آشپزی و تغذیه


2 دقیقه پیش

غذای ملل/ ریتا ؛ سالاد خاص هندی

دیکاوو/ سالاد ریتا هندی یک سالاد بسیار خوشمزه می باشد. شما می توانید از این سالاد در مهمانی هایتان استفاده کنید. این سالاد طرز تهیه آسانی نیز دارد و شما می توانید به راحتی ...
2 دقیقه پیش

برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی درپاوه

مهر/ مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان پاوه از برپایی جشنواره پخت غذاهای محلی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در شهر باینگان خبر داد.هادی شریفی اظهار داشت: ۲۸ اردیبهشت تا سوم ...



سمنو این غذای سنتی چه ارزش غذایی دارد؟!


خواص سمنو

یک متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی گفت: سمنو به‌عنوان یک مادۀ ارگانیک که در تهیۀ آن از هیچ ماده افزودنی استفاده نمی‌شود, از بهترین و کاملترین شکل فرآوری گندم است.محمد دریایی درباره سمنو اظهار داشت: سمنو به‌عنوان یک غذای ملی و نشانه‌ای کهن از فرهنگ غذایی سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی ایرانیان، عصارۀ تغلیظ‌شده جوانۀ گندم است به‌همراه آرد گندم که ریشۀ فرهنگی در شناخت ارزش فوق العادۀ جوانه‌ها از هزاران سال پیش در کشور ما دارد.


به‌گفته وی سمنو به‌عنوان یک مادۀ ارگانیک که در تهیۀ آن از هیچ ماده افزودنی استفاده نمی‌شود, بهترین و کامل‌ترین شکل فرآوری گندم است، با افزایش چندبرابری پروتئین، اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها، املاح و آنزیم‌های ضروری بدن در جوانۀ گندم به تقویت بدن کمک می‌کند.


این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی بیان داشت: در گندم (غلات) علاوه بر ترکیبات مهم و مغذی، موادی هم وجود دارند که سبب کاهش جذب عناصر ضروری بدن می‌شوند، یکی از این ترکیبات اسید فیتیک است که با جوانه زدن، مقدار آن کاهش چشمگیری داشته در نتیجه با مصرف سمنو دسترسی بدن به آهن، روی، مس و دیگر عناصر مغذی موجود در گندم افزایش می‌یابد.


دریایی ادامه داد: بر اثر جوانه زدن انرژی و کربوهیدرات گندم کاهش یافته و در عوض، پروتئین، اسیدهای آمینه، کلسیم، پتاسیم، سدیم، آهن، فسفر و ویتامین A، ویتامین‌های گروه B و ویتامین C آن بسیار افزایش می‌یابد.وی اضافه کرد: جوانه موجود در سمنو منبع غنی ویتامین‌های گروه B و ویتامین E است که در تولید مثل نقش مؤثری دارند و به‌علت دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی باعث پیشگیری از سرطان می‌شود.


این متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی گفت: مصرف متعادل سمنو ضمن افزایش سلامتی با سیر نگه‌داشتن معده به‌مدت طولانی از اشتهای کاذب جلوگیری کرده و مانع از چاقی می‌شود.دریایی خاطرنشان کرد: به سمنوی تهیه‌شده از جوانه، هیچ مادۀ شیرین کننده‌ای اضافه نمی‌شود بلکه شیرینی آن از نوع قندهای ساده و کاملاً طبیعی است که حاصل تبدیل پلی‌ساکاریدهای آرد گندم توسط آنزیم‌های مالت است.
 
 تسنیم

اخبار مرتبط :

خواص سمنو

فواید سمنو چیست؟

خواص خوردنی های هفت سین


ویدیو مرتبط :
سمنو آی سمنو مال پای 7سین سمنو امیرحسین مدرس