌دهی خود را افزایش دهد.

وی به مفهوم جدیدی از تامین مالی که برای اولین بار در شبکه بانکی و پولی کشور مطرح است اشاره کرد و گفت: بانک می‌تواند به اتکای بند "ج" ازتبصره 18 برنامه بودجه سال 1395 با اتکا به روش‌های جدید تامین مالی از جمله تامین مالی ساختاریافته و خدمات مدیریت دارایی همه دارایی‌های شرکت ها و سازمان‌هایی که بازارپذیر نیستند را با انعقاد قرارداد وکالت، بازار پذیر کرده و از این طریق برای آن‌ها تامین مالی کند.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه تشریح تبصره 18برنامه بودجه سال 95 افزود: مطابق بند "د" این تبصره برای اولین بار به بانک اجازه داده می‌شود که برای طرح‌های حوزه ناوگان، تجهیزات، حمل و نقل، توسعه شهرهای جدید و عمران و بهسازی شهری تا سقف مشخص به طور مستقل یا با کمک صندوق توسعه ملی به صدور انواع اوراق بهادار ارزی و ریالی بپردازد.

وی با بیان این مطلب که خوشبختانه پیش‌بینی شده که ریسک نوسان غیر متعارف ارزی این اقدام توسط صندوق توسعه ملی در طرح‌هایی که به صورت مشترک انجام می‌شود مصون سازی شود، افزود: با نظر مثبتی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به افزایش قدرت تسهیلات‌دهی بانک دارند امیدواریم این پنج بند تبصره 18 برنامه بودجه سال 95 در مجلس تصویب شود و به صورت قانون به اجرادر آید تا در این راستا بانک بتواند به نقش توسعه‌ای خود بیش از پیش عمل کند.

مدیرعامل بانک همچنین از ارایه طرحی به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: شرایط استفاده آسان از تسهیلات مسکن و ساختمان برای زوجین به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ارایه شده که به محض نهایی‌شدن و تصویب آن توسط شورای پول و اعتبار جزییات پرداخت تسهیلات به زوجین درسال 95 اطلاع‌رسانی می‌شود.

همچنین بت‌شکن با اشاره به ایجاد دو صندوق زمین و ساختمان توسط بانک درگذشته گفت: در نظر داریم تا پایان سال و در سال آینده صندوق‌های جدیدی راه‌اندازی کنیم.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به انتشار اوراق رهنی طی سال 95 گفت: با توجه به ظرفیت قانون رفع موانع تولید پیش‌بینی می‌کنیم که بانک بتواند از ابزارهای مختلف بازار سرمایه نظیر اوراق اجاره برای شرکت عمران شهر جدید پردیس، اوراق اجاره برای شرکت سرمایه‌گذاری مسکن و انواع اوراق سفارش ساخت و همچنین برای اولین بار اوراق رهنی را به بازار عرضه کند تا بتواند نقش پیشگامی خود را در ابزارسازی تامین مالی در بازار سرمایه و نیز ایجاد نهادهای جدی بازار سرمایه ایفا کند.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه، از هماهنگی با بانک مرکزی برای تهیه پیش‌نویس اعطای لیزینگ مسکن برای اولین بار خبر داد و گفت: با هماهنگی بانک مرکزی پیش‌نویس اعطای لیزینگ مسکن به شورای پول و اعتبار ارایه شده که به محض تصویب جزییات آن نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
افزایش تسهیلات مسکن روی میز شورای پول و اعتبار